Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia

Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (bahasa Inggeris: National Cancer Society of Malaysia; NCSM) ialah pertubuhan kanser bukan keuntungan Malaysia. Ditubuhkan pada 1966 oleh S. K. Dharmalingam, pakar onkologi pertama Malaysia, NCSM ialah badan amal yang dikecualikan cukai yang didaftarkan di bawah undang-undang Akta Pertubuhan Malaysia dan Pendaftar Pertubuhan Malaysia, fungsi utamanya ialah menyediakan perkhidmatan pendidikan, penjagaan dan sokongan pesakit kanser dan orang awam. NCSM berada di bawah naungan Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah.[1]

Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia
Kerangka
KependekanNCSM
Cogan kata"Memberikan Harapan, Meraikan Kehidupan"
Jenis/bentuk sahPertubuhan bukan untung
FokusKanser
Kaedah"Untuk memastikan tiada ketakutan rakyat Malaysia terhadap kanser dengan mewujudkan pemahaman mengenai kanser melalui pencegahan dan pengesanan awal, dan dengan menyediakan penjagaan dan sokongan yang terbaik untuk mereka yang menderita kanser."
Tapak webwww.cancer.org.my
Sejarah
Ditubuhkan1966; 58 tahun yang lalu (1966)
PengasasS. K. Dharmalingam
Pengurusan
PresidenDr. Saunthari Somasundaram
Naib Presiden
  • Dr. Felix Sundram
  • Clare Ratnasingham
PenaungSultan Nazrin Shah
Penaung UtamaRafidah Aziz
Lokasi
Lokasi
Kawasan perkhidmatanMalaysia
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Relay for Life sunting

Relay for Life ialah acara pengumpulan dana tanda tangan untuk Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia.[2] Ia merupakan acara global yang menyatukan komuniti untuk meraikan mangsa yang terselamat, mengingati orang yang tersayang hilang, meningkatkan kesedaran serta dana untuk kanser, dan yang paling penting adalah bergiliran untuk berjalan atau berlari di trek terus menerus dalam menunjukkan solidariti dan sokongan untuk melawan kanser.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "The National Cancer Society of Malaysia". Kuala Lumpur Marathon. Dicapai pada 14 Mac 2018.
  2. ^ Intan Mawarni (2 Ogos 2017). "Relay event to celebrate cancer survivors". The Star Online. Dicapai pada 2 Ogos 2017.
  3. ^ Mark Ryan Raj (31 Julai 2019). "Relay For Life KL celebrates strength, courage and love of cancer survivors in 13th edition of solidarity walk". The Malay Mail. Dicapai pada 31 Julai 2019.

Pautan luar sunting