Phra Nakhon

Distrik di Bangkok, Thailand

Phra Nakhon (Bahasa Thai: พระนคร; IPA: [pʰráʔ náʔkʰɔ̄ːn]) adalah salah satu daripada 50 daerah (khet) di Bangkok, Thailand. Ia adalah daerah pusat Bangkok, termasuk Pulau Rattanakosin. Daerah-daerah yang berdekatan, bermula dari arah utara, mengikut arah jam: Dusit, Pom Prap Sattru Phai, Samphanthawong, dan melintasi Sungai Chao Phraya Thonburi, Bangkok Yai, Bangkok Noi, dan Bang Phlat.

Phra Nakhon
พระนคร
300px
Arch merayakan ulang tahun ke-80 Raja, Ratchadamnoen
Lokasi Khet di Bangkok
Lokasi Khet di Bangkok
Koordinat: 13°45′52″N 100°29′57″E / 13.76444°N 100.49917°E / 13.76444; 100.49917Koordinat: 13°45′52″N 100°29′57″E / 13.76444°N 100.49917°E / 13.76444; 100.49917
Negara Thailand
WilayahBangkok
Tempat dudukWat Sam Phraya
Khwaeng12
Keluasan
 • Jumlah5.536 km2 (2.137 batu persegi)
Penduduk
 (2013)
 • Jumlah56,684
 • Kepadatan12,407.3/km2 (32,135/batu persegi)
Zon waktuUTC+7 (ICT)
Postal code
10200
Geocode1001
Tokoh kuil kota (หลักเมือง, Lak Mueang) menandakan pusat Bangkok
Seni bina Thai cerah di kuning di Lan Plabpla Maha Chedsada Bodin, ulang tahun ke 222 di Bangkok

Phra Nakhon juga merupakan nama Wilayah Bangkok, sehingga ia digabungkan pada tahun 1972 dengan Thonburi untuk membentuk metropolis Bangkok hari ini.

Lokasi sunting

Daerah ini dibatasi oleh Sungai Chao Phraya di barat, Khlong Phadung Krung Kasem di utara, dan Ratchadamnoen Road dan Khlong Ong Ang ke timur. Pusat Bangkok, yang ditandai dengan kuil tiang kota (lak mueang), berada di daerah. Di sekitar ruang terbuka besar Sanam Luang adalah Istana Perama dan Wat Phra Kaew, Muzium Nasional di istana bekas Naib raja, dan kampus utama Universiti Thammasat serta Universiti Silpakorn.

Tanda-tanda penting lain di daerah termasuk Wat Pho, Ayunan Gergasi Kota, Wat Suthat, Wat Ratchanadda (dengan Loha Prasat) dan Monumen Demokrasi. Jalan Khaosan yang terkenal juga terdapat di daerah ini. Satu lagi kuil penting ialah Wat Bowonniwet, di mana beberapa raja Thailand telah ditahbiskan sebagai sami.

Daripada 14 kubu asli yang melindungi Bangkok hanya dua yang masih hidup. kubu Phra Sumen di sudut utara daerah, dan kubu Mahakan di timur daerah. Sejak tahun 2000 sebuah taman kecil bernama Santichaiphrakarn di sekitar benteng atau Phra Sumen dibina.

Pada tahun 2005 kawasan sungai yang lengkap di Daerah Phra Nakhon, dari Jambatan Raja Rama I (Jambatan Memorial) di selatan ke Dermaga Wasukri (Daerah Dusit), diserahkan kepada UNESCO sebagai pertimbangan sebagai tapak warisan dunia masa depan.

