Perjanjian Syaitan

Perjanjian Syaitan merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada 1981. Filem Perjanjian Syaitan diterbitkan dalam bentuk filem warna.

Perjanjian Syaitan
PengarahS. Sudarmaji
PenulisGhazi Haji Mahmud (cerita asal)
Lakon layarS. Sudarmaji
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Darul Makmur Film Productions
Tarikh tayangan
1981
Masa tayangan
90 minit
NegaraMalaysia
BahasaMelayu

Filem Perjanjian Syaitan mula ditayangkan pada 1981 di pawagam seluruh negara. Menampilkan S. Rosley, Dinda Sumantri, Azean Irdawaty, Abdullah Chik, Sharifah Aminah dan ramai lagi.

Pengarah sunting

Filem Perjanjian Syaitan diarah oleh pengarah S. Sudarmaji pada 1981.

Sinopsis sunting

Tambun membunuh Tok Kadim, penghulu sebuah kampung dan memberitahu Tok Kadim mati kerana kemalangan. Kematian Tok Kadim membuat penduduk kampung berdukacita dan melantik Tambun sebagai Penghulu. Sejak itu pelbagai kejadian buruk berlaku. Semua kejadian itu adalah angkara Tambun sehingga dia berjaya berkahwin dengan janda arwah Tok Kadim. Tambun mempunyai seorang adik, Ribut berwajah hodoh, jatuh cinta dengan Ujang. Cinta Ribut tidak berbalas kerana Ujang menyintai Seri. Ribut marah dan benci kepada Seri. Ribut didatangi Syaitan menyerupai nenek dan berjanji menjadikan ribut Jelita. Ribut bersahabat dengan syaitan dan merasa bangga dengan kecantikannya lalu berusaha membalas dendam sehingga berlaku beberapa kematian misteri.

Pelakon sunting

Lagu sunting

Pencapaian sunting

Pautan luar sunting

Lihat juga sunting