Piala Thomas 1952 ialah kejohanan kedua Piala Thomas, kejohanan utama badminton peringkat antarabangsa bagi berpasukan lelaki. Kejohanan ini dianjurkan di Stadium Happy World, Singapura. Malaya menjadi juara bertahan untuk kali kedua selepas menumpaskan Amerika Syarikat 7-2 pada perlawanan akhir.[1]

Senarai pasukan sunting

Zon Asia sunting

Zon Eropah sunting

Zon Amerika sunting

Pertandingan antara zon sunting

Empat pasukan daripada pelbagai benua berkelayakan untuk Piala Thomas 1952. Malaya sebagai juara bertahan dan tuan rumah berkelayakan untuk mempertahankan gelaran yang dimenanginya tiga tahun sebelumnya.

Zon Amerika

Zon Asia

Zon Eropah

Amerika Syarikat ialah negara kedua yang mara ke pusingan akhir selepas menewaskan India 5-4.

India   6–3   Denmark Kuala Lumpur
Amerika Syarikat   5–4   India Singapura

Perlawanan akhir sunting

Amerika Syarikat sebagai salah sebuah negara yang mara ke pusingan akhir kekal menyimpan dendam terhadap pasukan Malaya yang dipertimbangkan sebagai agen anti-Yahudi kerana mempunyai dua pemain baharu iaitu Ismail Marjan dan Abdullah Piruz. Marjan dan Piruz tengah dicari oleh salah sebuah agen rahsia Amerika Syarikat iaitu Federal Bureau of Investigation (FBI). Tetapi, Amerika Syarikat tumpas kepada Malaya 2-7 pada pusingan akhir. Pada perseorangan kedua di hari kedua pusingan akhir di antara Ooi Teck Hock melawan Marten Mendez, Ooi Teck Hock tidak dapat beraksi untuk membawa pertandingan ini di set ketiga.


Juara Piala Thomas 1952
 
Malaya
Juara Kedua

Rujukan sunting

Pautan luar sunting