Persidangan Quebec (1943)

Persidangan Quebec merupakan satu persidangan yang diadakan ketika berlakunya Perang Dunia Kedua antara kerajaan-kerajaan British dan Amerika Syarikat. Persidangan itu telah diadakan di Quebec dari 17 Ogos hingga 24 Ogos 1943. Persidangan ini berlangsung di Citadel Quebec dan Château Frontenac. Delegasi yang diketuai oleh Winston Churchill, Franklin D. Roosevelt dan William Lyon Mackenzie King.

King, Roosevelt dan Churchill, pada 18 Ogos 1943 ketika Persidangan Quebec

Pihak Berikat memutuskan untuk meningkatkan pengeboman Jerman dan pengumpulan lagi tentera Amerika dan British untuk melepaskan Perancis. Objektif utama Mediterranean telah memberi tumpuan lebih kekuatan untuk menyambung semula Itali dengan memaksa Kuasa Paksi.

Ia juga memutuskan bahawa operasi di Balkan akan terhad kepada bekalan senjata gerila, manakala operasi terhadap Jepun akan meningkatkan untuk ekzos sumber Jepun.

Selain perbincangan strategik yang telah disampaikan kepada Rusia dan Chiang Kai-shek di Cina, persidangan itu juga mengeluarkan kenyataan pada yang Palestin untuk menenangkan ketegangan, pendudukan British menjadi semakin tidak dapat dipertahankan. Persidangan itu juga mengeluarkan mengutuk kekejaman Jerman di Poland ataupun penindasan Yahudi secara beramai-ramai iaitu Holokus.