Persamaan kuadratik

Dalam algebra, persamaan kuadratik (dari quadratus Latin untuk "persegi") adalah sebarang persamaan yang dapat disusun semula dalam bentuk standard sebagai

Rumus kuadratik untuk punca persamaan kuadratik am

mana x mewakili anu, dan a, b, dan c mewakili nombor yang diketahui, di mana a ≠ 0. Sekiranya a = 0, maka persamaannya adalah linear, bukan kuadratik, kerana tidak ada istilah. Nombor a, b, dan c adalah pekali persamaan dan boleh dibezakan dengan gelaran pekali kuadratik, pekali linear dan pemalar.[1]

Nilai x yang memenuhi persamaan disebut penyelesaian persamaan, dan punca atau pensifar ungkapan di sebelah kiri. Persamaan kuadratik mempunyai paling banyak pun dua penyelesaian. Sekiranya tidak ada penyelesaian sebenar, ada dua penyelesaian yang kompleks. Sekiranya hanya ada satu penyelesaian, ia dikatakan bahawa punca ganda. Persamaan kuadratik selalu mempunyai dua akar, jika akar kompleks disertakan dan akar berganda dikira untuk dua. Persamaan kuadratik boleh difaktorkan menjadi persamaan yang setara

di mana r dan s adalah penyelesaian untuk x. Melengkapkan kuasa dua pada persamaan kuadratik dalam bentuk piawai menghasilkan rumus kuadratik, yang menyatakan penyelesaian dari segi a, b, dan c. Penyelesaian terhadap masalah yang dapat dinyatakan dalam bentuk persamaan kuadratik telah diketahui seawal tahun 2000 SM.

Kerana persamaan kuadratik hanya melibatkan satu anu yang tidak diketahui, ia disebut "univariat". Persamaan kuadratik hanya mengandungi kuasa x yang merupakan integer bukan negatif, dan oleh itu ia juga adalah persamaan polinomial. Khususnya, ini adalah persamaan polinomial darjah kedua, kerana kekuatan terbesar adalah dua.

Menyelesaikan persamaan kuadratik sunting

 
Rajah 1. Petak fungsi kuadratik y = ax2 + bx + c, memvariasikan setiap pekali secara berasingan sementara pekali lain tetap (pada nilai a   =   1, b   =   0, c   =   0)

Persamaan kuadratik dengan pekali nyata atau kompleks mempunyai dua penyelesaian, yang disebut punca. Kedua-dua penyelesaian ini mungkin atau mungkin tidak berbeza, dan mungkin atau mungkin tidak berbentuk nyata.

Pemfaktoran melalui pemeriksaan sunting

Kemungkinan untuk menyatakan persamaan kuadratik ax2 + bx + c = 0 sebagai produk (px + q)(rx + s) = 0. Dalam beberapa kes, adalah mungkin, dengan pemeriksaan sederhana, untuk menentukan nilai p, q, r, dan s yang menjadikan kedua-duanya setara satu sama lain. Sekiranya persamaan kuadratik ditulis dalam bentuk kedua, maka "Siat Faktor Sifar" menyatakan bahawa persamaan kuadratik puas jika px + q = 0 atau rx + s = 0. Menyelesaikan dua persamaan linear ini memberikan punca kuadratik.

Bagi kebanyakan pelajar, pemfaktoran melalui pemeriksaan adalah kaedah pertama untuk menyelesaikan persamaan kuadratik.[2] :202–207 Sekiranya seseorang diberi persamaan kuadratik dalam bentuk x2 + bx + c = 0, pemfaktoran yang dicari mempunyai bentuk (x + q)(x + s), dan seseorang harus mencari dua nombor q dan s yang jika ditambah menjadi b dan didarab menjadi c (ini kadang-kadang disebut "hukum Vieta"[3] dan berkaitan dengan rumus Vieta). Sebagai contoh, x2 + 5x + 6 difaktorkan sebagai (x + 3)(x + 2). Kes yang lebih umum di mana a tidak sama dengan 1 memerlukan usaha yang besar dalam kaedah cuba-cuba untuk meneka dan memeriksa, dengan anggapan bahawa ia boleh difaktorkan sama sekali melalui pemeriksaan.

