Perkahwinan bogel, juga dikenali sebagai perkahwinan telanjang, adalah majlis perkahwinan yang diadakan dengan pasangan pengantin, pesta pengantin, dan/atau tetamu dalam keadaan bogel. Peserta mungkin komited dengan gaya hidup nudis atau hanya menginginkan perkahwinan yang berbeza.

Lukisan yang menggambarkan perkahwinan bogel.

Perkahwinan bogel terbesar, Hedonism III, diadakan di Jamaica, pada 14 Februari 2003. Pasangan pengantin mungkin bogel sementara tetamu mungkin bogel atau bisa pula tetap berpakaian, atau dengan pasangan dan semua tetamu berbogel. Terdapat 270 kelab di Amerika yang bebas pakaian atau pakaian-pilihan, dan beberapa di antaranya berfungsi sebagai lokasi untuk perkahwinan bogel.

Di China, "perkahwinan telanjang" berarti perkahwinan sederhana dan murah, tidak melibatkan pembelian rumah, kereta, atau cincin kawin. Perkahwinan seperti itu telah menjadi lebih popular. Istilah ini tidak merujuk kepada kebogelan sebenar.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.