PlayStation 5 (singkatan: PS5) ialah sebuah konsol permainan video yang dibangunkan oleh Sony Interactive Entertainment. Konsol ini merupakan pengganti kepada konsol PlayStation 4, mula diumumkan pada bulan April 2019 dan telah dilancarkan pada 12 November 2020 di Australia, Jepun, New Zealand, wilayah Amerika Utara dan Korea Selatan, kemudian dilancarkan secara rasmi di seluruh dunia seminggu selepas itu[5]. Konsol PS5 merupakan salah satu daripada konsol permainan video generasi ke-9, disamping konsol keluaran Microsoft, Xbox Series X/S yang dilancarkan secara rasmi pada bulan yang sama.

PlayStation 5
Model asal konsol PlayStation 5 dengan pemain cakera terbina dan alat pengawal DualSense.
PembangunSony Interactive Entertainment
PengilangSony
Keluarga produkPlayStation
JenisKonsol permainan video
Tarikh jualanAmerika, Kanada, Mexico, Australia, New Zealand, Jepun & Korea Selatan: 12 November 2020

Seluruh dunia: Mulai 19 November 2020
Malaysia & Filipina: 11 Disember 2020[1][2]

China: 15 Mei 2021
Harga pengenalan(Asli / Digital)
Asia Tenggara[3][4]
Antarabangsa
MediaBlu-ray Ultra-HD, Blu-ray, DVD
CPUAMD Zen 2 8 teras, frekuensi pelbagai, mencapai 3.5 GHz
Muatan storanSSD khas 825 GB
1 TB untuk siri 2000 (keluaran penghujung 2023)
IngatanGDDR6 SDRAM 16 GB
PaparanHDMI: 480p, 720p, 1080i, 1080p, 4K UHD, 8K UHD
GrafikAMD RDNA 2 khas, frekuensi pelbagai, mencapai 2.23 GHz
BunyiTempest Engine 3D
Dolby Atmos
Bunyi keliling 7.1
DTS:X (Video Blu-ray & UHD Blu-ray)
InputHDMI 2.1
Input pengawalDualSense, DualShock 4, PlayStation Move, Alat pengawal media PS5, PlayStation VR2 Sense
Perkhidmatan
dalam talian
PlayStation Network
PlayStation Plus
Permainan terlarisMarvel's Spider-Man 2 (10 juta)
Keserasian ke
belakang
Kebanyakan permainan video PlayStation 4 dan PlayStation VR
PendahuluPlayStation 4
Laman sesawangplaystation.com/ps5

Konsol PS5 dikeluarkan dalam dua versi; versi asas menyertakan pemain cakera optik terbina yang boleh membaca kandungan daripada cakera Blu-ray Ultra HD. Versi Digital pula tidak disertakan pemain cakera ini, bagi mengurangkan kos dan harga jualan dan pembelian permainan video hanya boleh dilakukan secara atas talian. Model semakan konsol PS5 yang lebih kecil untuk kedua-dua versi pula mula dijual pada bulan November 2023, menggantikan model sebelumnya[6].

Ciri-ciri utama yang terdapat dalam konsol PlayStation 5, termasuklah penggunaan storan berkeadaan pegun (bahasa Inggeris: solid-state drive) yang mampu memindahkan data dalam berkelajuan tinggi bagi meningkatkan prestasi storan, cip grafik AMD yang mampu memaparkan paparan beresolusi 4K sehingga 120 bingkai per saat, fungsi surihan sinar yang dijana oleh cip mikropemproses bagi mendapatkan kesan pencahayaan dan refleksi yang lebih realistik serta kesan audio 3D yang lebih jitu dengan penggunaan Tempest Engine. Ciri lain termasuklah alat pengawal DualSense yang baru dengan fungsi maklum balas haptik serta kebolehan konsol PS5 memainkan kebanyakkan permainan video yang dikeluarkan untuk konsol PlayStation 4 dan PlayStation VR.


