Pingat Sains Kebangsaan

Pingat Sains Kebangsaan ialah penghargaan yang diberikan oleh Presiden Amerika Syarikat kepada individu dalam sains dan kejuruteraan yang telah memberikan sumbangan penting kepada kemajuan ilmu pengetahuan dalam bidang tingkah laku dan sains sosial, biologi, kimia, kejuruteraan, matematik dan fizik. Dua belas anggota Jawatankuasa kepresidenan Pingat Sains Kebangsaan bertanggungjawab memilih penerima anugerah dan ditadbir oleh Yayasan Sains Kebangsaan (NSF).

Pingat Sains Kebangsaan
Bawah pingat
PenghargaanSumbangan yang luar biasa dalam bidang kimia, fizik, biologi, matematik, kejuruteraan, atau sains sosial dan tingkah laku.
LokasiWashington, D.C.
NegaraAmerika Syarikat
Disampaikan olehPresiden Amerika Syarikat
Anugerah pertama1963
Laman web rasmihttps://www.nsf.gov/od/nms/medal.jsp

Sejarah sunting

Pingat Sains Kebangsaan ditubuhkan pada 25 Ogos 1959, oleh satu akta Kongres Amerika Syarikat di bawah Pub.L. 86-209. Pingat ini pada mulanya menghormati saintis dalam bidang "fizikal, biologi, matematik, atau kejuruteraan sains". Jawatankuasa Penganugerahan Nasional Sains ditubuhkan pada 23 Ogos 1961, oleh perintah eksekutif 10961 dari Presiden John F. Kennedy.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ John F. Kennedy (21 August 1961). "Executive Order 10961 Providing Procedures for the Award of the National Medal of Science". The White House. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-19. Dicapai pada 2007-10-10.

Pautan luar sunting