Pertubuhan agama

pertubuhan yang menyokong amalan agama

Aktiviti keagamaan secara amnya memerlukan beberapa infrastruktur untuk dijalankan. Atas sebab ini, secara amnya wujud pertubuhan agama, yang merupakan beberapa bentuk organisasi yang mengurus:

Sebuah pertubuhan Muslim di Johor, Malaysia.

Di samping itu, organisasi sedemikian biasanya mempunyai tanggungjawab lain, seperti pembentukan, pencalonan atau pelantikan pemimpin agama, penubuhan korpus doktrin, pendisiplinan pemimpin dan pengikut berkenaan dengan undang-undang agama, dan penentuan kelayakan untuk menjadi ahli.

Sesetengah negara menjalankan aktiviti satu atau lebih agama sebagai sebahagian pemerintahan, atau sebagai organisasi luar yang disokong rapat oleh kerajaan (lihat agama negara). Di sesetengah negara, pemerintah dilarang melalui undang-undang daripada menubuhkan atau menyokong agama berdasarkan konsep pemisahan agama dan negara, walaupun mungkin terdapat pengecualian kepada peraturan tersebut. Oleh itu, agama semestinya disokong oleh organisasi swasta, biasanya dibiayai oleh mereka yang menghadiri perkhidmatan mereka.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.