Pharaoh (permainan video)

Pharaoh ialah permainan membina bandar isometrik yang dikeluarkan pada 31 Oktober 1999, yang dicipta oleh Impressions Games dan diterbitkan oleh Sierra Entertainment, untuk Microsoft Windows. Menggunakan enjin permainan dan prinsip-prinsip Caesar III (juga oleh Sierra Entertainment), ia adalah permainan pertama dalam siri City Building Sierra untuk memberi tumpuan kepada satu lagi tamadun zaman dahulu, dengan pemain yang mengawasi pembinaan dan pengurusan bandar dan penempatan di Mesir Purba, pengurusan mikro setiap aspek bandar, sambil memastikan warganya diberi makan, bekerja, sihat dan dilindungi daripada penyakit, bencana dan peperangan.

Pharaoh
en:Image:Pharaoh Coverart.png
PembangunImpressions Games
PenerbitSierra Entertainment
PerekaChris Beatrice
KomposerKeith Zizza, Henry Beckett
SiriCity Building Series
PlatformMicrosoft Windows
Pelepasan1999
GenreStrategi/Simulasi
ModPemain tunggal
Cleopatra: Queen of the Nile
en:Image:Queen of the Nile - Cleopatra Coverart.png
PembangunBreakAway Games
PenerbitSierra Entertainment
PerekaChris Beatrice
KomposerKeith Zizza Sunting ini di Wikidata
EnjinUnjuran isometrik
PlatformWindows
Pelepasan2000
GenrePermainan membina bandar
ModPemain tunggal

Permainan ini dilengkapi dengan pek pengembangan yang dikenali sebagai Cleopatra: Queen of the Nile, yang dibangunkan oleh BreakAway Games pada tahun berikutnya, yang memperluaskan kempen utama permainan ke dalam tempoh Hellenistik. Kedua-dua permainan asli dan pek pengembangan biasanya dirujuk, dan boleh dibeli sebagai satu, di bawah tajuk Pharaoh and Cleopatra.[1]

Permainan sunting

Pharaoh dimainkan dari perspektif isometrik dua dimensi, dengan tahap pembesaran tetap tetapi sudut tontonan dapat diubah, tetapi hanya pada sudut 90 darjah, sama ada berlawanan arah arah jam atau mengikut arah jam. Kebanyakan kawalan dikendalikan melalui tetikus dan pintasan turutan tertentu pada papan kekunci, dengan permainan menggunakan sistem antara muka seperti Caesar III, dengan butang yang dimasukkan ke dalamnya berkaitan dengan pelbagai jenis pembinaan keperluan pemain untuk bandar mereka (perumahan, jalan raya, sekolah, gudang, dan sebagainya), serta butang untuk melihat mesej, membatalkan kesilapan dan kitaran melalui masalah-masalah, bersama dengan peta rantau Mesir Kuno yang diperluaskan, sekumpulan penasihat, yang dipanggil Overseers, bahawa pemain boleh bergantung kepada maklumat mengenai perkembangan bandar raya dan apa-apa masalah yang dihadapi, dan dalam overlai permainan yang boleh memperincikan sebarang isu yang semakin meningkat dan sekiranya perumahan mendapat apa yang diperlukan untuk tahap semasa.

Semua aspek kehidupan bandar seperti perumahan, agama, peperangan, dan perdagangan, direka dengan berhati-hati untuk mencerminkan dengan jelas bahawa kota Mesir Kuno yang sebenarnya, termasuk barang dan perkhidmatan yang mereka ada, dengan nama-nama pelbagai firaun yang digunakan permainan bersama dengan penampilan tokoh sejarah dari zaman sejarah purba Mesir; Maklumat ensiklopedia yang terhad mengenai amalan Mesir kuno disediakan dalam menu bantuan permainan dan buku panduan arahan. Walaupun permainan menggunakan deben sebagai mata wang, pada hakikatnya ia tidak berlaku kerana tiada kepingan logam standard telah didapati untuk menunjukkan mata wang sebenar Mesir Kuno. Walaupun aspek Firaun seperti teka-teki membuat simulasi jauh dari realistik, permainan ini tetap sesuai dengan susunan kronologi dan masa peristiwa utama dalam sejarah Mesir, termasuk pembinaan monumen, peperangan dan bencana nasional, kelahiran dan kematian pemimpin terkemuka, serta pengasasan dan kejatuhan bandar purba.

