Pertemuan angkasa ialah olah gerak orbit semasanya dua buah kapal angkasa lepas, salah satunya selalunya stesen angkasa, tiba di orbit yang sama dan menghampiri satu jarak yang sangat dekat (contohnya dalam sentuhan visual). Pertemuan memerlukan padanan tepat halaju orbit dan kedudukan vektor dua kapal angkasa lepas, membenarkannya kekal pada jarak yang malar memlalui pengurusan stesen orbit. Pertemuan boleh atau tidak boleh diikuti bercantum atau bertambat, prosedur yang membawa kapal angkasa lepas ke dalam sentuhan fizikal dan mencipta hubungan di antaranya.

Angkasawan Christopher Cassidy emnggunakan penilik julat untuk menentukan jarak di antara Pesawat Ulang Alik Endeavour dan Stesen Angkasa Antarabangsa
Modul Bulan Apollo naik peringkat dengan Modul Perintah di orbit Bulan selepas kembali dari mendarat

Teknik pertemuan yang sama dapat digunakan untuk "mendarat" kapal angkasa lepas di atas objek semula jadi dengan medan graviti yang lemah, contohnya, mendarat di salah satu bulan Marikh akan memerlukan padanan halaju orbit yang sama, diikuti "penurunan" yang berkongsi beberapa perpersamaan dengan cantuman.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

  • Analysis of a New Nonlinear Solution of Relative Orbital Motion by T. Alan Lovell
  • The Visitors (rendezvous)
  • "Lunar Orbit Rendezvous and the Apollo Program". NASA.
  • Handbook Automated Rendezvous and Docking of Spacecraft by Wigbert Fehse
  • Docking system agreement key to global space policy – October 20, 2010

Templat:Orbits Templat:Spacecraft Docking Systems