Buka menu utama

Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales

Filem Pirates of the Caribbean 5 (bahasa Melayu harfiah Lanun Caribbean 5 ) merupakan sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2017. [3]

Pirates of the Caribbean 5
Poster Filem Pirates of the Caribbean 5.jpg
Pengarah
  • Joachim Rønning
  • Espen Sandberg
PenerbitJerry Bruckheimer
Lakon layar olehJeff Nathanson
Berdasarkan

watak oleh

  • Ted Elliott
  • Terry Rossio
  • Stuart Beattie
  • Jay Wolpert
Dibintangi oleh
  • Johnny Depp
  • Javier Bardem
  • Geoffrey Rush
  • Brenton Thwaites
  • Kaya Scodelario
  • Orlando Bloom
SinematografiPaul Cameron[1]
Disunting oleh
  • Joel Cox
  • Gary D. Roach][1]
Mula ditayangkan
7 Julai 2017 (2017-07-07)(Amerika Utara)
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Perbelanjaan$320 juta[2]

Filem Pirates of the Caribbean 5 ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Joachim Rønning & Espen Sandberg.[4]

Isi kandungan

PelakonSunting

Filem Pirates of the Caribbean 5 ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah:-

  • Johnny Depp
  • Javier Bardem
  • Geoffrey Rush
  • Brenton Thwaites
  • Keira Knightley
  • Kaya Scodelario
  • Orlando Bloom
  • Muzik oleh Hans Zimmer

RingkasanSunting

Kapten Jack Sparrow dikejar oleh musuh silamnya, Kaptain Salazar, yang bersama awak-awak lanun hantunya lepas lari dari Segi Tiga Setan ("Devil's Triangle") dan bertekad untuk membunuh semua lanun di laut. Jack mencari Trident of Poseidon, yang memberikan penggunanya kuasa mutlak pada laut untuk digunakan bagi melawan Salazar.[5]

RujukanSunting

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Filming Begins tidak disediakan
  2. ^ "Pirates Of The Caribbean 5 $70m over its $250m budget - Daily Mail Online". Mail Online. 
  3. ^ Cunnigham, Todd (April 9, 2015). "Chris Pine Thriller 'The Finest Hours' Pushed to 2016 by Disney". The Wrap. Dicapai April 9, 2015. 
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Script Issues tidak disediakan
  5. ^ "Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales wraps but local crew says it's been top for Gold Coast". GoldCoastBulletin. 

[1]

  1. ^ Vejvoda, Jim (February 17, 2015). "Pirates Of The Caribbean: Dead Men Tell No Tales Begins Production". IGN. Dicapai February 17, 2015. 

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "2015 release" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "2016 release" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "2017 release" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Arenberg Interview" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Arenberg Interview2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Arenberg Twitter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Australia" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Barbossa Megalomania" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Barbossa Shapeshift" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bardem Talks" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bloom Interview" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bloom Discussions" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Capuchine Monkeys" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Capuchine Monkeys 2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Casting" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Bloom" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Brown" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Depp" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Klebba" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Rush" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Scodelario" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Thwaites" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cast Wenham" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Crook Interview" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Depp Cannes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Depp Injury" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Depp Return" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Depp Script" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Directors" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Directors2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Filming Halted" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Filming Resumed" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Helensvale" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Henry Candidates" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Local Workers" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lone Ranger" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Louisiana" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "McNally Twitter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Maudsland" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Park on the Spit" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Pirates 5 on Hold" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Pre-production" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Pre-production2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Puerto Rico/New Orleans" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Rainbow Gypsy" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Script2011" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Script Issues" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Security" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sequels 5+6" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Soft Reboot" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Thwaites Discussions" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Title" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luarSunting