Pertubuhan Demokratik Nasionalis Bersatu

Pertubuhan Demokrasi Nasionalis Bersatu (UNIDO) ialah perikatan pemilihan parti politik utama parti pembangkang tradisional tradisional selama tahun-tahun terakhir Presiden Filipina Ferdinand Marcos pada pertengahan 1980-an. Ia dibentuk pada Januari 1980, dan pada asalnya dikenali sebagai Pembangkang Demokratik Bersatu[1] dari tahun 1980 hingga tahun 1982. Ia pada awalnya merupakan satu kesatuan lapan parti politik dan organisasi besar dan kecil dengan matlamat utamanya untuk menggulingkan Presiden Marcos melalui proses politik yang sah. Pada April 1982, gabungan itu menukar namanya ke Pertubuhan Demokratik Nasionalis Bersatu, dan meningkatkan anggotanya kepada dua belas pihak. Tidak lama selepas pembunuhan Senator Benigno Aquino, Jr., parti itu diketuai oleh Senator Salvador Laurel dari Batangas.

Pertubuhan Demokratik Nasionalis Bersatu
PresidenCorazon Aquino
PengerusiAquilino Pimentel, Jr.
Setiausaha agungSalvador Laurel
PengasasAquilino Pimentel, Jr. dan Benigno Aquino, Jr.
DitubuhkanJanuari 1980; 44 tahun yang lalu (1980-01)
GabunganLaban ng Demokratikong Pilipino (LDP), Lakas ng Bayan (LABAN), Liberal Party, Nacionalista Party, National Union of Christian Democrats (NUCD), Partido Demokratiko Pilipino (PDP), dan Philippine Democratic Socialist Party (PDSP)
IdeologiTenda besar
SloganLaban
Revolusi Kuasa Rakyat

Sejarah sunting

Pilihan raya perundangan Filipina 1987 sunting

Gabungan  Lakas ng Bayan yang terdiri daripada PDP-LABAN, Lakas Negara, UNIDO, Parti Liberal-Salonga Wing, Kesatuan Kebangsaan Demokrat Kristian-Demokrat Islam Amerika Syarikat, Parti Sosialis Demokratik Filipina, BANDILA dan Pinaghiusa.

Krisis 1988 sunting

PDP-LABAN dibahagikan kepada Pimentel dan Cojuangco Wings. Negara Lakas yang diketuai oleh Ramon Mitra dan PDP-LABAN-Cojuangco Wing bergabung untuk mencari parti baru yang akan menyokong program Cory Laban ng Demokratik Filipina atau LDP. Oleh itu, penggoncang anti-Aquino menjadi kekeliruan.

Pilihan raya kebangsaan 2016 sunting

Selepas 29 tahun, UNIDO kembali ke adegan politik Filipina sebagai kumpulan senarai parti yang diiktiraf yang akan mengambil bahagian dalam pilihan raya nasional 2016.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ LAWPHIL.net: G.R. No. 56515 - United Democratic Opposition (UNIDO), petitioner, vs. Commission on Elections (COMELEC), respondent.
  2. ^ "Comelec names 185 party-list groups joining raffle on Dec. 14". Manila Bulletin. Philippines News Agency. December 4, 2015. Dicapai pada April 29, 2016.