Pintu masuk Paris Métro oleh Hector Guimard

Pintu masuk Paris Métro oleh Hector Guimard ialah akses ke stesen metro Paris yang direka pada awal abad ke-20 oleh arkitek Seni Nouveau Hector Guimard (1867-1942).

Pintu masuk Paris Métro oleh Hector Guimard

Beberapa pintu masuk ini terdiri daripada aedicula berbumbung yang lebih kurang penting yang menggabungkan besi, besi tuang, kaca dan lava enamel; kebanyakannya adalah keliling ringkas yang terdiri daripada langkan dan serambi besi tuang berukir, yang candelabra tingginya membingkai tanda bertanda "Metropolitain".

Direka dalam gaya Guimard sendiri, yang dia tegaskan pada masa itu terhadap pengkritiknya, akses yang dibina dari musim bunga tahun 1900 ini telah ditinggalkan selepas 1913 oleh Compagnie du chemin de fer métropolitain de Paris, nenek moyang RATP. Daripada 167 yang dibina, kebanyakan aedicules dan hampir separuh daripada persekitaran telah musnah semasa beberapa dekad selepas Perang Dunia Pertama, apabila Seni Nouveau telah ketinggalan zaman.[1]

Kerja-kerja ini bagaimanapun menyumbang kepada keturunan Hector Guimard dan penemuan semula Seni Nouveau. Dari tahun 1960-an, pemasangan yang masih hidup tertakluk kepada langkah perlindungan dan pendaftaran sebagai Monumen Bersejarah, manakala beberapa bahagian pergi ke luar negara.

Pintu masuk metro Guimard kini kelihatan tidak dapat dipisahkan daripada landskap dan watak ibu kota Perancis, menjadi salah satu lambang Seni Nouveau.[2]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting