Piza empat keju
JenisPiza
Tempat asalItali
Bahan utamaMozarela, Gorgonzola, Fontina, dan Parmesan
Bahan yang biasa digunakanGorgonzola, mozarela, Fontina, Parmigiano-Reggiano Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pizza quattro formaggi Itali: [ˈkwattro forˈmaddʒi] (piza empat keju) ialah sejenis piza dalam masakan Itali yang dihiasi dengan gabungan empat jenis keju, biasanya dicairkan bersama, dengan (rossa, merah) atau tanpa sos tomato (bianca, putih). Ia popular di seluruh dunia, termasuk di Itali,[1] dan merupakan salah satu hidangan tokoh dalam menu pizzeria.

Sejarah sunting

Secara tradisinya, piza tersebut menggunakan Mozarela sebagai komponen asas yang mengekalkan kelembapan semasa memasak sambil melindungi sebahagian daripada keju lain daripada haba ketuhar yang kuat.[2] Gorgonzola hampir selalunya dipasangkan dengan Mozarela, dan pelengkap pasangan tersebut terdiri daripada keju tempatan yang lain, bergantung pada rantau pembikinannya, dengan Fontina dan Parmigiano-Reggiano sebagai pelengkap biasa,[3] tetapi lainan lain termasuklah Pecorino, Ricotta, Stracchino, Robiola, Taleggio, Provola salai, atau Caciocavallo. Selain Mozarela, piza pengeluaran besar-besaran sering menggunakan keju Parmesan, Romano, Asiago, dan keju gaya Itali yang lain, walaupun sesetengahnya menggunakan keju bukan Itali seperti keju Edam, Emmental, dan Biru.[4] Pilihan keju bukan sembarangan, ia mestilah penuh lemak atau separuh lemak dan berbeza-beza dalam perisa. Selain Mozzarella, quattro formaggi biasanya menggabungkan keju biru atau matang, keju lembut (seperti Emmental atau Gruyère) atau keju berkrim (seperti Robiola atau Stracchino), dan keju keras (parmesan atau pecorino, parut).

Tidak seperti piza lain, seperti piza Napolitan atau Margherita, yang mempunyai sejarah yang lama, kaya dan, terakam, piza Quattro Formaggi, walaupun lebih terkenal dan banyak penjualannya, mempunyai asal-usul yang kurang jelas, pastinya disebabkan kandungan ramuannya yang begitu jelas. Ia dipercayai berasal dari wilayah Lazio pada awal abad ke-18.[5] Gubahannya yang kurang jelas dan lebih terkini, seperti piza Quattro Latti, boleh menjadi sebaliknya yang dijejaki dalam sejarah gastronomi.[6]

Lihat juga sunting

Portal Makanan

Portal Itali

Rujukan sunting

  1. ^ "Most popular italian pizzas". Taste Atlas. 25 April 2020.
  2. ^ "Revival: la pizza Quattro Formaggi". Gabriele Valdès. 25 April 2020.
  3. ^ "Pizza quattro formaggi". Taste Atlas. 6 April 2016.
  4. ^ "Ristorante Pizza Quattro Formaggi". Dr. Oetker. 25 April 2020.
  5. ^ "La pizza 4 fromages : origines et recettes". Restaurant le Quatre Vingt. 31 May 2017.
  6. ^ "Nasce la pizza "Quattro Latti" campana, con latte di bufala, vacca, capra e pecora". Il Mattino. 9 February 2019.