Pertukaran banduan Gilad Shalit

Pertukaran banduan Gilad Shalit adalah hasil perjanjian antara Israel dan Hamas bagi membebaskan tentera Israel Gilad Shalit sebagai pertukaran untuk 1,027 banduan - terutamanya rakyat Palestin dan Arab-Israel , walaupun di kalangan banduan yang dibebaskan terdapat juga banduan Ukraine dan rakyat Jordan. Pertukaran ini adalah kejayaan strategi Hamas untuk membebaskan 1027 pejuangnya yang ditahan dalam penjara Israel.


Seramai 280 banduan tersebut pernah terlibat dalam merancang pelbagai serangan ganas terhadap sasaran Israel. [3] Ketenteraan Hamas pemimpin Ahmed Jabari berkata dalam akhbar Arab Saudi, Al-Hayat mengesahkan bahawa banduan yang dibebaskan itu sebagai sebahagian daripada perjanjian secara kolektif bertanggungjawab menyebabkan kematian 569 orang awam Israel. Perjanjian itu diadakan selepas lima tahun dan empat bulan militan Palestin menangkap Shalit di selatan Israel di sepanjang sempadan Gaza.

Perjanjian itu ditaja oleh mediator Jerman dan Mesir dan diselaraskan oleh ejen Gerhard Conrad. Ia telah ditandatangani di Mesir pada 11 Oktober 2011. Fasa pertama pada 18 Oktober 2011, apabila Israel membebaskan 477 tahanan Palestin dan Hamas memindahkan Shalit ke Kaherah .Fasa kedua pada Disember 2011, kira-kira 550 banduan lagi akan dikeluarkan.

Perjanjian itu adalah perjanjian pertukaran terbesar banduan Israel pernah dibuat.Israel telah bersetuju untuk membebaskan 1027 banduan bagi seorang askar Israel yang ditangkap - harga tertinggi yang perlu dibayar oleh Israel untuk seorang tentera Israel.

Latar belakang sunting

Pada pagi Ahad, 25 Jun 2006, jam 05:30 pagi, skuad bersenjata rakyat Palestin dari Semenanjung Gaza melintasi sempadan ke Israel melalui terowong bawah tanah sepanjang 300 meter yang mereka digali berhampiran sempadan Shalom.Mereka membawa mortar dan anti-kereta kebal ,berpecah kepada tiga kumpulan dan menyerang sebuah menara jam ; manakala kumpulan ketiga menyerang sebuah kereta kebal Merkava Mark III. Militan berjaya membuka pintu belakang tangki dengan roket bom peluru berpandu .Dua tentera terbunuh oleh bom tangan, seorang lagi cedera parah, manakala ahli pasukan keempat, Koperal Gilad Shalit , telah dibawa keluar dari tangki pistol. Skuad militan Palestin segera kembali ke Semenanjung Gaza dengan membawa Shalit dengan memotong pagar keselamatan .Shalit menjadi askar pertama Israel yang ditangkap oleh rakyat Palestin sejak Nachshon Wachsman pada tahun 1994.

Sementara itu, angkatan tentera Israel tiba di kawasan kejadian dan mula membantu mangsa yang cedera. Terdapat hanya satu orang cedera dalam tangki dan anak kapal yang keempat telah hilang.Amaran penculikan telah diisytiharkan dan pelbagai tentera Israel segera memasuki Gaza.

Shalit dikurung di lokasi satu rahsia di Semenanjung Gaza selama 1934 hari sehingga membawa kepada perjanjian pertukaran banduan . Hamas enggan membenarkan Palang Merah Antarabangsa akses kepada Shalit dan itu tandanya Shalit masih hidup .

Cubaan menyelamat sunting

Tentera Israel memasuki Khan Yunis pada 28 Jun 2006 untuk mencari Shalit. Menurut jurucakap kedutaan Israel, "Israel melakukan segala-galanya termasuk saluran diplomatik dan memberi peluang kepada Mahmud Abbas ... Operasi ini boleh ditamatkan dengan serta-merta dengan syarat pembebasan Gilad Shalit. " Pada pada hari yang sama, empat pesawat Tentera Udara Israel terbang di atas istana Presiden Syria Bashar Assad ' di Latakia .Jurucakap IDF berkata bahawa Israel melihat pemimpin Syria sebagai penaja Hamas . Operasi tidak berjaya mencari Shalit .

