Perkahwinan secara paksa ialah perkahwinan di mana satu atau lebih pihak berkahwin tanpa persetujuannya atau terhadap kehendaknya. Perkahwinan yang terpaksa berbeza dari perkahwinan yang disusun, di mana kedua-dua pihak berkemungkinan bersetuju dengan bantuan ibu bapa mereka atau pihak ketiga seperti pemenang dalam memilih pasangan. Selalunya terdapat kekerapan paksaan yang digunakan untuk memaksa perkahwinan, mulai daripada keganasan fizikal dengan tekanan psikologi yang halus.[1] Perkahwinan secara paksa masih diamalkan dalam pelbagai budaya di seluruh dunia, terutamanya di beberapa bahagian Asia Selatan dan Afrika. Sesetengah ulama berhasrat menggunakan istilah "perkahwinan paksa" kerana ia menyerupai bahasa pengesahan perkahwinan yang sah (seperti suami/isteri) untuk pengalaman yang sebaliknya.[2] Pelbagai istilah alternatif wujud, termasuk "persatuan suami isteri terpaksa" dan "perhambaan suami isteri".[3][4]

Kritikan tentang tradisi nikah Azeri yang dipaksa dari Molla Nasraddin berkala satirical awal abad ke-20.
Perkahwinan tidak sama, lukisan abad ke-19 oleh artis Rusia Pukirev. Ia menggambarkan perkahwinan yang diatur di mana seorang gadis muda terpaksa berkahwin dengannya.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berpendapat perkahwinan paksa sebagai bentuk penyalahgunaan hak asasi manusia, kerana ia melanggar prinsip kebebasan dan autonomi individu. Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat menyatakan bahawa hak seseorang untuk memilih pasangan suami isteri dan masuk ke dalam perkawinan adalah hal terpenting dalam hidup dan martabatnya, dan kesetaraannya sebagai manusia.[5] Gereja Roman Katolik menganggap alasan perkahwinan paksa untuk memberikan pembatalan - untuk perkahwinan menjadi sah kedua-dua pihak mesti memberikan persetujuan mereka dengan bebas. Konvensyen Tambahan mengenai Penghapusan Penghambaan juga melarang perkahwinan tanpa hak untuk menolak dirinya daripada kehendak ibu bapanya, keluarga dan orang lain[6] dan memerlukan umur minimum untuk perkahwinan untuk menghalangnya.[7]

Pada tahun 1969, Mahkamah Khas untuk Bilik Rayuan Sierra Leone (SCSL) mendapati penculikan dan pengurangan wanita untuk "perkahwinan secara paksa" dalam perang untuk menjadi jenayah baru terhadap kemanusiaan (keputusan AFRC).[8][9] Dewan Percubaan SCSL dalam keputusan Charles Taylor mendapati bahawa istilah "perkahwinan secara paksa" harus dielakkan dan menggambarkan amalan dalam perang sebagai 'perhambaan konjugasi' (2012).[10]

Pada tahun 2013, resolusi Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pertama terhadap perkahwinan paksa, kanak-kanak, awal, telah diterima pakai; resolusi itu mengakui kanak-kanak, awal, dan perkahwinan paksa sebagai melibatkan pencabulan hak asasi manusia yang "menghalang individu daripada menjalani hidup mereka bebas daripada segala bentuk keganasan dan yang mempunyai akibat buruk terhadap kenikmatan hak asasi manusia, seperti hak untuk pendidikan, [dan] hak untuk mencapai taraf kesihatan tertinggi termasuk kesihatan seksual dan reproduktif ", dan juga menyatakan bahawa" penghapusan perkawinan kanak-kanak, awal dan paksa harus dipertimbangkan dalam pembahasan agenda pembangunan pasca 2015".[11][12][13]

Rujukan sunting

  1. ^ Sharp, Nicola. "Forced Marriage in the UK: A scoping study on the experience of women from Middle Eastern and North East African Communities" (PDF). London: Refuge: 6, 10. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ Bunting, Annie. "'Forced Marriage' in Conflict Situations: Researching and Prosecuting Old Harms and New Crimes" (PDF). Winnipeg: Canadian Journal of Human Rights. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Jenni Millbank (7 February 2011). "Forced Marriage and the Exoticization of Gendered Harms in United States Asylum Law". papers.ssrn.com (dalam bahasa Inggeris).
  4. ^ Dauvergne, Catherine (2 March 2010). "Forced Marriage as a Harm in Domestic and International Law". papers.ssrn.com (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ "Ethics - Forced Marriages: Introduction". BBC. 1 January 1970. Dicapai pada 29 September 2015.
  6. ^ Supplementary Convention on the Abolition of Slavery, Article 1, (c)
  7. ^ Supplementary Convention on the Abolition of Slavery, Article 2
  8. ^ Michael P. Scharf. "Forced Marriage: Exploring the Viability of the Special Court for Sierra Leone's New Crime Against Humanity". papers.ssrn.com (dalam bahasa Inggeris).
  9. ^ Valerie Oosterveld. "IntLawGrrls". intlawgrrls.com.
  10. ^ Micaela Frulli (31 October 2008). "Advancing International Criminal Law: The Special Court for Sierra Leone Recognizes Forced Marriage as a 'New' Crime Against Humanity". papers.ssrn.com (dalam bahasa Inggeris).
  11. ^ Stuart, Hunter (16 October 2013). "Country With The Most Child Brides Won't Agree To End Forced Child Marriage". Huffington Post.
  12. ^ "UN Takes Major Action to End Child Marriage". Center for Reproductive Rights.
  13. ^ Girls Not Brides. "States adopt first-ever resolution on child, early and forced marriage at Human Rights Council". Girls Not Brides.

Pautan luar sunting