Kecuali untuk kes khas seperti di mana b = 0 atau c = 0, pemfaktoran melalui pemeriksaan hanya berfungsi untuk persamaan kuadratik yang mempunyai punca yang bernisbah. Ini bermaksud bahawa sebilangan besar persamaan kuadratik yang timbul dalam aplikasi praktikal tidak dapat diselesaikan dengan memfaktorkan melalui pemeriksaan begini.[2] :207

Melengkapkan kuasa dua sunting

 
Rajah 2. Untuk fungsi kuadratik y = x2x − 2, titik di mana graf melintasi paksi x, x = −1 dan x = 2, adalah penyelesaian persamaan kuadratik x2x − 2 = 0.

Proses menyelesaikan kuasa dua menggunakan identiti algebra

 

yang mewakili algoritma yang ditentukan dengan baik yang dapat digunakan untuk menyelesaikan sebarang persamaan kuadratik.[2] :207 Bermula dengan persamaan kuadratik dalam bentuk piawai, ax2 + bx + c = 0

  1. Bahagikan setiap sisi dengan a, pekali bagi kuasa dua.
  2. Tolakkan pemalar c/a dari kedua-dua belah sisi.
  3. Tambahkan setengah b/a kuasa dua, pekali x, ke kedua-dua sisi. Ini "melengkapkan kuasa dua", mengubah sisi kiri menjadi kuasa dua yang sempurna.
  4. Tuliskan sisi kiri sebagai kuasa dua dan permudahkan bahagian kanan jika perlu.
  5. Hasilkan dua persamaan linear dengan menyamakan punca kuasa dua sisi kiri dengan punca kuasa dua positif dan negatif dari sisi kanan.
  6. Selesaikan setiap dua persamaan linear.

Kami menggambarkan penggunaan algoritma ini dengan menyelesaikan 2x2 + 4x − 4 = 0

 
 
 
 
 
 

Simbol tambah-tolak "±" menunjukkan bahawa kedua-dua x = −1 + 3 dan x = −1 − 3 adalah penyelesaian bagi persamaan kuadratik yang tersebut.[4]

Formula kuadratik dan terbitannya sunting

Melengkapkan kuasa dua dapat digunakan untuk memperoleh rumus umum untuk menyelesaikan persamaan kuadratik, yang disebut rumus kuadratik.[5] Bukti matematik kini akan dimudahkan secara ringkas.[6] Dapat dilihat dengan mudah oleh pengembangan polinomial, bahawa persamaan berikut setara dengan persamaan kuadratik:

 

Mengambil punca kuasa dua dari kedua-dua sisi, dan mengasingkan x, memberikan:

 

Beberapa sumber, terutamanya yang lebih tua, menggunakan pemparameteran alternatif dari persamaan kuadratik seperti ax2 + 2bx + c = 0 atau ax2 − 2bx + c = 0 ,[7] di mana b mempunyai magnitud setengah dari yang lebih biasa, mungkin dengan tanda yang bertentangan. Ini menghasilkan bentuk yang sedikit berbeza untuk penyelesaiannya, tetapi selainnya adalah sama.

Sejumlah terbitan alternatif boleh didapati dalam literatur. Bukti ini lebih sederhana daripada piawaian melengkapkan kaedah kuasa dua, mewakili aplikasi teknik lain yang menarik yang sering digunakan dalam algebra, atau memberikan pandangan mengenai bidang matematik yang lain.

Rumus kuadratik yang kurang dikenali, seperti yang digunakan dalam kaedah Muller memberikan punca yang sama melalui persamaan

 

Ini dapat disimpulkan dari rumus kuadratik piawai dengan rumus Vieta, yang menegaskan bahawa produk puncanya adalah c/a.

Satu sifat dari bentuk ini adalah ia menghasilkan satu punca yang sah ketika a = 0, sementara punca yang lain mengandungi pembahagian dengan sifar, kerana ketika a = 0, persamaan kuadratik menjadi persamaan linear, yang memiliki satu punca. Sebaliknya, dalam kes ini, formula yang lebih umum mempunyai pembahagian dengan sifar untuk satu punca dan bentuk tidak tentu 0/0 untuk akar yang lain. Sebaliknya, apabila c = 0, rumus yang lebih umum menghasilkan dua punca yang betul sedangkan bentuk ini menghasilkan punca sifar dan bentuk tidak tentu 0/0.