Satu lagi mercu tanda ialah Teater diraja Sala Chalermkrung di Jalan Charoen Krung. Ia adalah pawagam tertua di Bangkok dan teater penghawa dingin pertama di Thailand. Dibina atas perintah Raja Prajadhipok dan dinamakan olehnya, ia dibuka pada 2 Julai 1933. Ia adalah satu-satunya teater dari "zaman keemasan" pertama pawagam Thailand yang masih berdiri. Tidak lagi kerap menunjukkan filem, teater telah diubah suai dan pada asasnya digunakan untuk persembahan tarian Thai. [1] Satu lagi perkara menarik ialah pasar bunga Pak Khlong Talat. Dermaga Tha Phrachan terkenal sebagai pasaran azimat Thailand.

Kawasan di sekitar Jalan Phahurat (พาหุรัด) boleh dianggap sebagai "India kecil" Thailand. Jalan ini dibina semasa pemerintahan Raja Chulalongkorn lebih dari satu abad yang lalu dan masyarakat India mula terbentuk selepas itu. Siri Guru Singh Sabha, kuil Sikh pertama Thailand dibina pada tahun 1933 berhampiran jalan raya. Kawasan ini terkenal dengan kedai-kedai fabrik India dan masakan India.

Sejarah sunting

Phra Nakhon pernah menjadi amphoe bernama Amphoe Chana Songkhram (อำเภอชนะสงคราม). Pentadbiran telah dirombak pada 15 Oktober 1915 ketika 25 amfora baru diciptakan untuk bahagian dalaman Bangkok. Pada 12 Mac 1928, enam daripada amphoe ini, Amphoe Phahurat, Amphoe Samran Rat, Amphoe Phra Ratchawang, Amphoe Chana Songkhram, Amphoe Sam Yot, dan Amphoe Bang Khun Phrom telah digabungkan menjadi Amphoe Phra Nakhon. Ia menjadi Khet Phra Nakhon pada tahun 1972.

Perayaan sunting

Songkran, Festival Tahun Baru Thailand tradisional, disambut di seluruh negara dari 13-15 April setiap tahun. Jalan Khaosan (atau Jalan Khao Sarn ) di Phra Nakhon Distrik adalah salah satu tempat yang terkenal untuk meraikan acara di mana ramai orang, penduduk tempatan dan pelancong, datang dan percikan air.

Semasa perayaan terkenal yang lain, Loy Krathong, pada hari ke-15 bulan lunar ke-12, bank sungai Chao Phraya di daerah itu, dengan banyak jeti dan kubu Phra Sumen, adalah tempat yang popular untuk datang dan mengapung lampu-lampu di dalam air.

Jalan Ratchadamnoen sering dihiasi dengan lampu di sekitar hari jadi Raja (28 Julai), hari Ibu Ratu (12 Ogos), Hari Kebangsaan (5 Disember) dan ulang tahun utama lain. Sanam Luang dan baru-baru ini telah menubuhkan Lan Plabpla Maha Chedsada Bodin (ลานพลับพลามหาเจษฎาบดินทร์) di hadapan Wat Ratchanadda dan Loha Prasatnya adalah ruang terbuka yang sering digunakan untuk meraikan pelbagai acara.

Pentadbiran sunting

 
Pata Distrik

Distrik ini terbahagi kepada 12 distrik (Khwaeng).

1. Phra Borom Maha Ratchawang  พระบรมมหาราชวัง  7. Bowon Niwet บวรนิเวศ
2. Wang Burapha Phirom วังบูรพาภิรมย์ 8. Talat Yot ตลาดยอด
3. Wat Ratchabophit วัดราชบพิธ 9. Chana Songkhram ชนะสงคราม
4. Samran Rat สำราญราษฎร์ 10. Ban Phan Thom บ้านพานถม
5. San Chaopho Suea ศาลเจ้าพ่อเสือ 11. Bang Khun Phrom  บางขุนพรหม 
6. Sao Chingcha เสาชิงช้า 12. Wat Sam Phraya วัดสามพระยา

Referensi sunting

  1. ^ Chalermkrung Royal Theatre (Sala Chaloem Krung) in Bangkok, DiscoveryThailand.com (retrieved 12 August 2006).

Pautan luar sunting