Plankton dan Karen

Sheldon J. Plankton dan Karen Plankton merupakan watak fiksyen dalam siri animasi televisyen Amerika, SpongeBob SquarePants. Watak-watak ini disuarai oleh Mr. Lawrence dan Jill Talley. Kemunculan pertama mereka ialah pada episod Plankton! pada 31 Julai 1999. Mereka dicipta dan direka bentuk oleh ahli biologis marin dan kartunis Stephen Hillenburg, pencipta program tersebut.

Plankton dan Karen
Watak SpongeBob SquarePants
Kemunculan pertama "Plankton!"
Dicipta oleh Stephen Hillenburg
Disuarakan oleh Plankton: Mr. Lawrence
Karen: Jill Talley
Informasi
SpesiesPlankton: Copepod[1]
Karen: Superkomputer
PekerjaanPemilik dan pengasas Chum Bucket

Plankton adalah copepod planktonik intelektual yang menjalankan perniagaan di restoran Chum Bucket yang tidak berjaya bersama Karen, yang merupakan superkomputer yang bercakap. Plankton adalah saingan utama Mr. Krabs, yang memiliki restoran Krusty Krab yang lebih menguntungkan dan menjual burger fiksyen yang dipanggil Krabby Patty. Plankton adalah musuh dan bekas kawan baik Mr. Krabs.[2] The Chum Bucket terutamanya menjual chum (umpan yang terdiri daripada bahagian-bahagian ikan), yang dianggap makanan yang tidak boleh dimakan oleh watak-watak lain. Matlamat utama Plankton dalam siri ini adalah untuk meletakkan Krabs keluar dari perniagaan. Usaha jahatnya untuk melakukan ini banyak diketahui. Juruwang di Krusty Krab, Squidward Tentacles menyatakan Plankton sebagai "benda yang paling dibenci di Bikini Bottom".[3] Plankton lebih kecil daripada watak biasa yang lain. Dia senang dipijak dan dibaling ke Bucket Chum oleh Mr. Krabs.[4]

Plankton berkahwin dengan Karen Plankton, yang juga teman dan sahabatnya.[5] Karen adalah ciptaan Plankton sendiri.[6] Dia adalah ciptaan pertama Plankton ketika dia berada di sekolah menengah, sebelum dia menjadi jahat.[2] Sistemnya dibina di kebanyakan mesin Plankton (termasuk Chum Bucket itu sendiri) sehingga dia dan Plankton dapat berkomunikasi. Dia juga cenderung untuk lebih fokus daripada Plankton dalam misi utama mencuri formula Krabs. Karen kerap mengingatkan dia supaya tetap bertugas dan menggalakkan dia terus menerus ketika dia kehilangan keyakinan.[4] Kerana dia tidak mempunyai hati, Karen biasanya tidak dapat merasa empati bagi orang-orang di sekitarnya.[2] Walau bagaimanapun, interaksi beliau tidak terhad kepada membantu Plankton; Dia adalah kawan Sandy Cheeks, yang juga pintar dan berminat dalam sains.[7][3] Sebagai komputer di dasar laut, keupayaan Karen untuk mengendalikannya masih belum dijelaskan dalam mana-mana episod siri.[8]

Mereka telah muncul dalam filem 2004, The SpongeBob SquarePants Movie dan sekuelnya pada 2015, The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water.

Rujukan sunting

  1. ^ Wilson, Amy (February 12, 2002). "Stephen Hillenburg created the undersea world of SpongeBob". Orange County Register. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-10. Dicapai pada 2017-06-23.
  2. ^ a b c Writers: Casey Alexander, Zeus Cervas, Mike Mitchell, Steven Banks, Tim Hill (April 13, 2007). "Friend or Foe". SpongeBob SquarePants. Musim 5. Episod 81. Nickelodeon.
  3. ^ a b Writers: Sherm Cohen, Aaron Springer, Peter Burns (September 18, 1999). "F.U.N.". SpongeBob SquarePants. Musim 1. Episod 10b. Nickelodeon.
  4. ^ a b Writers: Luke Brookshier, Nate Cash, Steven Banks, Paul Tibbitt (November 6, 2009). "Truth or Square". SpongeBob SquarePants. Musim 6. Episod 123/124. Nickelodeon.
  5. ^ Banks, Steven (September 21, 2004). SpongeBob Exposed!: The Insider's Guide to SpongeBob SquarePants. Schigiel, Gregg (illustrator). Simon & Schuster. m/s. 15. ISBN 978-0-689-86870-2.
  6. ^ Writers: Aaron Springer, Richard Pursel (March 19, 2009). "Komputer Overload". SpongeBob SquarePants. Musim 6. Episod 118b. Nickelodeon.
  7. ^ Writers: Aaron Springer, C.H. Greenblatt, Merriwether Williams (March 22, 2002). "Salsa Imbecilicus". SpongeBob SquarePants. Musim 3. Episod 41a. Nickelodeon.
  8. ^ Associated Press (November 15, 2004). "Ten secrets of the SpongeBob movie". Today.

Pautan luar sunting