Pharmacia ialah syarikat farmasi dan bioteknologi di Sweden yang telah bergabung dengan syarikat farmasi Amerika Syarikat Upjohn pada 1995.

Pharmacia
Jenis/bentuk sahAktiebolag
IndustriFarmaseutikal
Ditubuhkan1911; 113 tahun yang lalu (1911)
Dibubarkan2002 Sunting ini di Wikidata
NasibBergabung dengan Upjohn untuk membentuk Pharmacia & Upjohn
PenggantiPharmacia & Upjohn Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatSweden
KeluaranUbat Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukPfizer Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Pharmacia ditubuhkan pada tahun 1911 di Stockholm, Sweden oleh ahli farmasi Gustav Felix Grönfeldt di Kedai Elgen.[1][2] Syarikat ini dinamakan sempena perkataan bahasa Yunani φαρμακεία, dialihaksarakan pharmakeia, yang bermaksid 'sihir'. Sewaktu awal penubuhan, sebahagian besar keuntungannya diperoleh dari "ubat ajaib" Phospho-Energon.

Sepanjang Perang Dunia II, ahli kimia Swedien Björn Ingelman (yang bekerja untuk Arne Tiselius di universiti Uppsala) meneliti pelbagainkegunaan polisakarida dekstran. Bersama dengan penyelidik perubatan Anders Grönwall, beliau mendapati bahawa dekstran dapat digunakan sebagai pengganti plasma darah dalam pemindahan darah, yang mungkin sangat diperlukan semasa perang. Pharmacia, yang ketika itu masih merupakan syarikat kecil, dihubungi pada tahun 1943 dan pengarah utamanya Elis Göth sangat tertarik. Produk Macrodex, larutan dekstran, dilancarkan empat tahun kemudian.[3]

Produk berasaskan Dextran memainkan peranan penting dalam pengembangan Pharmacia selanjutnya. Pada tahun 1951, syarikat itu berpindah ke Uppsala, Sweden, untuk lebih dekat dengan para saintis yang mereka bekerjasama, dan Ingelman menjadi ketua penyelidiknya. Pada tahun 1959, Pharmacia mempelopori penapisan gel dengan produk Sephadex. Ini juga berdasarkan dekstran dan penemuan dalam judul Tiselius, kali ini oleh Jerker Porath dan Per Flodin. Pada tahun 1967 Pharmacia Fine Chemicals ditubuhkan di Uppsala. Pada tahun 1986 Pharmacia Fine Chemicals memperoleh LKB-Producer AB dan menukar namanya menjadi Pharmacia Biotech. Pharmacia Biotech memperluas peranan mereka dalam "revolusi bioteknologi" melalui pemerolehan PL Laboratories dari Pabst Brewery yang menawarkan pelbagai bahan kimia penyelidikan DNA rekombinan. Dijual untuk kegunaan peribadi pada tahun 1990-an, Pharmacia pertama kali bergabung dengan "Kabi Vitrum" untuk membentuk Kabi Pharmacia dengan ibu pejabat di Uppsala. Pada tahun 1993, Kabi Pharmacia membeli Farmitalia, sebuah syarikat Itali yang telah mengembangkan doxorubicin, sebuah kemoterapi.[4]

Pada tahun 1995 syarikat ini bergabung dengan syarikat farmasi Amerika Upjohn, yang kemudian dikenali sebagai Pharmacia & Upjohn dan memindahkan ibu pejabatnya ke London.

Pada tahun 1998, syarikat ini dibahagikan menjadi dua cabang perniagaan. Perniagaan farmasi menjadi Pharmacia & Upjohn. Kumpulan instrumen saintifik yang menjual resin kromatografi, peralatan penyulingan, reagen biologi molekul, dan produk elektroforesis dibeli oleh Amersham pada tahun 1998 dan diberi nama Amersham Pharmacia Biotech. Mereka kemudian bertukar nama kepada Amersham Biosciences dan menjalankan perniagaan radiokimia dan reagen bersama dengan perniagaan kromatografi yang sangat menguntungkan. Pharmacia Logo Drop tetap menjadi jenama yang sangat dikenali. Amersham Biosciences dijual kepada GE Healthcare pada April 1998 menjadi GE Healthcare Life Sciences. Mulai 1 April 2020, GE Healthcare Life Sciences telah bertukar nama kepada Cytiva, susulan penjualan GE Healthcare Life Sciences dari General Electric kepada Danaher Corporation dalam pemerolehan $ 21,4 bilion.

Gambaran sunting

Berikut ini ialah ilustrasi penggabungan, pemerolehan, pemisahan dan sejarah pendahulu Pharmacia:

Pharmacia
(Bergabung dengan Upjohn, 1995)
Kabi Pharmacia
Pharmacia Biotech

LKB-produkter AB
(Dip. 1968)

PL Laboratories

Kabi Vitrum
(Dip. 1990)

Farmitalia
(Dip. 1993)

Rujukan sunting

  1. ^ Företagsamheten.se: Pharmacia[pautan mati kekal], accessed on June 17, 2009 (dalam bahasa Sweden)
  2. ^ Elgen ialah ejaan lama bahasa Sweden untuk Älgen, yang bermaksud "Moose". Secara tradisional, hampir semua toko kedai farmasi Sweden dinamakan sempena haiwan.
  3. ^ Pharma-industri.se: Krig, socker och samarbete lade grunden till företag i världsklass Diarkibkan 2010-08-20 di Wayback Machine ("War, sugar and cooperation laid the foundation for a world-class company"), accessed on June 17, 2009 (dalam bahasa Sweden)
  4. ^ Staff. News: Farmitalia bought by Kabi Pharmacia Diarkibkan 2016-04-20 di Wikiwix. Ann Oncol (1993) 4 (5): 345.

Pautan luar sunting