Philip dari Swabia

Philip dari Swabia (Februari / Mac 1177 - 21 Jun 1208) adalah seorang putera Dinasti Hohenstaufen dan Raja Jerman dari tahun 1198 hingga 1208. Dalam sebuah perjuangan yang berlangsung lama untuk takhta Jerman berikutan kematian Kaisar Heinrich VI antara Dinasti Hohenstaufen dan Dinasti Welf, dia adalah raja Jerman pertama yang mati terbunuh.

Kehidupan awalSunting

Philip dilahirkan di atau dekat Pavia di Kerajaan Itali, putera kelima dan termuda dari maharaja Hohenstaufen Frederick I Barbarossa dan isteri keduanya Beatrice dari Burgundy, puteri kepada Comte Renaud III, dan dengan itu adik lelaki Maharaja Heinrich VI. Pamanda Philipp, Konrad III adalah keturunan pertama Swabian Hohenstaufen yang dilantik sebagai Raja Rom pada tahun 1138, yang sudah memiliki persaingan sengit dengan saingan House of Welf. Pada masa kelahiran Philip, baginda Kaisar Frederick dapat menyelesaikan konflik lama dengan Paus Alexander III dan kota-kota Itali Liga Lombard dengan mengadopsi Perjanjian Venice. Bayi yang baru dilahirkan dianggap diberi nama sekutu dan kepercayaan Friedrich, Uskup Agung Philip I.

Friedrich I Barbarossa bersama puteranya Heinrich dan Philip, Pietro of Eboli, Liber ad honorem Augusti, 1196 Young Philipp pada awalnya dipersiapkan untuk kerjaya gerejawi, dia memasuki imamat di Biara Adelberg dan pada bulan April 1189 dilantik sebagai Prévôt di Gereja Collegiate of Aachen Cathedral, ketika ayahnya meninggalkan Jerman untuk Perang Salib Ketiga dan tenggelam di Sungai Göksu (Saleph) di Anatolia pada tahun berikutnya, dan digantikan oleh Heinrich VI. Pada tahun 1190 atau 1191 Philip dilantik sebagai putera-uskup Würzburg, walaupun tidak ditahbiskan. Saudaranya Henry telah memperluas wilayah Hohenstaufen dengan mengahwini Ratu Costanza pada tahun 1186, yang disukai oleh Rom Curia. Mengiringi saudaranya Henry ke Itali pada tahun 1191, Philip meninggalkan panggilan gerejanya dan kembali ke Itali, di mana dia dilantik sebagai Markgraph of Tuscany pada tahun 1195 dan menerima geran tanah yang besar. Dalam rombongannya di Itali adalah Minnesinger Bernger von Horheim.

Pada 26 Disember 1194, Ratu Costanza akhirnya melahirkan seorang putera, Maharaja Frederick II yang akan datang. Untuk menjamin penggantiannya, ayahnya Henry melantik puteranya yang baru berusia dua tahun sebagai Raja Rom sebelum dia berangkat ke Perang Salib tahun 1197. Untuk memperbaiki hubungan dengan Kerajaan Bizantium, Henry mengatur agar Philip berada bersama Irene Angelina, anak perempuan Maharaja Isaakius II dan janda Ruggero III dari Sicily , seorang wanita yang digambarkan oleh Walther von der Vogelweide sebagai "mawar tanpa duri, putih seperti merpati." Pada awal tahun 1195, Philip dilantik sebagai Duke of Tuscany dan menerima wilayah Matilda yang dipertikaikan. Pemerintahannya di sana disukai oleh Paus Celestine III. Pada tahun 1196 saudaranya Konrad II meninggal dan dia menggantikannya sebagai Duke of Swabia. Perkahwinannya dengan Irene berlaku pada tahun 1197 di Augsburg.