Planetesimal /plænˈtɛsməlz/ adalah objek padu dianggap wujud dalam protoplanetary disk dan dalam cakera serpihan.

Cakera serpihan dikesan dalam arkib imej bintang muda HST, HD 141943 dan HD 191089, menggunakan proses pengimejan yang diperbaiki (24 April 2014).[1]

Teori pembentukan planet yang diterima secara meluas, yang dipanggil hipotesis planetisimal, hipotesis planetisimal Chamberlin–Moulton dan Viktor Safronov, menyatakan bahawa planet terbentuk daripada butiran debu kosmik yang berlanggar dan melekat untuk membentuk jasad yang lebih besar dan lebih besar. Apabila jasad mencapai ukuran kira-kira satu kilometer, maka mereka boleh menarik antara satu sama lain secara langsung melalui graviti saling mereka, dengan pesat membantu pertumbuhan kepada protoplanet bersaiz bulan. Ini adalah bagaimana planetesimal sering ditakrif. Jasad-jasad yang lebih kecil daripada planetesimal perlu bergantung kepada gerakan Brownian atau gerakan gelora dalam gas untuk menyebabkan perlanggaran yang boleh membawa kepada pelekatan. Sebagai alternatif, planetesimal boleh terbentuk dalam lapisan butiran debu yang sangat tebal yang mengalami ketidakstabilan graviti bersama dalam pertengahan satah cakera protoplanet atau melalui tumpuan dan graviti keruntuhan kawanan zarah yang lebih besar dalam ketidakstabilan aliran. Banyak planetesimal akhirnya pecah semasa pelanggaran ganas, sebagaimana yang telah berlaku kepada 4 Vesta[2] dan 90 Antiope,[3] tetapi beberapa planetesimal terbesar mungkin terus selamat daripada perlanggaran itu dan terus berkembang kepada protoplanet dan kemudiannya planet.

Secara umumnya dianggap bahawa kira-kira 3.8 bilion tahun yang lalu, selepas tempoh yang dikenali sebagai Lewat Hentaman Berat, kebanyakan planetesimal dalam Sistem Suria telah sama ada telah dikeluarkan dari Sistem Suria sepenuhnya, ke dalam orbit aneh yang jauh seperti awan Oort, atau telah berlanggar dengan objek yang lebih besar disebabkan oleh dorongan graviti tetap daripada planet gergasi (khususnya Jupiter dan Neptun). Beberapa planetesimal mungkin telah diperangkap sebagai bulan, seperti Phobos dan Deimos (bulan-bulan Marikh) dan banyak bulan-bulan kecil kecondongan tinggi bagi planet gergasi.

Definisi planetisimal sunting

Teori planetisimal merupakan salah satu teori yang menerangkan mengenai proses pembentukan Sistem Suria. Teori ini dicetuskan oleh seorang astronomi bernama Forest Ray Moulton dan seorang geologi bernama Thomas C. Chamberlin dari Universiti Chicago, yang kemudian menamakan teori mereka ini sebagai Teori Planetisimal.

Teori ini menyatakan bahawa pada suatu ketika sebuah bintang melalui ruang angkasa dengan pantas dan berada berhampiran dengan matahari. Daya tarikan bintang ini sangat besar sehingga menyebabkan daya pasang di bahagian gas Matahari. Akibatnya, jisim gas terlempar dari Matahari dan mula mengorbit. Disebabkan daya tarikan Matahari, jisim gas itu tesekat dan bergerak mengelilingi Matahari. Ketika jisim gas menjadi sejuk, bentuknya kemudian berubah menjadi cecair kemudian memadat. Akhirnya, jisim gas itu menjadi planet yang ada sekarang, termasuk Bumi.

Dalam Sistem Suria kini, jasad kecil biasanya juga diklasifikasikan mengikut dinamik dan komposisi, dan mungkin kemudiannya berkembang[4][5][6] untuk menjadi komet, objects lingkaran Kuiper atau asteroid trojan, sebagai contoh. Dalam erti kata lain, beberapa planetesimal menjadi lain-lain jenis jasad sebaik sahaja pembentukan planet telah selesai, dan boleh dirujuk oleh salah satu atau kedua-dua nama.

Takrif di atas tidak disokong oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa, dan kumpulan kerja lain boleh memilih untuk menerima pakai yang sama atau definisi yang berbeza. Juga tidak ada garis pemisah tepat antara planetisimal dan protoplanet.

See also sunting

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ Harrington, J.D.; Villard, Ray (24 April 2014). "RELEASE 14-114 Astronomical Forensics Uncover Planetary Disks in NASA's Hubble Archive". NASA. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-25. Dicapai pada 2014-04-25. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Savage, Don; Jones, Tammy; Villard, Ray (1995). "Asteroid or Mini-Planet? Hubble Maps the Ancient Surface of Vesta". Hubble Site News Release STScI-1995-20. Dicapai pada 2006-10-17.
  3. ^ Marchis, Franck; Enriquez, J. E.; Emery, J. P.; Berthier, J.; Descamps, P. (2009). "The Origin of the Double Main Belt Asteroid (90) Antiope by Component-Resolved Spectroscopy". DPS meeting #41. American Astronomical Society. http://adsabs.harvard.edu/abs/2009DPS....41.5610M. Diperolehi 2009-11-08.
  4. ^ Morbidelli, A. "Origin and dynamical evolution of comets and their reservoirs". arXiv.
  5. ^ Gomes, R., Levison, H. F., Tsiganis, K., Morbidelli, A. 2005, "Origin of the cataclysmic Late Heavy Bombardment period of the terrestrial planets". Nature, 435, 466–469.
  6. ^ Morbidelli, A., Levison, H. F., Tsiganis, K., Gomes, R. 2005, "Chaotic capture of Jupiter's Trojan asteroids in the early Solar System". Nature, 435, 462–465.

Pautan luar sunting