Permas Jaya

(Dilencongkan dari Permas)

Permas Jaya adalah sebuah bandar dibawah daerah Johor Bahru, Johor, Malaysia dan ditadbir MBJB atau Majlis Bandaraya Johor Bahru. Jambatan Permas Jaya bersambung dengan Kampung Bakar Batu, Taman Sentosa dan pusat bandar Johor Bahru.

Persekitaran Jalan Permas 10

Permas Jaya mempunyai satu 9 lubang padang golf dan kediaman kondominium. Ia juga mempunyai kemudahan sukan dan kompleks rekreasi (Sport Complex) dan satu persegi litar kart. Bandar Baru Permas Jaya terkenal dengan tempat membeli-belah utama dan menjadikan kompleks masa lapang dengan sebuah pawagam dan gelanggang boling tetapi telah ditutup semenjak 1999. Kini, Aeon Mall adalah pusat membeli-belah utama di Permas Jaya.

Permas Jaya Management telah membina Permas Mall untuk menarik perniagaan baru. Permas Jaya adalah satu pilihan yang terkenal para profesional kelas menengah dan rakyat perniagaan (terutamanya warga Cina tempatan dan warga Singapura) serta sebilangan kecil ekspatriat untuk hidup di sana kerana lokasi strategiknya antara Johor Bahru dan pelabuhan kapal Pasir Gudang (kesesakan lalu lintas di Lebuh Raya Pasir Gudang adalah satu masalah yang semakin teruk, terutamanya kerana kemahiran pemanduan yang teruk, terlebih muatan dan mesin penggali JCB) dalam satu kawasan dengan penduduk kawasan tadahan lebih daripada 300000. Terdapat hiburan malam di sini dengan satu kelab tarian.

Senarai Ahli DUN N.43 Permas sunting

-    Dato's Haji Mohamed Khaled Bin Nordin

Tempoh:6 Mei 2013 hingga 10 Mei 2018

-  Che Zakaria Mohd Salleh

Tempoh:10 Mei 2018 hingga kini

Institusis Perbankan sunting

Insfrastrutuk Utama sunting

  • Sekolah Rendah dan Menengah
  • Balai Polis
  • Pejabat Pos
  • Perhentian Bas
  • Klinik Desa (bayi)

Pembinaan Dewan Muafakat Johor sunting

Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (KPRJ) akan membina sebuah dewan serbaguna yang lengkap dengan pelbagai kemudahan dengan kos anggaran sebanyak RM8 juta di Bandar Baru Permas Jaya, di sini pada suku pertama tahun 2018.

Dewan Muafakat Johor Permas yang akan dibangunkan pada keluasan 0.44 hektar itu dilengkapi dengan sebuah dewan berhawa dingin, empat gelanggang badminton, tadika, kios jualan serta kemudahan asas seperti surau, tandas, bilik mesyuarat dan pejabat pengurusan.

Dewan berkenaan mampu memuatkan sehingga 900 orang selain empat gelanggang badminton yang berkeluasan 1,395.54 meter persegi yang boleh dimanfaatkan bagi aktiviti riadah masyarakat setempat.

Dewan Muafakat Johor dibina di Jalan Permas 1/2, Bandar Baru Permas Jaya, Johor

Pembinaan Pasar Tani Kekal sunting

Projek pembinaan pasar tani kekal (FAMA) Permas Jaya dengan kos RM2.5 juta itu dibangunkan di tapak seluas 0.61 hektar yang dipajak sewaan dari Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) untuk tempoh 10 tahun.

Ia telah siap pada Februari 2017, bangunan itu  menempatkan 76 lot jualan, enam lot gerai makan dan dilengkapi kemudahan tandas, surau, medan selera serta ruang parkir.

Dengannya ada lokasi kekal ini ia akan memberi alternatif kepada penduduk setempat untuk mendapatkan bekalan setiap hari di lokasi sama tanpa perlu tercari-cari lokasi pasar tani saban minggu atau bulan.

Pasar Tani Kekal Permas terletak di Jalan Permas 7