Permaisuri Janggyeong

Yun Myung-hye (10 Ogos 1491 - 16 Mac 1515; Jawi: ڤرمايسوري جڠڬيوڠ), dari suku Papyeong Yun, ialah isteri dan permaisuri kedua Yi Yeok, Raja Jungjong, raja Joseon ke-11. Baginda ialah Permaisuri Joseon dari tahun 1507 hingga kemangkatannya pada tahun 1515. Baginda dimuliakan dengan gelaran Permaisuri Janggyeong atau Permaisuri Jang-Kyung.

Permaisuri Janggyeong
장경왕후
ڤرمايسوري جڠڬيوڠ
Permaisuri Joseon
Tempoh1507 – 1515
KeputeraanYun Myung-hye
10 Ogos 1491
Kerajaan Joseon
Kemangkatan16 Mac 1515(1515-03-16) (umur 23)
Hanseong, Kerajaan Joseon
PasanganYi Yeok, Raja Jungjong
Anakanda
Nama selepas mangkat
숙신명혜선소의숙장경왕후
KerabatPapyeong Yun
AyahandaYun Yeo-Pil
BondaPuan Besar Suncheon dari suku Suncheon Park

Kehidupan sunting

Yun Myung-hye dilahirkan pada 10 Ogos 1491 pada tahun-tahun terakhir pemerintahan Raja Seongjong. Ayahnya, Yun Yeo-pil, ialah anggota suku Papyeong Yun dan ibunya anggota suku Suncheon Park (순천 박씨, 順天 朴氏). Baginda anak kelima daripada enam adik-beradiknya dan yang keempat daripada lima adik-beradiknya, dan seorang abangnya. Melalui ayahnya, Yun Myung-hye ialah sepupu ketiga Permaisuri Munjeong dan merupakan cucu dari Permaisuri Jeonghui.

Memandangkan ibunya meninggal pada usia muda setelah melahirkan adik perempuannya, ibu saudaranya, Puteri Dalaman Besar Seungpyeong dari suku Suncheon Park, telah membesarkannya sebagai pengganti ibunya. Walaupun Yun Yeo-pil tidak berkahwin lagi, Yun Myung-hye mempunyai adik perempuan yang lebih muda. Tetapi keturunan keluarga atau ayahnya tidak menyebutkan catatan mengenai gundik atau ibu kedua selain nama dan tahun kelahiran adik perempuannya

Kakak sulung Myung-hye, Puan Besar Papyeong, mengahwini Putera Deokpung (sepupu tirinya), yang merupakan putera kepada Putera Besar Wolsan (anak kepada Permaisuri Insu) dan anak tiri ibu saudaranya.

Pada tahun 1506 (semasa tahun pertama Raja Jungjong memerintah), Yun Myung-hye telah memasuki istana sebagai gundik untuk Raja dalam daftar istana dalaman, diberi gelaran Suk-ui (숙의, 淑儀), peringkat kedua muda gundik Raja. Setelah Permaisuri Dangyeong digulingkan, Yun Suk-ui telah dipilih daripada gundik yang lain, dan telah menjadi Permaisuri Ratu Joseon.

Pada 13 Jun 1511, Permaisuri melahirkan Puteri Hyohye, puteri sulung Raja Jungjong, dan pada 10 Mac 1515, baginda kemudian melahirkan seorang putera, Yi Ho, bakal Raja Injong.

Kemangkatan sunting

Permaisuri mangkat enam hari kemudian di Istana Gyeongbok di kawasan Balai Byeol Istana Gong pada usia 24 tahun kerana sakit selepas bersalin. Baginda dimakamkan di Hwireung di kota Goyang, Wilayah Gyeonggi dan dimuliakan setelah anugerah dengan gelaran Permaisuri Janggyeong atau Permaisuri Jang-Kyung.

Budaya popular sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  • 장경왕후 (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia.CS1 maint: unrecognized language (link)

Catatan sunting

Permaisuri Janggyeong
Papyeong Yun clan
Gelaran Diraja
Didahului oleh
Permaisuri Dangyeong
dari suku Geochang Shin
Permaisuri Joseon
1507 – 1515
Diikuti oleh:
Permaisuri Munjeong
dari suku Papyeong Yun