Peritoneum atau selaput perut ialah membran serus yang membentuk lapisan rongga abdomen atau selom pada amniot dan beberapa invertebrata, seperti annelida. Ia merangkumi sebahagian besar organ intra-abdomen (atau selomik), dan terdiri daripada lapisan mesotelium yang disokong oleh lapisan tisu penghubung yang tipis. Lapisan peritoneal rongga ini menyokong banyak organ abdomen dan berfungsi sebagai saluran saluran darah, saluran limfa, dan saraf .

Peritoneum
Peritoneum diwarnakan biru
Foramen epiploik, kantung besar atau rongga am (merah) dan kantung kecil, atau bursa omental (biru)
Butiran
Sebutan/ˌpɛrtəˈnəm/
Sebahagian daripadaAbdomen
Pengenalpastian
nama bahasa LatinPeritoneum
MeSHD010537
TAA10.1.02.002
A10.1.02.005
A10.1.02.006
THH3.04.08.0.00001
FMAFMA:9584
Terminologi anatomi

Rongga abdomen (ruang yang dibatasi oleh vertebra, otot perut, diafragma, dan lantai pelvis) berbeza dengan ruang intraperitoneal (terletak di dalam rongga abdomen tetapi dibungkus dalam peritoneum). Struktur dalam ruang intraperitoneal disebut "intraperitoneal" (contohnya, perut dan usus), struktur di rongga perut yang terletak di belakang ruang intraperitoneal disebut "retroperitoneal" (contohnya, buah pinggang), dan struktur di bawah ruang intraperitoneal disebut "subperitoneal" atau "infraperitoneal" (contohnya, pundi kencing).

Struktur sunting

Lapisan sunting

Peritoneum adalah suatu lembaran berterusan, membentuk dua lapisan dan ruang berpotensi antara lapisan tersebut: rongga peritoneum.

Lapisan luar, peritoneum parietal, melekat pada dinding abdomen dan dinding pelvis.[1] Tunika vaginalis, selaput serus yang menutupi testis lelaki, berasal dari cuaran vagina, iaitu peritoneum parietal.

Lapisan dalam, peritoneum viseral, dililit pada organ viseral, yang terletak di dalam ruang intraperitoneal untuk perlindungan. Ia lebih nipis daripada peritoneum parietal. Mesenteri adalah dwilapisan peritoneum viseral yang melekat pada saluran gastrousus. Selalunya terdapat saluran darah, saraf, dan struktur lain di antara lapisan ini. Ruang di antara dua lapisan ini secara teknikal berada di luar kantung peritoneal, dan dengan itu tidak di rongga peritoneal.

Ruang potensi di antara dua lapisan ini adalah rongga peritoneal, diisi dengan sejumlah kecil (kira-kira 50 mL) bendalir serus licin yang membolehkan kedua lapisan meluncur bebas di antara satu sama lain.

Subpembahagian sunting

Lipatan peritoneal adalah omenta, mesenteri dan ligamen; ia menghubungkan organ antara satu sama lain atau ke dinding abdomen.[2] Terdapat dua kawasan utama rongga peritoneal, dihubungkan oleh omental foramen.

Mesenteri adalah bahagian peritoneum iaitu sebahagian besar organ abdomen terletak pada dinding abdomen dan dibekalkan dengan saluran darah, saluran limfa dan saraf.

Omenta sunting

Sumber Struktur Dari Ke Terkandung
Mesenteri dorsal Omentum besar Lengkungan besar perut (dan limpa) Kolon melintang saluran gastroepiploik kanan dan kiri dan lemak
Ligamen gastroplenik Perut Limpa Arteri gastrik pendek, Arteri gastroepiploik kiri
Ligamen gastrofrenia Perut diafragma Arteri frenik inferior kiri
Ligamen gastrokolik Perut Kolon melintang Arteri gastroepiploik kanan
Ligamen splenorenal Limpa Buah pinggang Arteri limpa, Ekor pankreas
Mesenteri ventral Omentum kecil Lengkungan kecil perut (dan duodenum) Hati Arteri marginal-hepatik bebas kanan, vena portal, dan duktus hempedu, nodus limfa dan saluran limfa, plexus saraf hepatik, semuanya tertutup dalam sarung berserabut perivaskular. Sepanjang lengkungan kecil perut-kiri dan kanan arteri gastrik, kumpulan gastrik nodus limfa dan limfatik, cabang dari saraf gastrik.
Ligamen hepatogastrik Perut Hati Arteri gastrik kanan dan kiri
ligamen hepatoduodenum Duodenum Hati Arteri hepatik sebenar, vena portal hepatik, duktus hempedu, saraf autonomi

Mesenteri sunting

Ligamen dan lipatan lain sunting

Di samping itu, di rongga pelvis terdapat beberapa struktur yang biasanya dinamakan bukan untuk peritoneum, tetapi untuk kawasan yang ditentukan oleh lipatan peritoneum:

Klasifikasi struktur abdomen sunting

Struktur di abdomen diklasifikasikan sebagai intraperitoneal, retroperitoneal atau infraperitoneal bergantung pada sama ada ia ditutup dengan peritoneum viseral dan sama ada ia dilampirkan oleh mesenteri (mensenteri, mesokolon).