Sejarah sunting

Pembangunan sunting

Ketua arkitek pembangunan produk konsol PlayStation, Mark Cerny, memulakan program maklumbalas bagi setiap kitaran 2 tahun selepas pelancaran konsol PlayStation 4. Maklumbalas ini dikumpul setiap 2 tahun sekali di antara pembangun utama permainan video di bawah Sony bagi mendapatkan pandangan mengenai masalah yang mereka hadapi ketika mereka membangunkan permainan video bagi konsol semasa serta cadangan akan penambahbaikan yang boleh dilakukan ke atas konsol semasa atau untuk konsol akan datang. Maklumbalas ini banyak mempengaruhi keutamaan tugasan yang telah ditetapkan untuk pasukan pembangunan konsol.

Semasa pembangunan konsol PlayStation 5 dilakukan, cabaran utama ialah masalah berkaitan dengan tempoh masa yang diperlukan konsol permainan video bagi memuatkan data permainan video sebelum memulakan permainan[7]. Mark berkata beberapa pembangun, termasuklah Tim Sweeney dari Epic Games memberitahu bahawa kelajuan input dan output yang standard bagi pemacu keras pada masa itu merupakan faktor utama yang mengehadkan pembangunan permainan video yang lebih maju[8]. Kadar pemindahan data yang lebih perlahan mengehadkan saiz data yang boleh dimuatkan bagi sesebuah permainan video. Lokasi fizikal di mana data disimpan di dalam storan serta data yang diduplikasi di dalam konsol antara ciri yang meminimumkan tempoh pemuatan data. Matlamat penting di sini adalah mencari cara bagaimana untuk mengurangkan tempoh pemuatan data ini, khususnya bagi permainan video yang distrim atau permainan video yang memuatkan data secara dinamik semasa pemain bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain[7].

Jim Ryan, Ketua Pegawai Eksekutif Sony Interactive Entertainment berkata, Sony telah melakukan kajian kebolehlaksanaan PlayStation 5 versi "kos rendah, spesifikasi rendah", seperti yang dilakukan oleh Microsoft yang mengeluarkan versi konsol Xbox Series X yang memiliki spesifikasi rendah, Xbox Series S. Beliau membuat kesimpulan bahawa mereka percaya konsol sebegitu tidak akan mendapat sambutan dan tidak akan pergi dengan lebih jauh[9].

Pemasaran dan pelancaran sunting

Berita terawal berkenaan PlayStation 5 (PS5) dihebahkan oleh ketua arkitek Mark Cerny dalam sebuah wawancara bersama-sama pihak majalah Wired pada April 2019.[10] Pada Oktober 2019, pihak Sony mengumumkan bahawa konsol itu akan dilancarkan di seluruh dunia menjelang akhir 2020. Pada bulan itu juga, ciri-ciri perkakasan konsol itu juga diumumkan.[11] Maklumat ciri-ciri yang menyeluruh telah diuar-uarkan oleh pihak Sony pada 18 Mac 2020.[12]

Pihak Sony telah menyiarkan sebuah pertunjukan berkenaan PS5 yang termasuk pendedahan pertama rupa konsol PS5; pertunjukan tersebut pada asalnya dirancang disiarkan pada 6 Jun, tetapi ditunda ke 11 Jun berikutan perkembangan protes George Floyd pada masa itu, dengan kenyataan bahawa pihak Sony akan "berundur supaya suara-suara yang lebih penting dapat didengari."[13][14]

Sony merancang untuk melancarkan konsol PlayStation 5 menjelang cuti hujung tahun 2020[5]. Tarikh pelancaran dan harga rasmi telah diumumkan semasa pameran pembentangan permainan video pada 16 September 2020; di mana tarikh rasmi jualan konsol untuk pasaran Australia, Japan, New Zealand, wilayah Amerika Utara, dan Korea Selatan ditetapkan pada 12 November 2020, manakala bagi pasaran di seluruh dunia ditetapkan pada 19 November 2020[15].

 
Kerja-kerja bagi acara pertunjukkan cahaya sedang dijalankan di ibu pejabat SIE pada petang 8 November 2020; empat hari sebelum pelancaran rasmi.