Mod permainan sunting

Permainan ini mempunyai dua mod permainan - Kempen dan Bebas Membina. Dalam mod kempen, pemain menumpukan pada penubuhan bandar-bandar semasa zaman purba Mesir Kuno, yang pada awalnya bekerja di penempatan nomad, sebelum dipertanggungjawabkan dengan membina pusat-pusat perdagangan, kota-kota besar, makam dan piramid, dan monumen hebat untuk pelbagai pemimpin Mesir Kuno, mempromosikan promosi sehingga mereka mencapai pangkat Firaun sendiri. Pemain beroperasi dalam lima tempoh sejarah Mesir Purba (enam dengan kemasukan Cleopatra) dengan tempoh pertama yang bertindak sebagai tutorial untuk beberapa unsur asas permainan, seperti makanan dan keselamatan. Pada masa yang akan datang, para pemain mendapat pilihan antara dua misi, yang sering menjadi misi yang damai, yang lain adalah sifat ketenteraan, tetapi hanya satu dari dua yang perlu diselesaikan untuk bergerak dalam kempen.

Dalam mod Bebas Membina, pemain diberi pilihan sekitar senario senario mandiri, beberapa tanpa syarat-syarat yang menang membenarkan "kotak pasir" terbuka di bandar, yang lain mempunyai matlamat untuk dicapai. Penyunting peta disediakan dengan permainan untuk memudahkan penciptaan senario yang direka oleh pengguna untuk mod ini.

Unsur permainan baru sunting

Walaupun banyak unsur permainan, dari perumahan ke industri, meminjam dari Caesar III, permainan ini berbeza dengan beberapa perbezaan yang ketara dan beberapa ciri baru:

* Goals (Malamat) : Walaupun Population (Populasi), Prosperity (Kemakmuran) dan Culture (Kebudayaan) masih dikekalkan dalam permainan, Favor (Sokongan) dinamakan semula sebagai "Kingdom" (Kerajaan) dan mengekalkan fungsi yang sama di mana skor itu berdasarkan kepada pandangan Firaun yang memerintah terhadap prestasi pemain untuk memenuhi matlamat mereka, disokong oleh hadiah yang dihantar kepada mereka. Peace (Keamanan) digantikan dengan matlamat baru, "Monumen", yang memberi tumpuan kepada usaha pemain untuk membina monumen yang diperlukan di dalam bandar mereka; pemain biasanya akan diberi pengetahuan mengenai monumen yang mereka perlukan untuk membina matlamat semasa taklimat misi seterusnya.

* Infrastructure (Infrastruktur) : Jambatan besar tidak tersedia dalam permainan kerana penataan Mesir Kuno; manakala pemain boleh membina jambatan kecil kayu manakala jasad air yang lebih besar hanya boleh dilalui oleh feri, yang memerlukan dua stesen yang dibinakan selaras dengan satu sama lain. Ciri baru dalam infrastruktur adalah kemasukan sekatan jalan raya, yang berfungsi seperti pintu gerbang tetapi lebih mudah dilaksanakan, dan dapat membantu para pemain mengawal tempat pejalan kaki pergi, oleh itu memastikan mereka yang menyediakan perkhidmatan yang diperlukan (iaitu Akses Kuil) dari mengembara ke kawasan yang seharusnya mereka tidak akan; pejalan kaki dengan destinasi (seperti pekerja gudang mendapatkan barangan) tidak dihalang oleh sekatan jalan.

Penerimaan sunting

Penerimaan
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
PC Gamer US83%[4]
Computer Games Strategy Plus

Pharaoh mendapat ulasan positif terutamanya, dengan penarafan 4.5 daripada 5 di CNET Download.[perlu rujukan]

Rujukan sunting

  1. ^ Game Information Pharaoh: Cleopatra Queen of the Nile Expansion
  2. ^ Carter, Tim (February 2000). "Jewel of the Nile". Computer Gaming World (187): 124.
  3. ^ Udell, Scott (December 23, 1999). "Pharaoh". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-04-01. Dicapai pada 2021-08-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Bub, Andrew S. "Pharaoh". PC Gamer US. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-29. Dicapai pada 2021-08-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting