Perkuburan Nasional Seoul

Perkuburan Nasional Seoul (Hangul국립서울현충원) terletak di Dongjak-dong, Dongjak-gu, Seoul, Korea Selatan. Apabila ditubuhkan melalui dekri presiden Syngman Rhee pada tahun 1956, ia bertujuan sebagai tanah perkuburan kebangsaan sahaja. Apabila perkuburan mencapai had pada awal tahun 1970-an, Tanah Perkuburan Nasional Daejeon ditubuhkan pada tahun 1976. Kedua-dua tanah perkuburan telah diselia oleh Kementerian Pertahanan (Korea Selatan) hingga tahun 2005 tetapi pada tahun 2006 Perkuburan Nasional Daejeon dipindahkan di bawah Kementerian Patriot dan Hal Ehwal Veteran (Korea Selatan).

Perkuburan Nasional Seoul
Korea Selatan
Digunakan untuk orang yang mati 1950–kini
Ditubuhkan1956
Lokasi
Perkuburan Nasional Seoul
Hangul국립서울
Hanja國立서울
Perumian SemakanGuklib Seoul Hyeonchungwon
McCune–ReischauerKungnip Sŏul Hyŏnch'ungwŏn

Perkuburan ini dikhaskan untuk veteran Korea, termasuk mereka yang meninggal dalam pergerakan kemerdekaan Korea, Perang Korea, dan Perang Vietnam.

Pada bulan Ogos 2005, kontroversi timbul akibat lawatan delegasi Korea Utara ke tanah perkuburan itu. Delegasi itutersebut diketuai oleh Kim Ki-Nam dengan 182 orang pegawai. Lawatan itu bukan sahaja mencetuskan kemarahan di kalangan mereka yang menentang hubungan baik dengan Utara, tetapi juga membangkitkan kebimbangan bahawa delegasi masa depan dari Selatan mungkin dijangka memberi penghormatan kepada Kim Il-sung di Pyongyang.[1]

Presiden akhir Kim Dae-Jung dikebumikan di situ pada 23 Ogos 2009.

Pemakaman Nasional Seoul terletak berhampiran dengan Stesen Dongjak di Laluan 4 atau Laluan 9 Kereta Api Bawah Tanah Seoul. Selain hari-hari istimewa, biasanya, Pemakaman Nasional Seoul membolehkan akses kepada orang ramai.

Kubur yang terkenal sunting

 
Kubur Presiden Park Chung Hee di Tanah Perkuburan Nasional Seoul
 
Kawasan ke-26 Perkuburan Nasional Seoul

Kejadian dan kontroversi sunting

Insiden pengeboman di pintu gerbang Perkuburan Nasional Seoul sunting

Pada 22 Jun 1970, tiga orang ejen Korea Utara memecah masuk ke tanah perkuburan dan menanam bom. Seorang ejen terbunuh apabila bom secara tidak sengaja diletupkan.[3][4]

Dikunjungi oleh delegasi Korea Utara sunting

Pada 14 Ogos 2005, sekumpulan delegasi Korea Utara termasuk Naib Pengerusi Jawatankuasa Perdamaian dan Penyatuan Semula Korea Utara DPRK, melawat Tanah Perkuburan Nasional Seoul.

Kim Dae-jung sunting

Semasa kematiannya pada 18 Ogos 2009, beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Nasional di Dongjak-dong, di Seoul, bukan di Daejeon, tapak perkuburan yang awalnya dirancang.[5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "N.Korean National Cemetery Visit Sparks Concern". Chosun Ilbo. 14 August 2005. Dicapai pada 9 January 2006.
  2. ^ Kim Tong-hyung (26 November 2015). "S. Koreans mourn ex-President Kim in state funeral". Associated Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-26. Dicapai pada 26 November 2015.
  3. ^ "武裝(무장)공비 2~3명 國立(국립)묘지 爆破(폭파)기도". NAVER Newslibrary. Dicapai pada 30 September 2018.
  4. ^ "A KOREAN RED AGENT DIES IN SEOUL BLAST". The New York Times. June 23, 1970.
  5. ^ "서울현충원 국가원수 묘역 빈자리 없어". www.munhwa.com. Dicapai pada 30 September 2018.

Pautan luar sunting