Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (Lanun Caribbean: Peti Si Mati) ialah filem pengembaraan tahun 2007, susulan kepada filem Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl pada tahun 2004 dan filem pertama Walt Disney Pictures untuk memaparkan logo terkini. Filem ini diarahkan oleh Gore Verbinski, ditulis oleh Ted Elliott dan Terry Rossio, dan diterbitkan oleh Jerry Bruckheimer. Filem ini menerima 4 pencalonan Anugerah Akademi dan memenangi Anugerah Akademi untuk Kesan Visual.

Pirates of the Caribbean:
Dead Man's Chest
Lanun Caribbean: Peti Si Mati
PengarahGore Verbinski
PenulisWatak:
Ted Elliott
Terry Rossio
Stuart Beattie
Jay Wolpert
Lakon layar:
Ted Elliott
Terry Rossio
Dihasilkan olehJerry Bruckheimer
DibintangiJohnny Depp
Orlando Bloom
Keira Knightley
Bill Nighy
Stellan Skarsgård
Naomie Harris
Jack Davenport
Tom Hollander
SinematografiDariusz Wolski
Disunting olehStephen E. Rivkin
Craig Wood
Muzik olehHans Zimmer
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Buena Vista Pictures
Tarikh tayangan
7 Julai 2007
Masa tayangan
150 min.
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Pecah panggung$1,066,200,651

Jalan cerita sunting

Will Turner, Elizabeth Swann, dan kru kapal Black Pearl yang tersisa mendapat bantuan dari Tia Dalma yang kemudian menawarkan mereka kesempatan untuk menyelamatkan Kapten Jack Sparrow dari hujung dunia yang terjunam ke kuburan dasar laut (World's End). Perjalanan mereka akan sangat menyulitkan tanpa seorang kapten yang mengetahui keadaan sana, maka Tia akhirnya memperkenalkan Kapten Barbossa yang mengejutnya masih hidup, sedangkan anak-anak kapal Black Pearl menyangka bahawa Barbossa telah tewas di tangan Jack Sparrow - Tia Dalma rupanya berhasil menghidupkan kembali Barbossa.[1]

Barisan pelakon sunting

Pautan luar sunting

  1. ^ Utichi, Joe (2006-07-06). "Exclusive Interview with Naomie Harris - Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest". FilmFocus.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-07-20. Dicapai pada 2006-09-21. Check date values in: |date= (bantuan)