Rundingan bagi pelepasan sunting

Perarakan diadakan oleh bapa Shalit agar Shalit dibebaskan.Netanyahu berkata bahawa beliau bersedia melepaskan 1000 tahanan Palestin sebagai pertukaran untuk Shalit.Tetapi pemimpin Hamas tidak bersedia dan tidak mengetahui bagaimana Shalit dapat dibebaskan.Bapa Shalit menyalahkan Amerika Syarikat kerana menyekat ceramah bagi pembebasan anaknya.

Pada awal 2011, rundingan Mesir antara kerajaan Israel dan Hamas, yang diwakili oleh Ahmed Jabari . Akhbar Haaretz melaporkan bahawa Israel mencadangkan pertukaran banduan, dan mengugut jika Hamas menolak cadangan itu, pertukaran tidak akan berlaku . Hamas bertindak balas dengan amaran bahawa Shalit akan "hilang". Rundingan telah digantung sementara.Israel masih enggan melepaskan semua "banduan kanan" ke tebing barat . Hamas menolak berunding dengan lain-lain organisasi .

Kelulusan perjanjian sunting

Pada 11 Oktober 2011, rangkaian berita Al Arabiya melaporkan bahawa Israel dan Hamas telah mencapai persetujuan tentang Gilad Shalit. Netanyahu mengadakan mesyuarat Kabinet khas untuk meluluskan perjanjian Shalit. Perjanjian itu ditaja oleh mediator Jerman dan Mesir dan ditandatangani di Kaherah. Ia menetapkan pembebasan Gilad Shalit sebagai pertukaran untuk 1027 banduan Israel.Seramai 280 banduan itu pernah merancang pelbagai serangan ganas terhadap sasaran Israel .Pemimpin Hamas, Ahmed Jabari dipetik akhbar Arab Saudi, Al-Hayat mengakui bertanggungjawab ke atas 569 kematian orang awam Israel . Gerald Steinberg , profesor sains politik di Bar Ilan University berkata bahawa matlamat Israel membenarkan Mesir mengambil bahagian yang aktif "untuk membantu menstabilkan Kaherah .Sesungguhnya Mesir dapat menjadi pengimbang kepada Turki dengan Israel mengutamakan Mesir.

Undian diadakan di Kabinet Israel.Seramai 26 menteri mengundi memihak kepada perjanjian itu manakala 3 mengundi menentangnya - Menteri Luar Avigdor Lieberman , Menteri Strategik Hal Ehwal Moshe Ya'alon , dan Menteri Infrastruktur Uzi Landau . Ya'alon ( Likud ) berhujah bahawa banduan akan "kembali mencetuskan keganasan" dan bahawa mereka akan mengancam kestabilan dan keadaan keselamatan di Tebing Barat. Landau ( Yisrael Beiteinu ) memberi amaran bahawa perjanjian itu adalah "kemenangan besar untuk keganasan" dan ia akan menggalakkan lebih banyak penculikan Israel.

Pada 15 Oktober Kementerian Keadilan Israel menerbitkan senarai 477 banduan yang akan dbebaskan dalam fasa pertama perjanjian.

Kontroversi di kalangan penduduk Israel sunting

Yael Ze'evi balu Menteri Israel ,Rehavam Ze'evi , menggesa kerajaan Israel membebaskan Shalit sebagai pertukaran untuk pembunuh isteri-isteri mereka. Sebaliknya, bapa Helena Rapp secara terbuka membantah perjanjian itu.

Mereka memberi amaran bahawa melepaskan militan Palestin boleh mengakibatkan lebih ramai kematian rakyat Israel pada masa akan datang dan meningkatkan motivasi Palestin untuk menculik lebih banyak askar pada masa hadapan.

Penganalisis Israel, Dan Schueftan menganggapkan perjanjian ini sebagai "kemenangan terbesar keganasan terhadap Israel ." Daniel Bar-Tal , seorang profesor psikologi politik di Universiti Tel Aviv , menyatakan bahawa Gilad Shalit adalah mangsa culik. Dia perlu dipulangkan dalam apa-apa sahaja harga. Tetapi keluarga yang terbunuh dalam serangan pengganas dan yang cedera juga adalah mangsa.

Percanggahan pendapat di kalangan Israel mencetuskan perpecahan dan perubahan dalam masyarakat Israel. Peguam Dalia Gavriely-Nur, seorang pensyarah di Universiti Bar-Ilan , berkata bahawa kem yang menentang perjanjian itu mewakili masyarakat kolektivis, di mana individu itu dijangka mengorbankan dirinya untuk kebaikan masyarakat; kem menyokong pembebasan banduan itu melambangkan anjakan pemikiran masyarakat.


