Perkhidmatan awam adalah segala bentuk perkhidmatan yang mempunyai tujuan untuk menangani keperluan khusus yang berkaitan dengan anggota masyarakat.[1][2] Ia tersedia kepada orang awam yang berada di bawah suatu bidang kuasa kerajaan atau pemerintah, disediakan secara langsung melalui badan-badan sektor awam atau melalui pembiayaan awam kepada perniagaan-perniagaan persendirian atau pertubuhan-pertubuhan sukarelawan (atau seperti yang disediakan oleh isi rumah keluarga, walaupun istilah mungkin berbeza bergantung pada konteks).

Perkhidmatan awam yang lain dijalankan bagi pihak penduduk di dalam sesebuah kerajaan atau pemerintah atau demi kepentingan rakyatnya. Istilah ini dikaitkan dengan sepersetujuan sosial (biasanya dinyatakan melalui pilihan raya demokratik) bahawa perkhidmatan tertentu hendaklah tersedia untuk semua, tanpa mengira pendapatan, keupayaan jasmani atau ketajaman mental. Contoh perkhidmatan sedemikian termasuklah bomba, polis, tentera udara dan paramedik.

Sektor sunting

 
Papan tanda petunjuk perkhidmatan awam di Perancis

Istilah "perkhidmatan awam" (atau "perkhidmatan kepentingan am") sering kali termasuklah:[3]

Rujukan sunting

  1. ^ McGregor Jr., Eugene B.; Campbell, Alan K.; Macy, Anthony itua; Cleveland, Harlan (Julai–Ogos 1982). "Symposium: The Public Service as Institution". Public Administration Review (dalam bahasa Inggeris). Washington. 42 (4): 304–320. doi:10.2307/975969. JSTOR i240003. ProQuest 197199863.
  2. ^ "Definition of PUBLIC SERVICE". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Ogos 2019.
  3. ^ "Services of general interest". Jawatankuasa Ekonomi dan Sosial Eropah (dalam bahasa Inggeris). 9 Julai 2012. Dicapai pada 16 Jun 2020.