Pelancaran rasmi konsol PlayStation 5 di India ditangguhkan, membawa kepada spekulasi bahawa terdapat pertikaian tanda dagangan "PS5" yang dikatakan dimiliki oleh orang perseorangan lain[16]. Namun begitu, pertikaian ini dapat diselesaikan dan konsol PS5 dipasarkan secara rasmi pada 2 Februari 2021[17]. Selain itu, antara kawasan yang tidak dipasarkan pada tarikh yang sama ditetapkan untuk pasaran di seluruh dunia seperti di Indonesia yang mula dipasarkan pada 22 Januari 2021[18] dan di China pada 15 Mei 2021[19].

Konsol PS5 dipasarkan dengan dua model; versi asas memiliki pemacu cakera optik terbina yang boleh membaca cakera optik jenis Blu-ray Ultra HD yang menyokong penggunaan cakera optik permainan video dan muat turun permainan video atas talian, serta versi Digital yang tidak memiliki pemacu cakera optik terbina namun membolehkan permainan video dimuat turun atas talian[20].

Sony mengatakan bahawa pra-tempahan untuk konsol ini akan dibuka di kebanyakkan kedai permainan video sehari selepas acara pengenalan konsol yang telah diadakan pada 16 September 2020. Namun begitu, beberapa kedai permainan video di Amerika Syarikat dan United Kingdom membuka pra-tempahan pada petang itu[21], menyebabkan kesesakan dalam proses pra-tempahan, termasuklah ada yang melakukan pra-tempahan secara pukal oleh kerana kebanyakkan slot pra-tempahan habis ditempah dengan cepat sekali di kebanyakkan kedai dan ini menimbulkan kekeliruan di kalangan pengguna. Sony membuat permohonan maaf atas insiden itu pada 19 September 2020, dan berjanji untuk menambah slot pra-tempahan konsol pada hari-hari berikutnya dan menambah stok sehingga ke penghujung tahun[22].

Stok bekalan konsol PS5 di seluruh dunia berada pada paras rendah akibat daripada krisis global kekurangan cip mikropemproses sejak tahun 2020[23]. Sony menjangkakan keadaan ini akan berlarutan sehingga tahun 2023[24]. Pada bulan Ogos 2022, Sony mengumumkan kenaikan harga konsol PS5 sehingga 20% di kebanyakkan pasaran kecuali di Amerika Syarikat, akibat daripada krisis ekonomi global, inflasi dan kehendak rantaian bekalan[25]. Untuk pasaran Malaysia, harga konsol PS5 meningkat daripada MYR2299 ke MYR2499 bagi versi asas[26].


Perkakasan sunting

 
Papan induk konsol PlayStation 5.

Konsol PlayStation 5 dikuasakan menggunakan sistem dalam cip yang direka khas bersama AMD dan Sony[27], mengintegrasikan cip mikropemproses khas AMD Zen 2 bersaiz 7 nm mengandungi lapan teras yang mampu dijalankan dalam frekuensi berubah-ubah yang dihadkan kepada 3.5 GHz[28]. Zen 2 merupakan cip mikropemproses 64-bit dengan set suruhan x86-64. Cip mikropemproses grafik berintegrasi yang terdapat dalam konsol ini merupakan cip yang dibangunkan khas berdasarkan kepada senibina cip AMD RDNA 2[29]. Cip mikropemproses grafik ini mengandungi 36 unit komput yang mampu dijalankan dalam frekuensi berubah-ubah yang dihadkan kepada 2.33 GHz, menjadikan prestasi teori mampu memuncak sehingga 10 TeraFLOPS[12][30]. Cip ini juga menyokong fungsi surihan sinar dalam masa nyata, iaitu teknik kemasan grafik yang membolehkan paparan refleksi dan pencahayaan nampak lebih realistik[11]. Selain itu, konsol ini dilengkapkan dengan 16 GB memori jenis GDDR6 SDRAM dengan lebar jalur mampu mencapai sehingga 448 GB/s[28], serta sambungan tanpa wayar Bluetooth 5.1 berintegrasi dan Wi-Fi 6 802.11ax[31].