Pelaksanaan banduan pertukaran Gilad Shalit sunting

Di peringkat pertama, Gilad Shalit telah dipindahkan dari Semenanjung Gaza ke Mesir dan dari sana ke Israel; pada masa yang sama, Israel telah membebaskan 477 banduan.

Pada peringkat kedua, berlaku dua bulan kemudian, kira-kira 550 banduan lagi akan dibebaskan.Daripada 450, 131 akan dilepaskan ke Gaza, manakala 110 akan kembali ke rumah mereka di Tebing Barat . 6 rakyat Palestin Israel juga akan dibebaskan. Baki 203 banduan akan dihantar pulang, dengan 40 dihalang daripada Israel dan wilayah Palestin.

Pada 18 Oktober, kumpulan pertama tahanan Palestin telah dibawa ke Mesir. Dari situ, mereka akan pergi ke Tebing Barat dan Semenanjung Gaza. Pada hari yang sama, Shalit telah diambil dari Gaza ke Mesir dan dari sana ke Israel. Shalit telah diberikan penilaian perubatan dan dikatakan berada dalam kesihatan yang baik, walaupun pucat dan kurus. Shalit ditukarkan ke pakaian seragam tentera dan menaiki helikopter milik NOF Tel Airbase , di mana beliau telah bertemu dengan keluarga dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu .

Pada hari pembebasan Gilad Shalit ke Palang Merah , Israel membebaskan 27 tahanan (kebanyakan mereka akan dibenarkan kembali ke Baitulmaqdis Timur dan Tebing Barat dan dua daripada mereka akan dihantar pulang di luar negara ). Selepas itu, banduan yang lain akan dipindahkan dengan bas ke Tebing Barat. Mereka yang dibuang ke Gaza atau di luar negara, akan dipindahkan mula-mula ke Kaherah.

Wawancara televisyen negeri Mesir sunting

Sejurus selepas pembebasan Hamas ,Shalit ditemu bual di televisyen Mesir ,saluran Nil TV oleh pengacara Shahira Amin . Temu bual itu dianggap tidak sensitif dan eksploitasi dan mencetuskan keributan di Israel. Pegawai Israel terkejut melihat Shalit belum bercakap dengan keluarga atau menjejakkan kaki di Israel..Pegawai-pegawai Mesir, bagaimanapun, mendakwa bahawa temubual itu selaras dengan perjanjian antara Israel, Mesir dan Hamas, dan bahawa Israel tahu mengenainya terlebih dahulu.

Dalam temu bual itu, Shalit kelihatan tidak selesa dan agak tersekat-sekat.Kemudian muncul militan Hamas di dalam bilik .Media Israel menuduh Mesir menggunakan temubual itu untuk meningkatkan reputasi Mesir dan pro-Palestin.Pengacara memuji Mesir kerana peranannya dalam mengatur pertukaran banduan itu.Wartawan Israel ,Oren Kessler berkata bahawa temubual itu telah dieksploit tetapi "amatur, secara propaganda dan oportunis dan kejam."

Banduan yang dibebaskan sunting

Antara banduan yang dibebaskan ialah :

  1. Walid Abd al-Aziz Abd al-Hadi Anajas (36 tahun penjara) - terlibat dalam Pengeboman Moment Café (2002), pengeboman Universiti Ibrani (2002) dan pengeboman Rishon LeZion (2002).
  2. Nasir Sami Abd al-Razzaq Ali al-Nasser Yataima (29 tahun penjara) - disabitkan merancang pembunuhan beramai-ramai Paskah (2002) di mana 30 orang awam terbunuh dan 140 cedera .
  3. Maedh Waal Taleb Abu Sharakh (19 tahun penjara), Majdi Muhammad Ahmed Amr (19 tahun penjara) dan Fadi Muhammad Ibrahim al-Jaaba (18 tahun penjara) - bertanggungjawab bagi serangan ke atas bas No. 37 di Haifa pada tahun 2002.
  4. Tamimi Aref Ahmad Ahlam (16 tahun penjara) - membantu dalam melaksanakan pengeboman bunuh diri restoran Sbarro (2001)
  5. Abd al-Hadi Rafa Ghanim (16 tahun penjara) - pelaku yang masih hidup Tel Aviv Jerusalem bas 405 bunuh diri serangan di mana Ghneim merampas stereng bas komuter sesak Egged talian No 405 dan berjaya menarik bas ke dalam gaung dalam kawasan Qiryat Ye'arim. 16 orang awam terbunuh dalam serangan itu.
  6. Muhammad Waal Muhammad Douglas (15 tahun penjara) - mengambil bahagian dalam melaksanakan pengeboman bunuh diri restoran Sbarro di Yerusalem (2001).
  7. Muhammad Taher Mahmud al-Qaram (15 tahun penjara) - terlibat secara langsung dalam perancangan dan pelaksanaan serangan bas di Haifa di mana 15 Israel terbunuh .
  8. Ahmed Mustafa Saleh Hamed al-Najar (7 tahun penjara) - mengetuai skuad militan yang membunuh 3 Israel dalam serangan menembak.
  9. Yihia Ibrahim Hasan Al-Sinwar (4 tahun penjara) - mengambil bahagian dalam penculikan Nachshon Wachsman yang kemudiannya dibunuh oleh Hamas semasa cubaan menyelamat gagal oleh unit IDF. Pengasas pasukan keselamatan Hamas di Gaza. Saudaranya menganjurkan penculikan Gilad Shalit pada tahun 2006 .
  10. Abd-al-Aziz Muhammad Amar (4 tahun penjara) - mengambil bahagian dalam melaksanakan pengeboman Hillel Café (2003).

