Phra Aphai Mani (Bahasa Thai: พระอภัยมณี) adalah sebuah epik 30,000 talian ditulis oleh penyair yang paling terkenal di Thailand, Sunthorn Phu. Ia juga adalah sebahagian daripada cerita rakyat Thai dan telah disesuaikan ke dalam filem dan komik.

patung Aphai Mani di Ko Samet

Protagonis utama adalah Putera Aphai Mani, ikan duyung, dan yak wanita atau gergasi perempuan.

plot sunting

Phra Aphai Mani (พระอภัยมณี) dan adiknya, Sisuwan (ศรีสุวรรณ), adalah raja-raja Thai. bapa mereka menghantar mereka pergi untuk belajar dengan harapan bahawa mereka akan mendapat pengetahuan untuk membantu mereka memerintah negara ini. Sisuwan belajar perjuangan pedang dan Phra Aphai Mani belajar untuk bermain seruling ajaib yang boleh meletakkan orang tidur atau membunuh mereka. Apabila mereka pulang, bapa mereka telah marah dengan apa yang telah mereka pelajari dan mengusirnya.

Suatu hari ketika sahabat Aphai ini telah dibuai tidur oleh bunyi paip, satu gergasi perempuan wanita yang bernama Nang Phisua Samut (นางผีเสื้อสมุทร), datang dan mengambil Aphai jauh ke gua itu. Dia menyamar sebagai seorang gadis yang cantik dan Aphai jatuh cinta dengan dia. Mereka hidup bersama-sama sehingga dia melahirkan seorang anak lelaki, Sinsamut (สินสมุทร). Apabila Aphai mendapat tahu bahawa isterinya benar-benar gergasi perempuan, dia melarikan diri dengan anaknya. Beliau telah dibantu oleh keluarga ikan duyung, seorang ayah, ibu, dan anak perempuan. Ayah dan ibu telah ditangkap dan dimakan oleh gergasi perempuan itu. Duyung anak perempuan mengambil Aphai dan Sinsamut untuk Kokaew Phitsadan (Pulau hairan) di mana pertapa selamatkan mereka dari gergasi perempuan itu. Aphai berkahwin dengan anak perempuan ikan duyung dan mereka mempunyai seorang anak lelaki, bernama Sutsakhon (สุดสาคร).

Pada suatu hari, kapal, membawa Raja Silarat (ท้าวสิลราช) dan Puteri Suwanmali daripada Phleuk (สุวรรณมาลี), yang diluluskan tertanya-tanya Island. puteri itu telah melibatkan diri untuk berkahwin Eropah Putera Usaren (อุศเรน) daripada Lanka (banyak berdasarkan British Ceylon). Aphai dan Sinsamut meminta untuk menyertai kapal, tetapi gergasi perempuan itu melihat mereka dan menjadi sangat marah. Nang Phisua Samut menyerang mereka dan membunuh Raja Silarat. Aphai melarikan diri ke pantai, di mana dia bermain seruling sihirnya dan membunuh gergasi perempuan itu. Selepas itu, beliau telah bertemu dengan Putera Usaren, yang sedang mencari tunangnya.

Sementara itu, Sinsamut berenang dengan puteri untuk sebuah pulau dan bertemu Sisuwan dan anak perempuannya, Arun Rasami (อรุณรัศมี). Bersama-sama, mereka pergi mencari Phra Aphai. Apabila mereka mendapati Phra Aphai dan Usaren, Puteri Suwanmali enggan meninggalkan dengan Usaren. Kedua-dua pihak berjuang dan Putera Usaren melarikan diri ke tanah airnya Lanka.

Phra Aphai meneruskan perjalanan ke Phleuk mana ratu ini meminta untuk memerintah negara ini. Marah Phra Aphai kerana berani untuk memberi sehingga Usaren, Puteri Suwanmali melarikan diri untuk menjadi seorang biarawati. Tetapi kemudian dengan helah seorang pembantu rumah, Nang Wali (นางวาลี), Suwanmali ditinggalkan nunhood untuk berkahwin Phra Aphai. Dia melahirkan anak perempuan kembar bernama Soisuwan dan Chantasuda.

Tahun kemudian, Usaren dan bapanya pulang ke menyerang Phleuk. bapa maut manakala Usaren mati patah hati. Takhta Lanka jatuh kepada adiknya, Nang Laweng. Yang cantik berambut perang berambut Laweng memutuskan untuk membalas dendam. Dia mengisytiharkan kepada semua pembesar di negara jiran bahawa sesiapa yang boleh membunuh Raja Aphai perlu beliau dan kerajaan beliau. Sembilan tentera bergerak mengelilingi Phleuk. Aphai sejajar Laweng dan akhirnya memenangi cintanya, tetapi perang berterusan sehingga pertapa datang dan membantu untuk menghentikan peperangan di antara mereka.

Phra Aphai Mani dalam budaya popular moden sunting

Terdapat filem Thai Beberapa berdasarkan legenda popular ini, termasuk pengembaraan Sudsakorn dan legenda Sudsakorn.

Terdapat juga siri komik Thai dengan nama Apaimanee Saga.

Pada beberapa lokasi di Thailand, seperti pulau Ko Samet dan Cha-Am, terdapat patung-patung yang berkaitan dengan kisah Phra Aphai Mani. [1][2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

External links sunting