Planned Parenthood lwn. Casey

Keibubapaan Terancang v. Casey , 505 US 833 (1992), ialah sebuah kes Mahkamah Agung Amerika Syarikat di mana Mahkamah mengekalkan hak untuk melakukan pengguguran seperti yang ditetapkan oleh "pegangan penting" dalam Roe lwn. Rade (1973) dan mengeluarkan sebagai "penghakiman utama" pengenaan standard beban tidak wajar apabila menilai sekatan yang dikenakan kerajaan ke atas hak itu. Kedua-dua pegangan penting Roe dan penghakiman utama Casey telah dibatalkan oleh Mahkamah Agung pada 2022.[1]

Kes itu timbul daripada cabaran kepada lima peruntukan Akta Kawalan Pengguguran Pennsylvania 1982; antara peruntukan itu ialah keperluan untuk tempoh menunggu, notis pasangan dan (untuk kanak-kanak bawah umur) kebenaran ibu bapa sebelum menjalani prosedur pengguguran. Dalam pendapat pluraliti yang ditulis bersama oleh hakim bersekutu Sandra Day O'Connor, Anthony Kennedy, dan David Souter, Mahkamah Agung mengekalkan "pegangan penting" Roe, iaitu klausa proses wajar Pindaan Keempat Belas Perlembagaan Amerika Syarikat. melindungi hak wanita untuk menggugurkan kandungan sebelum daya maju janin.[2]

Mahkamah membatalkan rangka kerja trimester Roe dan memihak kepada analisis daya maju, dengan itu membenarkan negeri melaksanakan sekatan pengguguran yang dikenakan semasa trimester pertama kehamilan. Dalam "penghakiman utamanya," Mahkamah membatalkan piawaian pemeriksaan semakan ketat Roe berkenaan sekatan pengguguran negeri dengan piawaian beban yang tidak wajar, di mana sekatan pengguguran akan menjadi tidak berperlembagaan apabila ia digubal untuk "tujuan atau kesan meletakkan yang besar. halangan di jalan seorang wanita yang ingin menggugurkan janin yang tidak boleh hidup." Menggunakan standard semakan baharu ini, Mahkamah mengekalkan empat peruntukan undang-undang Pennsylvania, tetapi membatalkan keperluan pemberitahuan pasangan. Empat hakim menulis atau bergabung pendapat dengan alasan bahawa Roe lwn. Wade sepatutnya dibatalkan, manakala dua hakim menulis pendapat yang memihak kepada pemeliharaan standard semakan yang lebih tinggi bagi sekatan pengguguran.

Rujukan sunting

  1. ^ Breuninger, Kevin; Mangan, Dan (June 24, 2022). "Supreme Court overturns Roe v. Wade, ending 50 years of federal abortion rights". CNBC. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2022. Dicapai pada June 24, 2022.
  2. ^ Wharton, Linda J.; Frietsche, Susan; Kolbert, Kathryn (2006). "Preserving the Core of Roe: Reflections on Planned Parenthood v. Casey". Yale JL & Feminism. 18: 317. Dicapai pada May 4, 2022.