Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia

Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) ditubuhkan bagi memperjuangkan nasib para kontraktor Melayu / Bumiputera secara kolektif di Malaysia. Persatuan pemudah cara dalam membantu menyuarakan permasalahan kontraktor kepada kerajaan.

Presidennya ialah Datuk Dato Seri Mohamed Fadhill Hassan. Ahlinya seramai 16,000 orang di seluruh Malaysia.

Kontraktor disenarai hitam sunting

Kontraktor yang gagal menyiapkan projek kerajaan akan disenarai hitam. Kontraktor seharusnya meletakkan harga tidak terlalu rendah . Kenaikan kos simen , batu bata dan bahan asas lain merupakan punca utama pembinaan lewat. Kontraktor akan dikenakan denda harian sehingga berjaya menyiapkan projek tersebut. Jika tidak nama mereka akan disenarai hitamkan.

Antaranya , gagal menyiapkan bangunan sekolah di bawah Kementerian Pelajaran. Pada 9 April 2010, Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi menyatakan 6 kontraktor utama telah disenarai hitam setelah tempoh tertentu diberikan. Nilainya RM180 juta dan memberi imej buruk kepada kerajaan dan rakyat. Terdapat 45 projek 'sakit' dan 35 projek 'lewat' pada 1 Januari 2010.[1] Projek sakit membabitkan 70 % siap . Sementara 49 % bagi projek lewat.

Rujukan sunting