Status kedua-dua cip mikropemproses dan mikropemproses grafik dipantau oleh sistem galakan khas yang diadaptasikan daripada teknologi AMD SmartShift[32], yang mengawal bacaan frekuensi cip-cip ini berdasarkan kepada penggunaan semasa bagi mengoptimasikan penggunaan kuasa yang ideal serta memadankan profil prestasi sistem dalam cip[33]. Contohnya, jika penggunaan cip mikropemproses didapati rendah, sistem galakan ini boleh mengurangkan bacaan frekuensi dan menaikkan bacaan frekuensi cip mikropemproses grafik untuk prestasi yang lebih tinggi tanpa mempengaruhi penggunaan kuasa atau sistem penyejukan yang berlebihan[28].

Sistem penyejukan yang terdapat dalam konsol PS5 ini mengandungi kipas penyejuk dua bahagian bagi tujuan ambilan udara yang bersaiz 120 mm bagi diameter dan ketebalan sebanyak 45 mm[34], serta sinki haba yang besar dengan rekabentuk paip haba yang standard di mana Sony mengatakan bahawa "bentuk dan arah aliran udara membolehkan prestasi sistem penyejukan ini mampu mencapai setaraf prestasi penyejukan pada kebuk wap"[35]. Untuk penyejukan sistem dalam cip pula, terdapat konduktor haba logam cecair yang ditempatkan di antara papan sistem dalam cip dan sinki haba[36]. Konsol ini menggunakan bekalan kuasa 350 watt dan menggunakan tenaga yang lebih rendah berbanding konsol PlayStation 4 apabila diletakkan dalam fungsi tangguh permainan[37].

Konsol PS5 menggunakan teknologi audio terbaru yang dikenali sebagai Tempest Engine[38], yang membolehkan bunyi dari beratus-ratus sumber dialirkan serentak, berbanding hanya 50 sumber sahaja bagi konsol PlayStation 4[28].

Seni bina storan sunting

Storan dalaman konsol PlayStation 5 menggunakan storan berkeadaan pegun khas berkapasiti 825 GB (667 GB ruang saiz yang boleh digunakan)[39] dengan antara muka sebanyak 12 saluran, di mana daya pemprosesan mampu mencapai sehingga 5.5 GB/s. Terdapat unit penyahmampatan kekal yang menyokong zlib dan protokol kemampatan data Oodle Kraken baru yang dibangunkan oleh RAD Game Tools[40], storan ini mampu mencapai bacaan daya pemprosesan lebih kurang 8-9 GB/s[28]. Mark Cerny mengatakan bahawa storan SSD yang lebih pantas merupakan permintaan utama daripada pembangun permainan video[41] kerana matlamatnya di sini bukan sahaja ingin menjadikan storan ini 100 kali lebih pantas berbanding konsol PS4 dari segi nilai kelajuan bacaan secara teori, malah untuk mengelakkan kesesakan input/output (I/O) data supaya kadar prestasi menjadi lebih efektif[41]. Untuk itu, Sony merekabentuk cip khas dengan beberapa pemprosesan kecil dan bekerja bersama pengawal memori kilat bagi mengurangkan kadar sela pendaman serta saluran data akan menjadi lebih efisien di dalam sistem. Di kemuncaknya, unit khas ini mampu memproses sehingga 22 GB/s data termampat[42].

