Perlindungan Kandungan Digital Lebar Jalur Tinggi

Perlindungan Kandungan Digital Lebar Jalur Tinggi (HDCP) ialah satu bentuk perlindungan salinan digital yang dibangunkan oleh Intel Corporation[1] untuk menghalang penyalinan kandungan audio dan video digital semasa ia merentasi sambungan. Jenis sambungan termasuk DisplayPort (DP), Antara Muka Visual Digital (DVI) dan Antara Muka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI), serta protokol yang kurang popular atau kini tidak digunakan seperti Antara Muka Video Gigabit (GVIF) dan Antara Muka Paparan Bersatu (UDI).

Sistem ini bertujuan untuk menghentikan kandungan disulitkan HDCP daripada dimainkan pada peranti atau peranti yang tidak dibenarkan yang telah diubah suai untuk menyalin kandungan HDCP.[2][3] Sebelum menghantar data, peranti pemancar menyemak sama ada penerima diberi kuasa untuk menerimanya. Jika ya, pemancar menyulitkan data untuk mengelakkan penyadapan semasa ia mengalir ke penerima.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ "Digital Content Protection - About DCP".
  2. ^ HDCP specification 1.3. Page 31 0x15, Page 35
  3. ^ "HD DVD Glossary". 080509 hddvd-faq.com
  4. ^ "HDCP deciphered: white paper" (PDF). DCP, LLC. 22 July 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 September 2008.CS1 maint: unfit URL (link)