Pingat Kebebasan Presiden

Pingat Kebebasan Presiden ialah anugerah yang diberikan oleh Presiden Amerika Syarikat. Pingat Kebebasan Presiden dan Pingat Emas Kongres adalah penghargaan awam tertinggi di Amerika Syarikat. Ia mengiktiraf orang-orang yang telah "memberikan sumbangan khusus untuk keamanan atau kepentingan negara Amerika Syarikat, perdamaian dunia, kebudayaan atau usaha awam atau swasta yang penting.[2] Anugerah ini tidak terhad kepada warganegara Amerika Syarikat dan, walaupun ia adalah anugerah awam, ia juga boleh dianugerahkan kepada anggota tentera dan dikenakan pakaian seragam.

Pingat Kebebasan Presiden
Dianugerahkan oleh Presiden Amerika Syarikat
JenisMedal
Dianugerahkan untuk"Sumbangan yang sangat besar kepada keselamatan atau kepentingan kebangsaan negara Amerika Syarikat, keamanan dunia, budaya atau usaha penting awam atau swasta yang lain."[1]
Statistik
PenerimaTidak diketahui; secara purata kurang daripada 11 orang setiap tahun sejak 1993
Keutamaan
Seterusnya (tertinggi)Tiada
SetaraMedal Emas Kongres
Seterusnya (terendah)Medal Warganegara Presiden

Reben Pingat Kebebasan Presiden

Anugerah ini diasaskan pada tahun 1963 oleh Presiden John F. Kennedy,[3] menggantikan Pingat Kebebasan yang ditubuhkan oleh Presiden Harry S. Truman pada tahun 1945 untuk menghormati perkhidmatan awam semasa Perang Dunia II .

Rujukan sunting

  1. ^ Executive Order 11085, signed February 22, 1960; Federal Register 28
  2. ^ Perintah Eksekutif 9586 , yang ditandatangani pada 6 Julai 1945; Daftar Persekutuan 10 FR 8523, 10 Julai 1945
  3. ^ "President Kennedy's Executive Order 11085: Presidential Medal of Freedom - John F. Kennedy Presidential Library & Museum". www.jfklibrary.org. Dicapai pada 2017-08-29.

Pautan luar sunting