Persekutuan Hoki Ais Antarabangsa

Persekutuan Hoki Ais Antarabangsa (PHAA)[a] ialah badan pentadbiran sedunia bagi hoki ais dan hoki kasut roda. Badan ini berpangkalan di Zurich, Switzerland dengan keanggotaan sebanyak 81 buah negara. Lebih dua pertiga anggota berdaftar adalah dari Amerika Utara.

Persekutuan Hoki Ais Antarabangsa
ڤرسكوتوان هوكي أيس انتارابڠسا
Kerangka
KependekanIIHF Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahPersekutuan sukan untuk hoki ais dan hoki kasut roda
Keanggotaan 83 Sunting ini di Wikidata
Anggota bagiPersatuan Global Persekutuan Sukan Antarabangsa, Association of International Olympic Winter Sports Federations Sunting ini di Wikidata
Bahasa rasmi
Tapak webwww.iihf.com Sunting ini di Wikidata
Facebook: iihfhockey Twitter: IIHFHockey Instagram: iihfhockey Pinterest: iihfhockey TikTok: iihfhockey Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Ditubuhkan15 Mei 1908; 115 tahun yang lalu (1908-05-15) di Perancis Paris, Perancis
Pengurusan
PresidenRené Fasel
Maklumat lain
Dahulunya dikenali sebagaiLiga Hoki Ais Antarabangsa
Lokasi
Ibu pejabatSwitzerland Zurich, Switzerland
Koordinat47°22′N 8°32′E Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

PHAA mengekalkan ranking dunia berdasarkan pada kejuaraan-kejuaraan hoki ais antrabangsa. Peraturan permainan untuk acara-acara PHAA adalah berbeza daripada hoki di Amerika Utara dan peraturan Liga Hoki Kebangsaan (NHL). Keputusan PHAA boleh dirayu melalui Mahkamah Penimbangtaraan untuk Sukan (CAS) di Lausanne, Switzerland. PHAA mengekalkan dewan kemasyhurannya sendiri untuk hoki ais antarabangsa. Dewan Kemasyhuran Persekutuan Hoki Ais Antarabangsa telah diasaskan pada tahun 1997 dan telah ditempatkan di dalam Dewan Kemasyhuran Hoki sejak tahun 1998.

Rujukan sunting

Catatan kaki
  1. ^ Nama badan pentadbiran ini dalam bahasa rasmi: Inggeris: International Ice Hockey Federation (IIHF); Jerman: Internationale Eishockey-Föderation; Perancis: Fédération internationale de hockey sur glace (FIHG).

Pautan luar sunting