Saiz storan bagi penyimpanan permainan video boleh dipertingkatkan sehingga 8TB melalui sambungan NVM Express (NVMe) dalaman tunggal menggunakan cakera berkeadaan pegun M.2, dan penggunaan cakera keras atau pemacu berkeadaan pegun USB luaran bersaiz sehingga 8TB[28][43]. Di awal pelancaran konsol PlayStation 5, penggunaan NVMe tidak disokong dan konsol tidak akan dibut jika terdapat storan yang dipasang di situ[44]. Kemaskini sistem perisian di peringkat beta yang menyokong penggunaan sambungan M.2 dikeluarkan pada bulan Julai 2021[45], manakala di peringkat rasmi ianya ditambah melalui kemaskini sistem bulan September 2021[46]. Storan dalaman SSD tidak boleh diservis secara kendiri, kerana cip memori kilat dan kawalannya disambung secara kekal pada papan induk PlayStation 5[47]. Walaupun pemasangan aplikasi permainan video diperlukan, pemain boleh memilih komponen apa yang diperlukan seperti hanya memasang komponen permainan berbilang pemain sahaja[48]. Berbanding konsol PlayStation 4 yang membenarkan aplikasi permainan video dipindahkan di antara storan dalam SSD dan storan luaran USB atau M.2 bagi meningkatkan saiz ruang storan dalaman SSD, permainan video yang dipasang dalam konsol PS5 perlu disimpan sama ada storan dalaman SSD atau storan M.2 yang dipasang melalui sambungan NVMe[49]. Kemaskini sistem pada April 2021 membolehkan pemain memindahkan permainan video PS5 di antara storan USB luaran, namun permainan video itu mesti disimpan di dalam storan dalaman SSD jika ingin memainkannya[50].

Versi asas PlayStation 5 mengandungi pemacu cakera optik Blu-ray Ultra HD terbina[28] yang boleh membaca kandungan cakera optik Blu-ray Ultra HD, Blu-ray biasa atau DVD[51]. Pemacu cakera PS5 tidak menyokong penggunaan CD dan juga tidak akan memainkan cakera optik Blu-ray yang mengandungi kandungan 3D[52][53]. Penggunaan cakera Blu-ray Ultra HD sebagai medium bermakna cakera optik permainan video yang dikeluarkan untuk PS5 boleh menyimpan sehingga 100GB data, berbanding hanya sekitar 50GB sahaja permainan video yang dikeluarkan untuk konsol PS4 yang biasanya menggunakan cakera optik Blu-ray biasa dua lapisan[52]. Sebagai contohnya, permainan Gran Turismo 7 menyediakan 2 cakera bagi versi PlayStation 4 dan hanya 1 cakera sahaja bagi versi PlayStation 5[54].

Reka bentuk sunting

Reka bentuk luaran konsol mula diperkenalkan dalam satu acara pembentangan yang telah diadakan pada 11 Jun 2020[20]. Jim Ryan, presiden Sony pada ketika itu mengatakan bahawa rupa yang estetik pada konsol PS5 ini bertujuan untuk "mentransformasikan dari segi rupa bentuk, bunyi dan pengalaman"[55]. Unit yang dikeluarkan pada waktu pelancaran memiliki tona dua warna, sama seperti warna pada alat pengawal DualSense, dengan blok yang berwarna hitam di tengah-tengah dan diapit bersama "kepak" yang berwarna putih serta terdapat lampu LED yang mengeluarkan cahaya berwarna biru. Jim berkata lebih banyak warna selain hitam dan putih bakal dikeluarkan selepas pelancaran[55]. Konsol ini boleh diletakkan sama ada dalam posisi menegak atau melintang.

Terdapat 2 lohong ambilan udara yang panjang diletakkan di bahagian depan, dan lohong buangan haba di bahagian belakang konsol[56][57][58]. "Kepak" konsol ini boleh ditanggalkan bagi membolehkan akses kepada slot storan SSD sambungan PCIe 4.0 NVMe, komponen bekalan kuasa dan pemacu cakera optik Blu-ray (pada versi asas).[56][57][58]. Di bahagian bawah panel sisi pula terdapat bahagian yang dipanggil "perangkap habuk" - iaitu lohong yang membolehkan pengguna menyedut keluar habuk yang terkumpul dari sistem penyejukkan pada konsol ini[56][57][58]. Yujin Morisawa, Pengarah Seni Kanan, mengetuai reka bentuk luaran konsol PS5, mengambil inspirasi daripada terma "lima dimensi" dan mereka bentuk kerangka luar berdasarkan kepada bentuk bulatan dan segi empat bagi memberikan imej yang baik kepada pemain. Yujin juga perlu memastikan reka bentuk konsol mampu memuatkan kesemua komponen teknikal tanpa menjejaskan aliran udara[59].