Penurunan persamaan kuadratik sunting

Kadang-kadang lebih senang mengurangkan persamaan kuadratik sehingga pekali utamanya adalah satu. Ini dilakukan dengan membahagikan kedua-dua sisi dengan a, yang selalu mungkin dilakukan kerana a bukan sifar. Ini menghasilkan persamaan kuadratik terturun :[8]

 

di mana p = b / a dan q = c / a. Persamaan monik ini mempunyai penyelesaian yang sama dengan yang asal.

Rumus kuadratik untuk penyelesaian persamaan kuadratik terturun, yang ditulis dalam bentuk pekali, adalah:

 

atau setara:

 

Pembeza layan sunting

 
Gambar 3. Tanda-tanda pembeza layan

Dalam rumus kuadratik, ungkapan di bawah tanda punca kuasa dua disebut pembeza layan persamaan kuadratik, dan sering diwakili menggunakan huruf besar D atau huruf Yunani besar delta :[9]

 

Persamaan kuadratik dengan pekali nyata boleh mempunyai satu atau dua punca nyata yang berbeza, atau dua punca kompleks yang berbeza. Dalam kes ini, pembeza layan menentukan nombor dan sifat puncanya. Terdapat tiga kes:

  • Sekiranya pembeza layan itu positif, maka ada dua punca yang berbeza
 
kedua-duanya adalah nombor nyata. Untuk persamaan kuadratik dengan pekali bernisbah, jika pembeza layan adalah nombor kuasa dua, maka puncanya adalah bernisbah — dalam kes lain ia mungkin tidak nisbah kuadratik.
  • Sekiranya pembeza layan adalah sifar, maka sebenarnya ada satu punca nyata
 
kadang-kadang dipanggil punca berulang atau berganda.
  • Sekiranya pembeza layan itu negatif, maka tidak ada punca nyata. Sebaliknya, terdapat dua punca kompleks yang berbeza (tidak nyata)[10]
 
yang merupakan konjugat kompleks antara satu sama lain. Dalam ungkapan ini i adalah unit khayalan.

Oleh itu, puncanya berbeza jika dan hanya jika pembeza layan itu tidak sifar, dan puncanya nyata jika dan hanya jika pembeza layan itu tidak negatif.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Protters & Morrey: "Calculus and Analytic Geometry. First Course".
  2. ^ a b c Washington, Allyn J. (2000). Basic Technical Mathematics with Calculus, Seventh Edition. Addison Wesley Longman, Inc. ISBN 978-0-201-35666-3.
  3. ^ Ebbinghaus, Heinz-Dieter; Ewing, John H. (1991), Numbers, Graduate Texts in Mathematics, 123, Springer, m/s. 77, ISBN 9780387974972.
  4. ^ Sterling, Mary Jane (2010), Algebra I For Dummies, Wiley Publishing, m/s. 219, ISBN 978-0-470-55964-2
  5. ^ Rich, Barnett; Schmidt, Philip (2004), Schaum's Outline of Theory and Problems of Elementary Algebra, The McGraw-Hill Companies, ISBN 978-0-07-141083-0, Chapter 13 §4.4, p. 291
  6. ^ Himonas, Alex. Calculus for Business and Social Sciences, p. 64 (Richard Dennis Publications, 2001).
  7. ^ Kahan, Willian (November 20, 2004), On the Cost of Floating-Point Computation Without Extra-Precise Arithmetic (PDF), dicapai pada 2012-12-25
  8. ^ Alenit͡syn, Aleksandr and Butikov, Evgeniĭ. Concise Handbook of Mathematics and Physics, p. 38 (CRC Press 1997)
  9. ^ Δ is the initial of the Greek word Διακρίνουσα, Diakrínousa, discriminant.
  10. ^ Achatz, Thomas; Anderson, John G.; McKenzie, Kathleen (2005). Technical Shop Mathematics. Industrial Press. m/s. 277. ISBN 978-0-8311-3086-2.

Pautan luar sunting