Pilihan raya kecil Galas 2010

pilihan raya kecil di Malaysia

Pilihan raya kecil Galas 2010 merupakan pilihan raya kecil ke-12 yang diadakan di Malaysia selepas pilihan raya umum ke-12 berikutan kematian Ahli Dewan Undangan Negeri Chek Hasim bin Sulaima pada 27 September 2010 akibat barah usus. Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar telah berkata bahawa tarikh pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, di Gua Musang, Kelantan ditetapkan pada 4 November 2010[1], manakala tarikh penamaan calon ditetapkan pada 26 Oktober 2010.[1]

Profil DUN Galas
Profil DUN Galas

Pilihan raya kecil ini diadakan serentak dengan pilihan raya kecil Batu Sapi.

Latar belakang sunting

Profil DUN Galas sunting

DUN N45 Galas terletak dalam Parlimen Gua Musang.

Pengundi sunting

DUN Galas mempunyai 11,553 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 11,426 pemilih biasa dan 127 pemilih pos. Daripada jumlah itu, 7,125 orang (61.63 peratus) terdiri daripada kaum Melayu, Cina (2,317), India (185), Bumiputera Sarawak (10), Orang Asli (1,889) dan lain-lain (27).

Sebanyak 11 buah sekolah, sebuah balai rawatan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli dan sebuah dewan akan digunakan sebagai pusat mengundi yang kesemuanya mengandungi 25 saluran tempat mengundi.

Pilihan raya kecil ini menggunakan Daftar Pemilih Induk (DPI) 2009 yang digabungkan dengan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama dan Suku Tahun Kedua 2010 yang telah dikemaskini sehingga 27 September 2010.

Sejarah pilihan raya sunting

Tahun ADUN Parti Lawan Parti lawan Majoriti
1986 Zakaria Hasan   BN Ibrahim Renjar   PAS 2139
1990 Omar Mohamed   S46 Zakaria Hasan   BN 2705
1995 Omar Mohamed   S46 Zakaria Hasan   BN 893
Pak Nil Weil AKIM
1999 Mohamad Saufi Deraman   BN Zulkifli Mohamad   PKR 2264
2004 Mohamad Saufi Deraman   BN Che Hashim Sulaima   PAS 1729
2008 Che Hashim Sulaima   PAS Mohamad Saufi Deraman   BN 646

Calon bertanding sunting

Nama calon Parti
Abdul Aziz Yusof   BN-UMNO
Zulkefli Mohamed   PAS

Calon Barisan Nasional sunting

Setiausaha UMNO bahagian Gua Musang, Abdul Aziz Yusof, diumumkan sebagai calon BN bagi pilihan raya kecil DUN Galas. Beliau merupakan pengurus Pejabat Operasi Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR), sebuah agensi pusat bertanggungjawab memacu pembangunan Hulu Kelantan, yang dirintis Ketua UMNO Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah ketika menjadi Menteri Kewangan. Oleh itu, beliau terpaksa meepaskan jawatan itu bagi memastikan layak untuk bertanding di pilihan raya kecil ini.

Calon Pakatan Rakyat sunting

Pada 21 Oktober 2010, Dr Zulkefli Mohamed, pemangku Yang Dipertua PAS Gua Musang diumumkan oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai calon PAS untuk bertanding sebagai wakil Pakatan Rakyat di pilihanraya kecil ini. Beliau merupakan seorang pengamal perubatan yang mempunyai klinik di Ciku 3.

Suasana pilihan raya sunting

Pra pilihan raya sunting

Tengku Razaleigh Hamzah dilantik mengetuai jentera Barisan Nasional di Galas. Beliau juga disebut-sebut sebagai calon BN, namun Nik Aziz Nik Mat mengatakan ia cuma merendahkan taraf pemimpin itu yang pernah menjadi Menteri di peringkat Pusat.

Belum 24 jam calon PAS diumum sebagai calon, Umno-online mengatakan beliau pernah pernah ditangkap khalwat dengan 'isterinya' sekarang, Ramelah Mat Jusoh. Namun ia dinafikan olehnya. Ramelah yang dilaporkan itu adalah ibunya manakala isterinya bernama Zainab Jalar.

Kerajaan Negeri Kelantan mengumumkan 4 November 2010 sebagai hari cuti peristiwa sempena pilihan raya kecil DUN Galas. Pengumuman itu dibuat oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Datuk Mohd Aiseri Alias menerusi surat pekeliling arahan pentadbiran SUK.

Hari penamaan calon sunting

Abdul Aziz, merupakan calon pertama menyerahkan borang pencalonannya pada pukul 9.05 pagi dan Dr Zulkefli, menyerahkan borang pencalonannya pada 9.30 pagi di bilik Gerakan Pejabat Tanah dan Jajahan Gua Musang.

Kempen pilihan raya sunting

Isu tanah merupakan isu yang memberi kesan yang besar berbanding isu nasional seperti isu Menara Warisan Merdeka dan isu judi. PAS tidak mengunakan isu royalti minyak untuk Kelantan dari PETRONAS kali ini kerana menghormati Tengku Razaleigh Hamzah yang menyokong Kerajaan Kelantan dalam hal ini sebelum ini.

Barisan Nasional menjanjikan peruntukan oleh Kerajaan Pusat sebanyak RM180 juta bagi membangunkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Gua Musang. Barisan Nasional menggunakan Isu Ladang Rakyat pada pilihan raya kecil kali ini. Barisan Nasional mendakwa Kerajaan PAS Kelantan merampas tanah rakyat bagi memajukan Program Pembangunan Ladang Rakyat, termasuk di Gua Musang.

Pada 1 November 2010, Menteri besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bertindak menyerahkan Sijil Penempatan Berkelompok kepada seramai 75 orang penduduk di kawasan Orang Asli di Pos Sandrop, dalam jajahan kecil Lojing. Namun bagi Barisan Nasional, sijil berkenaan bukanlah sesuatu yang baru namun hanya satu kesinambungan kepada usaha yang dijalankan parti itu sebelum ini.

PAS membayar 1,557 pengundi Galas yang berada di luar negeri untuk pulang supaya mengundi pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas. Walaupun SPR mengatakan ia satu sogokan kepada pengundi berdasarkan Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, PAS tetap mempertahankan tindakannya. Pada 2 November, Datuk Nik Aziz Nik Mat berjaya mengislamkan 3 Orang Asal dari Kampung Sandrop. Walau bagaimanapun, UMNO mendakwa Menteri Besar Kelantan telah memberi sogokan kepada saudara baru tersebut. Walau bagaimanapun, PAS mempertahankan tindakannya dengan mengatakan ia merupakan wang bantuan zakat untuk saudara baru.

Hari pengundian sunting

Keputusan pilihan raya sunting

Pilihan raya kecil DUN Galas 2010
Parti Calon Undian % ±%
PR - PAS   Dr. Zulkefli Mohamed 4,134
BN - UMNO     Abdul Aziz Yusoff 5,324
Majoriti 1,190
Peratusan mengundi 9,555 83%

Keputusan: Barisan Nasional menang.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "PRK Galas: 4 Nov undi, 26 Okt penamaan calon". Malaysiakini. 6 Oktober 2010. Dicapai pada 6 Oktober 2010.