Ibrahim Sulaim Mahmud Shammasina (3 tahun penjara) - mengambil bahagian dalam pembunuhan kanak-kanak lelaki Kramni Ronen dan Lior Tuboul, pemandu teksi Rafi Doron dan askar Yehushua Friedberg.

  1. Amir Sa'ud Salih Abu Sarhan (3 tahun penjara) - membunuh tiga Israel dengan pisau pada tahun 1990.
  2. Mahmud Muhammad Ahmed Atwan (3 tahun penjara), Musa Daud Muhammad Akari (3 tahun penjara) dan Majid Hassan Rejab Abu Qatish (3 tahun penjara) -. Militan yang mengorbankan anggota polis Nissim Toledano Israel pada tahun 1992
  3. Muhammad Yussuf Hassan al-Sharatha (3 tahun penjara) - ketua skuad militan yang menculik dan Maut tentera Israel Ilan Saadon dan Avi Sasportas semasa intifada pertama .
  4. Abd al-Aziz Yussuf Mustafa Salehi (1 tahun penjara) - peserta dalam gerombolan Ramallah 2000 . Tangannya berlumuran darah selepas dipukul seorang askar Israel mati .
  5. Bassam Ibrahim Abd al-Qader Abu Asneina (1 tahun penjara) dan Zakaria Khalil Asayla Riyadh (1 tahun penjara) - Maut Yeshiva pelajar Chaim Kerman.
  6. Fahed Sabri Barhan al-Shaludi (1 tahun penjara) - mengambil bahagian dalam penculikan dan pembunuhan askar Israel Yaron Chen.
  7. Fuad Muhammad Abdulhadi Amrin (1 tahun penjara) - membunuh murid berusia 15 tahun Israel Helena Rapp pada tahun 1992.
  8. Jihad Muhammad Shaker Yaghmur (1 tahun penjara) - mengambil bahagian dalam pembunuhan Nachshon Waxman .
  9. Mona Jaud Awana (1 tahun penjara) - menipu/ menyamar di Internet Israel berusia 16 tahun sekolah menengah pelajar Ofir Rahum, berpura-pura menjadi seorang pelancong muda Amerika , berjaya memandu ke kawasan pinggir bandar Ramallah di mana tiga Palestin lelaki bersenjata muncul dan menembak Rahum pada jarak dekat .
  10. Muhammad Abdul-Rahman Muhammad Zakut (1 tahun penjara) - pekerja Tel Aviv ditikam tiga Israel, membunuh dua , di atas cuti Purim, 21 Mac 1989 .
  11. Tarek Ahmed Abd al-Karim Hasayin (1 tahun penjara) - menjalankan serangan rakaman di Lebuhraya 6 pada bulan Jun 2003, di mana gadis yang berusia 7 tahun Noam Leibowitz dibunuh .
  12. Yussuf Dhib Hamed Abu Aadi (1 tahun penjara) - menikam askar Israel NIR Kahana pada tahun 2005.
  13. Sh'hadeh Muhammad Hussein Sana'a (1 tahun penjara) - telah mengambil bahagian dalam pengeboman berani mati di King George Street .
  14. Abdallah Nasser Mahmud Arar (1 tahun penjara) - Ahli sel Hamas bertanggungjawab untuk menculik dan membunuh ahli perniagaan Israel Sasson Nuriel pada tahun 2005
  15. Ahmed Jibril Othman al-Takruri (1 tahun penjara) - Melaksanakan serangan firebomb di dalam bas di Jericho, di mana seorang ibu dan tiga anaknya, dan seorang askar yang cuba untuk menyelamatkan mereka, terbunuh.
  16. Barraak al-Din al-Bazyan Radha (1 tahun penjara) - serangan penembak curi dan dimiliki oleh kumpulan pengganas.
  17. Ali Muhammad Ali al-Kadhi (1 tahun penjara) - Ahli sel Hamas yang bertanggungjawab untuk menculik dan membunuh ahli perniagaan Israel Sasson Nuriel pada tahun 2005

