Pirates of the Caribbean (siri filem)

(Dilencongkan dari Pirates of the Caribbean)

Pirates of the Caribbean merupakan sebuah trilogi filem pengembaraan yang diarahkan oleh Gore Verbinski, ditulis oleh Ted Elliott dan Terry Rossio serta diterbitkan oleh Jerry Bruckheimer. Trilogi ini diterbitkan buat pertama kali di layar perak pada 9 Julai 2004 dengan filem Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Selepas kejayaan filem pertamanya, Walt Disney Pictures membongkarkan bahawa sebuah trilogi sedang dibuat. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest diterbitkan 3 tahun kemudian pada 7 Julai 2007. Filem susulan itu ternyata berjaya, memecahkan rekod dunia dalam hari pertama tayangan. Akhirnya ia memperoleh $1,066,179,725 dalam box office dunia, menjadikannya filem ketiga dan paling cepat mencapai jumlah tersebut. Filem ketiga dalam trilogi ini iaitu Pirates of the Caribbean: At World's End ditayangkan seluruh dunia pada 24 Mei 2008. Keseluruhannya, trilogi ini telah mengaut sebanyak $2.79 bilion seluruh dunia. Filem keempat , iaitu Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, akan ditayangkan di pawagam pada tahun 2012.

Pirates of the Caribbean
Lanun Caribbean
PengarahGore Verbinski
PenulisTed Elliott
Terry Rossio
Dihasilkan olehJerry Bruckheimer
DibintangiJohnny Depp
Orlando Bloom
Keira Knightley
Geoffrey Rush
Jack Davenport
Jonathan Pryce
Kevin McNally
Mackenzie Crook
Lee Arenberg
Bill Nighy
Tom Hollander
Naomie Harris
Stellan Skarsgård
Chow Yun-Fat
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
9 Julai 2003 – kini
Masa tayangan
461 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Pecah panggung$2.7 bilion

Filem sunting

Masa Hadapan sunting

  • Untitled enam filem (TBA)

Pada bulan September, Mazin mengesahkan bahawa skripnya dan Elliot telah dibeli oleh Disney dan turut mengulas bahawa ia "terlalu pelik". Beliau juga mengesahkan bahawa pengeluaran ansuran keenam telah dihentikan kerana Mogok Penulis 2023.[1]

  • Filem spin-offs
    • Perempuan spin-off

Filem spin-off yang diketuai wanita telah diumumkan pada Jun 2021, dibintangi oleh Margot Robbie dengan Christina Hodson menulis lakon layar. Filem ini berasingan daripada filem keenam yang turut dibangunkan.

Projek yang dibatalkan sunting

  • Untitled Pirates of the Caribbean reboot: Pada Oktober 2018, dilaporkan bahawa Disney telah mencari cara untuk but semula francais, membawakan Deadpool (2016) penulis Rhett Reese dan Paul Wernick walaupun penerbit Jerry Bruckheimer dijangka akan kembali.[2] Walau bagaimanapun, pada Februari 2019, Reese dan Wernick telah meninggalkan projek tersebut dan but semula telah dibatalkan.[3]

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ B, Rishab (2023-09-04). "Adakah Pirates of the Caribbean 6 sedang berlaku? Penulis bersama mengusik perkembangan baharu". www.sportskeeda.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-09-04.
  2. ^ Fleming, Mike Jr. (Oktober 23, 2018). "Disney Talking 'Pirates Of The Caribbean' Reboot Dengan 'Deadpool' Scribes Rhett Reese & Paul Wernick". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2019. Dicapai pada 14 Jun 2023.
  3. ^ Boucher, Geoff (Februari 14, 2019). "But Semula 'Pirates' Disney Tidak Pasti Apabila Penulis 'Deadpool' Melompat Kapal". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada September 3, 2019. Dicapai pada Jun 14, 2023.