Platform video dalam talian

(Dilencongkan dari Perkongsian video)

Sebuah platform video dalam talian (OVP), yang disediakan oleh perkhidmatan pengehosan video, membolehkan pengguna memuat naik, menukar, menyimpan dan memainkan semula kandungan video di Internet, sering melalui sistem berskala berskala besar yang dapat menjana pendapatan. Pengguna umumnya akan memuat naik kandungan video melalui laman web perkhidmatan pengehosan, aplikasi mudah alih atau atas meja, atau antara muka lain (API). Jenis kandungan video yang dimuat naik mungkin ada apa-apa dari seluar pendek hingga rancangan TV penuh dan filem. Hos video menyimpan video pada pelayannya dan menawarkan pengguna keupayaan untuk membolehkan pelbagai jenis kod benam atau pautan yang membolehkan orang lain melihat kandungan video. Laman web, terutamanya digunakan sebagai laman web pengehosan video, biasanya dipanggil laman web perkongsian video.

Sejarah sunting

Sebelum YouTube mengubah cara video dihoskan di web, laman web hosting video pertama adalah shareyourworld.com.[1] Sama seperti perkhidmatan pengehosan moden, ia membenarkan pengguna memuat naik klip atau video penuh dalam format fail yang berbeza. Ia ditubuhkan pada tahun 1997 oleh Chase Norlin dan berlari hingga tahun 2001 di mana ia ditutup kerana masalah anggaran dan bandwidth.

Ditubuhkan pada Oktober 2004, Pandora TV dari Korea Selatan adalah laman web perkongsian video pertama di dunia untuk melampirkan iklan kepada klip video yang diserahkan pengguna dan untuk menyediakan ruang simpanan tanpa had untuk pengguna memuat naik [2][3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "First Video Sharing Site Paved the Way for YouTube — ShareYourWorld.com Was There First to Launch Ten Years Back". Beet.TV. Dicapai pada 2014-01-19.
  2. ^ "Privacy Policy Diarkibkan 2011-09-24 di Wayback Machine." Pandora TV. Retrieved on September 17, 2011. "Seoul-Gangnam Building 5th Floor #727-16, Yeoksam-Dong, Gangnam-Gu Seoul, Korea 135-921"
  3. ^ "Report Personal Rights Violation Diarkibkan 2011-09-24 di Wayback Machine." Pandora TV. Retrieved on September 17, 2011. "Copyright Infringement Report Center Pandora TV Inc.5F. Seoul Gangnam Bldg, #727-16 Yeoksam-dong Gangnam-gu, Seoul 135-921, South Korea"