Pertanian di Malaysia

Pertanian di Malaysia membentuk 12% KDNK negara. 16% penduduk Malaysia bekerja melalui beberapa jenis pertanian. Perladangan berskala besar telah ditubuhkan sejak zaman British. Perladangan ini membuka peluang kepada tanaman baru seperti getah (1876), kelapa sawit (1917), dan koko (1950). Beberapa tanaman ditanam untuk tujuan domestik seperti pisang, kelapa, durian, nanas, padi dan rambutan.

Penanaman kelapa sawit merupakan punca penting penebangan hutan di Malaysia.[1]

Iklim sunting

Iklim Malaysia menghasilkan keadaan yang sesuai bagi pengeluaran hasil eksotik. Malaysia terletak di semenanjung Asia Tenggara, dan sangat jarang dilanda taufan atau kemarau. Malaysia mengekalkan paras kelembapan sekitar 90% kerana berkedudukan berhampiran khatulistiwa. Cuaca Malaysia kekal panas dan lembap sepanjang tahun.

Kementerian sunting

Kementerian yang menyelia aktiviti pertanian negara ialah Kementerian Pertanian & Industri Makanan Malaysia. Kementerian ini berfungsi sebagai agensi bagi perniagaan pertanian swasta untuk mendapatkan nasihat daripada pakar pertanian, perikanan dan ternakan. Kementerian merancang dasar, strategi, dan program pembangunan yang berbeza. Ia memantau, meninjau, mengarah dan melaksanakan projek yang diberikan oleh Projek Pembangunan Pertanian Bersepadu. Kementerian mempunyai perkhidmatan seperti mengumpul, menganalisis dan memulihkan maklumat dan data pertanian melalui sains serta menyediakan laporan kepada petani. Ia menyediakan rujukan dan sistem pengurusan pertanian kepada pemilik ladang untuk mengakses semua maklumat pertanian yang dikumpul.

Pengeluaran dan penggunaan beras sunting

Nasi ialah bahagian penting dalam diet harian rakyat Malaysia. Pada 1998, Malaysia mengeluarkan 1.94 juta tan metrik beras. Walaupun dengan pengeluaran tinggi ini, Malaysia masih hanya mengeluarkan 80% daripada jumlah yang diperlukan untuk menampung dirinya dan selebihnya diimport. Purata rakyat Malaysia menggunakan 82.3 kilogram beras setahun. Pertambahan penduduk memerlukan lebih banyak penyelidikan dan kemajuan teknologi untuk meningkatkan pengeluaran beras untuk kegunaan dalam negara.

 
Kawasan sawah padi Langkawi-Pantai Cenang

Pengeluaran getah sunting

 
Sebatang pokok getah di Malaysia yang dituai getahnya.

Pada zaman dulu, Malaysia bertanggungjawab bagi satu pertiga eksport getah dunia. Walau bagaimanapun, pengeluaran telah menurun kerana kebanyakan negeri beralih kepada minyak sawit yang lebih menguntungkan. Malaysia juga merupakan pengeksport kayu, lada dan tembakau. Sejak 2001, pengeluaran getah Malaysia telah meningkat. Pada 2004, nilai pengeluaran mencapai $8 bilion, mencecah $10 bilion pada 2007, dan $11.24 bilion pada 2008. Pada 2009, pengeluaran menjunam hampir enam peratus. Malaysia telah memperoleh reputasi yang baik di seluruh dunia sempena produk getahnya yang berkualiti tinggi dan berharga baik. Pengeluar getah di Malaysia membekalkan beberapa produk getah seperti sarung tangan perubatan, komponen kereta, tali pinggang dan hos ke beberapa negara seperti Amerika Syarikat, Jepun, China, dan negara-negara Eropah.[2]

Pelancongan sunting

Pelancongan berkaitan pertanian di Malaysia ialah:

Rujukan sunting

  1. ^ "Markets for Biodiversity - PERC – The Property and Environment Research Center". www.perc.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 December 2009.
  2. ^ "Index of /industry". Mrepc.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 August 2017. Dicapai pada 22 August 2017.