Place du Carrousel

Place du Carrousel (Sebutan bahasa Perancis: [plas dy kaʁuzɛl]) ialah dataran awam di Arondisemen pertama Paris, terletak di hujung terbuka halaman Istana Louvre, ruang yang diduduki, sebelum 1883, oleh Istana Tuileries. Terletak betul-betul di antara muzium dan Taman Tuileries, Place du Carrousel menggambarkan hujung timur taman seperti Place de la Concorde mentakrifkan hujung baratnya.

Place du Carrousel dari sayap selatan Istana Louvre. Arc de Triomphe du Carrousel berada di sebelah kiri

Nama "carrousel" merujuk kepada sejenis tentera dressage, demonstrasi kuda yang kini biasa dipanggil latihan tentera. Place du Carrousel dinamakan pada tahun 1662, apabila ia digunakan untuk paparan sedemikian oleh Louis XIV.

Sejarah sunting

 
Pembinaan di Place du Carrousel pada masa itu, pada tahun 1745, perkahwinan Louis, Dauphin dari Perancis. Perhatikan Istana Tuileries di latar belakang.
 
Arc de Triomphe du Carrousel.

Pada 5 Oktober 1789, kumpulan perusuh dari Paris turun ke Versailles dan memaksa keluarga diraja — Louis XVI, Marie Antoinette, dan anak-anak mereka, bersama-sama dengan [[comte] de Provence]] (kemudian raja Louis XVIII), isterinya, dan Madame Elisabeth, adik bongsu raja — untuk berpindah ke Paris di bawah pengawasan Garde Nationale. Raja dan permaisuri ditempatkan di Istana Tuileries di bawah pengawasan. Pada masa ini, terdapat banyak plot yang direka untuk membantu ahli keluarga diraja melarikan diri dari Perancis. Ratu menolak beberapa orang kerana dia tidak akan pergi tanpa raja. Peluang lain untuk menyelamatkan keluarga itu akhirnya disia-siakan oleh raja yang ragu-ragu. Selepas banyak kelewatan, percubaan melarikan diri akhirnya dicuba pada 21 Jun 1791, tetapi gagal apabila seluruh keluarga ditangkap dua puluh empat jam kemudian di Varennes dan dibawa pulang ke Paris dalam masa seminggu.

Pada 20 Jun 1792, "sekumpulan gerombolan dengan aspek yang menakutkan" menceroboh masuk ke Tuileries dan membuat raja memakai topi Frigia untuk menunjukkan kesetiaannya kepada revolusi.

Kelemahan raja didedahkan pada 10 Ogos tahun itu apabila kumpulan bersenjata, di ambang memaksa masuk ke Istana Tuileries, memaksa raja dan keluarga diraja untuk mencari perlindungan di Dewan Undangan Negeri. Sejam setengah kemudian, istana telah diceroboh oleh orang ramai. Mereka membunuh beramai-ramai Pengawal Swiss, yang berjuang dengan dedikasi dan terdesak. Kira-kira tujuh ratus terbunuh, dan mayat mereka yang berlumuran darah menghiasi halaman di hadapan istana (di tempat yang dahulu dikenali sebagai Cours du Carrousel), di taman-taman istana, dan di sepanjang tebing Sungai Seine. Pada 13 Ogos, keluarga diraja telah dipenjarakan di menara Kuil di daerah Le Marais, dalam keadaan yang jauh lebih keras daripada kurungan mereka sebelum ini di Tuileries.

Pada 21 Ogos 1792, guillotine telah didirikan di Place du Carrousel, dan ia kekal di sana, dengan dua gangguan singkat, sehingga 11 Mei 1793. Secara keseluruhan, tiga puluh lima orang telah di guillotin di sana.

Pada 2 Ogos 1793, di bekas tapak guillotine, sebuah piramid kayu telah dibina sebagai penghormatan kepada Jean-Paul Marat. Ia mempunyai tulisan: "Kepada roh mendiang Marat, 13 Julai, tahun I. Dari kubur bawah tanahnya, dia masih membuat pengkhianat gemetar. Tangan yang khianat menggagalkan kasih sayang orang ramai. ." Terdapat juga pameran mandi pinggul Marat yang terkenal dan mejanya di mana beberapa polemiknya yang paling bersemangat telah digubal. Barang-barang ini kekal di tempatnya sehingga 9 Thermidor Tahun II (28 Julai 1794).

Semasa revolusi 1848, Istana Tuileries telah dirompak dan dirosakkan teruk oleh perusuh. Pada 23 Mei 1871, semasa penindasan Komune Paris, dua belas lelaki di bawah arahan Komunard, Dardelle, membakar Tuileries pada pukul tujuh malam, menggunakan petroleum, tar cecair, dan turpentin. Api berlarutan selama empat puluh lapan jam dan memusnahkan istana sepenuhnya. Runtuhan Tuileries berdiri di tapak selama sebelas tahun. Pada tahun 1882, Perhimpunan Kebangsaan Perancis mengundi untuk merobohkan runtuhan, dan, walaupun terdapat banyak sentimen yang bertentangan, ini dicapai pada tahun 1883. Sisa-sisa bangunan yang boleh diselamatkan telah dijual kepada seorang usahawan swasta.

Apabila istana telah dibersihkan, tanah itu, yang telah dikenali sebagai "Place du Carrousel" sejak 1662, boleh, sekali lagi, digunakan sebagai dataran awam.

Arc de Triomphe du Carrousel sunting

Dengan kehilangan istana, Arc de Triomphe du Carrousel, yang dibina antara 1806 dan 1808 untuk berfungsi sebagai pintu masuk kehormat di Tuileries, menjadi ciri dominan Place du Carrousel. Ia adalah gerbang triumphal yang telah ditugaskan pada tahun 1806 untuk memperingati kemenangan tentera Napoleon pada tahun sebelumnya. Arc de Triomphe de l'Étoile berdekatan yang lebih terkenal telah direka pada tahun yang sama, tetapi ia mengambil masa tiga puluh tahun untuk dibina, dan ia adalah kira-kira dua kali lebih besar.

Orang yang digillotin di Place du Carrousel sunting

Pengangkutan sunting

Tapak ini disediakan oleh stesen metro bernama Palais Royal - Musée du Louvre.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Templat:Arrondissement 1 Paris Templat:Tarikan pelawat di Paris Templat:Kawalan pihak berkuasaKoordinat: 48°51′43″N 2°19′58″E / 48.86194°N 2.33278°E / 48.86194; 2.33278