Reaksi awam sunting

  • Akhbar Israel, Yedioth Ahronoth , 79% daripada penduduk Israel menyokong , 14% daripada penduduk menentang.
  • Almagor, sebuah organisasi Israel yang mewakili mangsa keganasan, mengkritik perjanjian Shalit sebagai "kemenangan untuk keganasan dan Hamas.
  • Shawan Jabrin, Ketua Pengarah hak asasi manusia Palestin , pertubuhan Al Haq, berkata bahawa deportasi sesetengah banduan negara-negara lain "bertentangan dengan Konvensyen Geneva" dan merupakan sebahagian daripada skim Israel untuk memandu rakyat Palestin keluar dari kawasan tersebut.
  • Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berkata perjanjian itu penting untuk kepulangan Shalit "kepada keluarga dan kaumnya. Hari ini kita semua bersatu dalam kegembiraan dan kesakitan.
  • Presiden Shimon Peres mengucapkan terima kasih kepada Netanyahu kerana "keputusan berani" * Ketua Pembangkang, Tzipi Livni berkata dia menghormati keputusan kerajaan dan rahmat kepada keluarga Shalit dan semua penduduk Israel.
  • Ketua rabbi Israel , Shlomo Amar dan Yona Metzger mengalu-alukan perjanjian itu.
  • Presiden Palestin Mahmud Abbas menyokong perjanjian itu dan berusaha mendapatkan pembebasan banduan lain di Israel .
  • Menteri Luar Riyad al- Maliki mempersoalkan masa perjanjian itu.Perjanjian ini akan meminggirkan peranan Pihak Berkuasa Palestin dan Abbas .
  • Pemimpin Hamas , Khaled Mashaal memuji perjanjian sebagai kemenangan untuk rakyat Palestin . * Jurucakap bertopeng untuk sayap bersenjata Hamas, Izz ad-Din al-Qassam Briged , yang memperkenalkan dirinya sebagai "Abu Obaida", bercakap dalam satu kenyataan di televisyen di Gaza bahawa "Kami tidak akan berputus asa sehingga penjara ditutup.
  • Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon menyifatkan perjanjian pertukaran banduan sebagai "penemuan yang signifikan kemanusiaan" dan berharap acara itu akan mempunyai impak yang meluas dan positif ke atas terhenti Tengah proses damai Timur .
  • Tony Blair berkata kepulangan Gilad Shalit adalah "saat kegembiraan yang besar" bagi Gilad Shalit dan keluarganya serta tahanan Palestin .Beliau berharap perjanjian pertukaran banduan "saat peluang - bukan sahaja untuk Gaza - tetapi juga mendapatkan semula dan kebangkitan semula kredibiliti dalam proses damai".
  • Presiden Barack Obama dan Setiausaha Negara Hillary Clinton mengalu-alukan pembebasan Shalit, berkata bahawa mereka telah dipenjarakan terlalu lama.
  • Setiausaha Luar Britain , William Hague mengalu-alukan perjanjian itu dan melahirkan harapan bahawa Shalit akan bersatu semula dengan keluarganya "secepat mungkin. "
  • Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy mengalu-alukan perjanjian itu dan mengucapkan terima kasih kepada Mesir kerana peranannya dalam rundingan.
  • Menteri Luar Turki , Ahmet Davutoğlu mengalu-alukan pembebasan Gilad, dan menyatakan bahawa Turki telah gembira melihat Shalit Gilad bebas . Turki bersama-sama dengan Mesir dan Jerman telah memainkan peranan penting dalam pembebasan Shalit.
  • Jurucakap Kementerian Luar Iran, Ramin Mehmanparast menyatakan bahawa Tehran mengucapkan tahniah kepada negara Palestin pada "kemenangan" dalam membebaskan tahanan Palestin.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting