Perjanjian Stolbovo

Perjanjian Stolbovo adalah perjanjian damai pada tahun 1617 yang menamatkan Perang Ingria, berlaku di antara Sweden dan Rusia.

Selepas hampir dua bulan rundingan, wakil dari Sweden dan Rusia ditemui di kampung Stolbova (kini terbiar), selatan Tasik Ladoga, pada 27 Februari 1617.

Dari awal lagi, Sweden telah menyertai rundingan dengan cita-cita yang sangat tinggi, dengan harapan untuk memenuhi impian lama membuat semua laluan perdagangan Rusia melalui wilayah Sweden. Sebagai akibat cita-cita ini, Sweden asalnya menuntut meluaskan keuntungan wilayah ke barat Rusia, termasuk pelabuhan utara Arkhangelsk. Pada ketika ini, bagaimanapun, James I dari England menghantar delegasi untuk menjadi pengantara, dan begitu juga Belanda, kebanyakannya memastikan Arkhangelsk tidak jatuh ke dalam tangan Sweden, yang akan menjadikan perdagangan luas antara Eropah Barat dan Rusia jauh lebih sukar. Arkhangelsk tidak berubah tangan dalam perjanjian yang terhasil, sebahagiannya kerana usaha Belanda dan Inggeris, tetapi kebanyakannya kerana Rusia akhirnya berjaya bersatu di bawah satu Tsar, Michael Romanov. Apabila khabar tiba Rusia bahawa perang Sweden menentang Poland mungkin tidak lama lagi akan berakhir, Rusia dengan segera untuk memastikan rundingan berjalan - mengetahui bahawa mereka tidak mampu menangkis usaha Sweden untuk memulakan semula perang dengan satu cubaan.

Dalam perjanjian damai yang terhasil, Tsar dan Raja Sweden Gustavus Adolphus bersetuju dengan syarat-syarat berikut:

  • Sweden mendapat wilayah dan benteng Kexholm (Käkisalmi) (kini Priozersk), barat Karelia dan wilayah Ingria - termasuk benteng Nöteborg, yang dikenali sebagai "kunci kepada Finland" (kini Shlisselburg, Rusia)
  • Ahli-ahli kelas-kelas atasan di kawasan-kawasan yang ditakluk dibenarkan untuk berhijrah dalam tempoh 14 hari, jika mereka ingin, hak yang tidak diberikan kepada paderi biasa dan petani
  • Rusia melepaskan semua tuntutan ke atas Estonia dan Livonia
  • Rusia akan membayar Sweden kerugian perang 20,000 Rubles[1]
  • Novgorod dan lain-lain kekuasan wilayah Sweden semasa perang akan kembali ke Rusia
  • Sweden mempunyai hak untuk menyimpan semua harta rampasan perang dikumpulkan sebelum 20 November 1616
  • Bandar Rusia Gdov adalah kekal di dalam tangan Sweden sehingga kedamaian itu telah disahkan dan sempadan ditubuhkan sepenuhnya
  • Sweden mengiktiraf Michael Romanov sebagai Tsar Rusia yang sah, meletakkan satu pengakhiran kepada tuntutan Sweden di Rusia.
  • Rusia telah dibenarkan melakukan perdagangan bebas pada tarif perdagangan biasa, memastikan Sweden tidak dapat melumpuhkan Rusia sepenuhnya
  • Rusia telah dibenarkan untuk menubuhkan rumah-rumah dagang di Stockholm, Reval (Tallinn) dan Viborg sebagai pertukaran kepada Sweden yang membenarkan untuk mewujudkan rumah dagang di Novgorod, Pskov, dan Moscow.

Gustavus Adolphus diketahui telah berkata tentang perjanjian ini, yang memberikan Sweden sempadan semula jadi ke Rusia, sebahagiannya dalam bentuk Tasik Ladoga dan Tasik Peipus : "jag hoppas att det skall bliva Hitam för ryssen att Hoppa över den Backen " - "Saya harap ia akan menjadi sukar bagi Rusia untuk melangkau sungai".

England secara rasmi secara rasmi dihargai kerana mengaturkan urusan keamanan, melalui orang tengah mereka John Mericke, walaupun usaha Belanda juga amat penting. Selepas perang, ketua delegasi Belanda, Reinoud van Brederode, telah diberikan gelaran Baron dan diberi gelaran Baron Wesenberg (Rakvere) di Estonia oleh Gustavus Adolphus.[1]

Lihat Juga sunting

Rujukan sunting

http://www.prlib.ru/en-us/History/Pages/Item.aspx?itemid=450 [1]

  1. ^ Lincoln, W. Bruce (1981). Romanovs -Autocrats of All the Russias. Anchor Books. m/s. 33. ISBN 0385279086.