Struktur yang intraperitoneal umumnya bergerak, sementara struktur yang retroperitoneal relatif tetap di lokasinya.

Beberapa struktur, seperti ginjal, "terutamanya retroperitoneal", sementara yang lain seperti majoriti duodenum, adalah "retroperitoneal sekunder", yang bermaksud bahawa struktur berkembang secara intraperitoneal tetapi kehilangan mesenteri dan dengan itu menjadi retroperitoneal.

Pembangunan sunting

Peritoneum berkembang akhirnya dari mesoderma embrio trilaminar. Apabila mesoderma melakukan pembezaan, satu kawasan yang dikenali sebagai mesoderma plat lateral terbelah membentuk dua lapisan yang dipisahkan oleh selom intraembrionik. Kedua lapisan ini kemudian berkembang menjadi lapisan viseral dan parietal yang terdapat di semua rongga serus, termasuk peritoneum.

Semasa embrio berkembang, pelbagai organ abdomen tumbuh ke rongga abdomen dari struktur di dinding abdomen. Dalam proses ini ia menjadi bungkusan dalam lapisan peritoneum. Organ yang membesar "mengambil saluran darahnya" dari dinding abdomen, dan saluran darah ini ditutup oleh peritoneum, membentuk mesenteri.[4]

Lipatan peritoneal berkembang dari ventral dan mesenteri dorsal embrio.[2]

Kepentingan klinikal sunting

Dialisis peritoneal sunting

Dalam satu bentuk dialisis, yang disebut dialisis peritoneal, larutan glukosa dihantar melalui tiub ke rongga peritoneal. Bendalir itu dibiarkan di sana untuk jangka masa yang ditetapkan untuk menyerap sisa produk, dan kemudian dikeluarkan melalui tiub. Sebab untuk kesan ini adalah jumlah arteri dan vena yang tinggi di rongga peritoneal. Melalui mekanisme resapan, produk buangan dikeluarkan dari darah.

Peritonitis sunting

Peritonitis adalah keradangan peritoneum. Ia lebih sering dikaitkan dengan jangkitan dari organ yang berlubang dari rongga abdomen. Hal ini juga dapat diprovokasi oleh adanya cairan yang menghasilkan kerengsaan kimia, seperti asid gastrik atau jus pankreas. Peritonitis menyebabkan demam, nyeri, dan sakit di kawasan perut, yang boleh dilokalisasi atau meresap. Rawatan ini melibatkan rehidrasi, pemberian antibiotik, dan pembedahan pembetulan bagi penyebab peritonitis. Kematian lebih tinggi pada orang tua dan jika ada dalam jangka masa yang lama. [5]

Karsinoma peritoneal primer sunting

Kanser peritoneal primer adalah barah sel yang melapisi peritoneum.

Etimologi sunting

"Peritoneum" berasal dari bahasa Yunani περιτόναιον peritonaion "peritoneum, membran abdomen" [6] melalui bahasa Latin. Dalam bahasa Yunani, περί peri bermaksud "sekitar," sementara τείνω teino bermaksud "meregangkan"; dengan demikian, "peritoneum" bermaksud "terbentang."

Gambar tambahan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Tank, P. (2013) Grants Dissector 15th ed., ch.4 The abdomen, p.99
  2. ^ a b Drake et al. (2009) Grays Anatomy for Students, 2nd Edition, Abdominal Viscera, p.406
  3. ^ Tortora, Gerard J., Anagnostakos, Reginald Merryweather, Nicholas P. (1984) Principles of Anatomy and Physiology, Harper & Row Publishers, New York ISBN 0-06-046656-1
  4. ^ "healthoracle.org Is For Sale" (PDF). healthoracle.org. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-04-14. Dicapai pada 14 April 2018.
  5. ^ Longo, D; Fauci, A; Kasper, D; Hauser, S; Jameson, J; Loscalzo, J (2012). Harrison's Principles of Internal Medicine (ed. 18th). New York: McGraw-Hill. m/s. 2518–2519. ISBN 978-0071748896.
  6. ^ "peritoneum - Origin and meaning of peritoneum by Online Etymology Dictionary". www.etymonline.com. Dicapai pada 14 April 2018.

Pautan luaran sunting