Ukuran dimensi konsol PS5 versi asas (yang dilengkapi dengan pemain cakera optik Blu-ray) adalah sebanyak 390 x 260 x 104 milimeter dan berat sebanyak 4.5 kilogram, manakala untuk versi digital adalah sedikit nipis, iaitu sebanyak 390 x 260 x 92 milimeter dan berat sebanyak 3.9 kilogram[60]. Saiz konsol ini yang agak besar berbanding konsol-konsol yang lalu adalah untuk memastikan sistem pengurusan penyejukkan yang efektif serta mengurangkan bunyi bising semasa ianya beroperasi[61][62][63].

Di bahagian depan konsol pada blok yang berwarna hitam di tengah, terdapat beberapa sambungan dan butang; terdapat 1 unit sambungan USB-C dari jenis USB 3.1 Gen 2 dan 1 unit sambungan USB-A dari jenis USB 2.0. Butang kuasa dan butang untuk mengeluarkan cakera optik dari pemacu terletak di bahagian kiri. Di bahagian belakang pula, terdapat 2 sambungan USB-A dari jenis USB 3.1 Gen 2, sambungan HDMI 2.1, sambungan Ethernet berkelajuan gigabit dan sambungan kuasa[20][64][65].

Alat pengawal DualSense sunting

 
Alat pengawal DualSense.

Alat pengawal tanpa wayar PlayStation 5, dengan nama DualSense diumumkan pada 7 April 2020.[66] Alat pengawal baharu ini memiliki pencetus adaptif yang dapat mengubah kekerasan tombol berdasarkan babak permainan seperti dalam babak memanah. Nama butang "Share" yang digunakan pada alat kawalan konsol PlayStation 4, DualShock diubah nama kepada "Create", bagi memudahkan pemain mencipta dan berkongsi kandungan digital. DualSense memiliki mikrofon terbina, membolehkan pemain bercakap menerusi alat pengawal[66].

Sony mendedahkan alat pengawal DualSense Edge (CFI-ZCP1) pada bulan Ogos 2022, iaitu alat pengawal baru untuk konsol PlayStation 5 yang memiliki ciri-ciri tambahan[67]. Reka bentuk alat pengawal ini memiliki ciri-ciri modular berbanding alat pengawal standard DualSense, di mana terdapat modul kayu ria boleh diganti, pelbagai profail kawalan dan fungsi mengubah input kawalan[67]. Alat pengawal ini mula dipasarkan pada 26 Januari 2023 dalam kedai atas talian, PlayStation Direct dan dipasarkan di kedai-kedai permainan video bermula 23 Februari 2023[68].

Semakan konsol sunting

Sony mula mengeluarkan konsol PlayStation 5 dengan sedikit kemaskini perkakasan bermula Ogos 2021. Reka bentuk baru ini (siri 1100), mengurangkan saiz dan berat sinki haba dan mengurangkan berat konsol secara keseluruhan sebanyak 300 gram, tanpa memberikan kesan ketara terhadap prestasi penyejukkan, menurut laman media Digital Foundry dan Gamers Nexus[69]. Reka bentuk ini juga tidak memerlukan penggunaan pemutar skru untuk penggunaan kaki konsol[70].

Bermula Ogos 2022 pula, Sony mula mengeluarkan konsol PS5 dengan kemaskini terbaru (siri 1200), untuk kedua-dua versi asas dan digital, yang mengurangkan acuan papan induk pada sistem dalam cip asal[71]. Perkara ini menyebabkan kurangnya penggunaan kuasa untuk sistem dalam cip[72]. Selain itu, sinki haba juga direka bentuk kembali yang menyumbang kepada pengurangan berat konsol[73]. Berat konsol PS5 kini berkurangan kepada 3.4 kilogram (berbanding 3.9 kilogram semasa pelancaran) bagi versi digital dan 3.9 kilogram (berbanding 4.5 kilogram semasa pelancaran) bagi versi asas[74].

