Perkhidmatan feri Double Bay

Perkhidmatan feri Double Bay (bahasa Inggeris: Double Bay ferry services) (bernombor F7) sambungkan dermaga di Sydney Pinggiran Timur dengan Circular Quay oleh feri komuter. Perkhidmatan tersebut disediakan oleh Sydney Ferries, sebuah agensi Kerajaan New South Wales. Laluan berwarna hijau gelap di peta rangkaian Sydney Feri semasa. SuperCats adalah kapal utama di laluan dengan beberapa perkhidmatan Double Bay yang dikendalikan oleh First Fleet.

Double Bay
Susie O’Neill melintasi Pulau Goat pada bulan Julai 2013
Jalan AirSydney Harbour, Double Bay
PengendaliTransdev Sydney Ferries
Panjang sistem6 dermaga, 12km
Bilangan kapalSuperCat
First Fleet

Dermaga sunting

 
Dermaga dilayani oleh feri F7
  • Circular Quay- Circular Quay adalah hab pengangkutan utama Sydney, dengan persimpangan feri, kereta api dan bas yang besar. Cahill Expressway adalah ciri utama dermaga, yang berlari dari timur, di atas stesen keretapi yang tinggi untuk bergabung dengan Sydney Harbour Bridge di sebelah barat. Sydney Cove adalah tempat pendaratan awal Armada Pertama di Port Jackson. Circular Quay pada mulanya digunakan terutamanya untuk penghantaran dan perlahan-lahan dikembangkan menjadi pusat pengangkutan, rekreasi dan rekreasi. Sydney Ferries perkhidmatan menggunakan dermaga 2, 3, 4 dan 5 di Circular Quay. Setiap dermaga mempunyai mesin penjual tiket dan penghalang tiket, dan boleh diakses dengan kerusi roda.
  • Pulau Garden- Dermaga ini melayani Pusat Warisan Tentera Laut Tentera Laut Diraja Australia di Pulau Garden. Dermaga boleh diakses dengan kerusi roda.
  • Darling Point- Dermaga ini melayani pinggir bandar Darling Point dan terletak di McKell Park. Dermaga hanya dibuka pada hari bekerja dan tidak boleh diakses kerusi roda.
  • Double Bay- Dermaga ini melayani pinggir bandar Double Bay dan terletak di Bay Street. Dermaga tidak boleh diakses dengan kerusi roda.

Naungan sunting

Jadual berikut menunjukkan naungan rangkaian Sydney Ferries untuk tahun yang berakhir pada 30 Jun 2018.

2018-19 Naungan Sydney Ferries melalui laluan (line)[n.b. 1] [1]
F1
4 414 00
F2
1 458 00
F3
2 651 00
F4
4 184 00
F5
573 00
F6
747 00
F7
224 00
F8
598 00
  1. ^ Angka berdasarkan imbas naik dan turun Opal.

Galeri sunting

Pautan luar sunting

Templat:Sydney public transport

  1. ^ "Ferry Patronage - Monthly Comparison". Transport for NSW. Dicapai pada 1 March 2020.