Persatuan Kebudayaan Kadazandusun

Persatuan Kebudayaan Kadazan Dusun (KDCA, akronim bahasa Inggeris: Kadazan-Dusun Cultural Association; bahasa Kadazandusun: Koisaan Koubasanan Kadazandusun atau singkatan Koisaan) ialah sebuah pertubuhan bukan politik bagi 40 suku asli di Sabah, Malaysia yang tergolong dalam kelompok etnik Kadazan Dusun.[1] KDCA pada asalnya bermula dengan kelahiran Persatuan Kadazan Penampang pada tahun 1953. Masyarakat ini membuka jalan kepada pembentukan Persatuan Kebudayaan Kadazan Sabah (KCA) pada tahun 1963, yang seterusnya dijenamakan semula menjadi KDCA sekarang pada 25 September 1991.

Pusat kebudayaan KDCA, Hongkod Koisaan.

Sejak penubuhannya pada awal 50-an, KDCA telah menumpukan banyak usahanya dalam pemeliharaan, pembangunan, pengayaan dan promosi budaya pelbagai etnik Kadazandusun. Tanpa KDCA, lebih banyak lagi warisan budaya Kadazandusun yang sedia ada kini akan terlupa, terkubur hilang selama-lamanya atau digantikan oleh budaya moden yang sentiasa mendominasi. Persidangan Perwakilan Tiga Tahunan KDCA menyediakan forum yang sangat diperlukan di mana pelbagai wakil pelbagai etnik Kadazandusun membincangkan isu-isu utama yang mempengaruhi mereka dan masa depan mereka serta mengambil pendirian dan tindakan individu dan kolektif untuk menyelesaikan cabaran bersama.

Ahli Pengasas KDCA sunting

  • Richard Maning
  • Dominic Chu
  • Patrick Micheal

Rujukan sunting

  1. ^ Kadazandusun Cultural Association Sabah: Diarkibkan (Date missing) di kdca.org.my (Error: unknown archive URL) (PDF; 135 kB)

Pautan luar sunting