Pada bulan Oktober 2023, Sony mengumumkan edisi terbaru konsol PS5, secara tak rasmi dikenali sebagai PlayStation 5 Slim[75][76][77] (siri 2000) yang mula dikeluarkan bermula pada bulan November 2023 bagi menggantikan edisi sedia ada untuk kedua-dua versi asas dan digital. Edisi terbaru ini memiliki kerangka yang lebih kecil berbanding edisi asal, selain penambahan sambungan USB dan storan terbina bersaiz 1 TB. Selain itu, Sony menawarkan pemacu cakera optik Blu-ray yang boleh dibeli secara berasingan dan dipasang pada konsol PS5 versi digital, membolehkan ianya berfungsi sama seperti versi asas[78][79]. Berbanding versi asas pada edisi sebelumnya, pemacu cakera optik yang dipasang memerlukan sambungan Internet untuk melengkapkan proses tatacara persediaan[80].


Perisian sistem sunting

Sony menggambarkan paparan antaramuka PlayStation 5 sebagai "mudah diakses dan berinformasi", seperti memaparkan informasi mengenai kemaskini aktiviti rakan pemain, permainan berbilang pemain yang ada, serta informasi mengenai ganjaran dan misi bagi sesebuah permainan video. Mark Cerny mengatakan bahawa "kami tidak mahu pemain untuk memulakan permainan, lihat kemaskini terkini, mulakan permainan, lihat kemaskini terkini, jadi kesemua pilihan itu telah tersedia di paparan antaramuka"[10]. Matt MacLaurin, naib presiden bagi rekabentuk UX di PlayStation mengatakan bahawa proses reka bentuk semula paparan antaramuka pemain sebagai "antara evolusi yang menarik bagi sesebuah sistem operasi", dan juga "100 peratus baik pulih paparan antaramuka PS4 dan beberapa konsep baru dengan pendekatan yang sangat berbeza"[81]. Matt juga mengatakan bahawa kadar paparan antaramuka ini terlalu pantas dengan kemasan visual yang lebih segar dan jitu[82].

Eurogamer mengatakan bahawa paparan antaramuka ini digambarkan sebagai responsif, kebolehcapaian yang telah dipertingkatkan, lebih jelas dan ringkas[83]. Selepas konsol dihidupkan, pemain akan dipaparkan dengan paparan animasi pemula dan skrin login yang baru. Konsep dan motif reka bentuk yang diketengahkan pada konsol PS4 kini direka bentuk semula[84] sebagai paparan antaramuka utama pemain yang baru. Di bahagian atas skrin terdapat barisan aplikasi yang dipasang, dan terdapat 2 tab di bahagian atasnya yang membezakan antara paparan aplikasi permainan video atau aplikasi media. Apabila permainan video dipilih, ianya akan mendedahkan aktiviti berkaitan individu, dikenali sebagai Card, seperti informasi mengenai misi yang lebih spesifik atau mod permainan berbilang permain. Aplikasi PlayStation Store pula tidak lagi dipasang secara berasingan, sebaliknya ianya telah diintegrasikan secara penuh dalam paparan utama pemain[85].

Ciri yang membezakan antaramuka konsol PS4 dan PS5 ialah pengenalan kepada Control Center, diakses dengan menekan butang logo PS dan dipaparkan di bahagian bawah skrin[86]. Control Center dibahagikan kepada 2 bahagian. Di bahagian atas ialah barisan paparan yang dikenali sebagai Card, memaparkan informasi seperti cadangan aksi berdasarkan kepada permainan video yang dipilih atau aktiviti terkini seperti sembang berkumpulan[87]. Card yang berkaitan dengan permainan video pula akan memaparkan informasi seperti laporan kemajuan bagi melengkapkan sesuatu objektif di dalam permainan video, atau senarai objektif lain dengan pilihan untuk terus memulakan permainan video berdasarkan objektif tersebut[87]. Pengguna PlayStation Plus pula boleh melihat card seperti petunjuk, tips, tangkap layar atau video yang memaparkan secara terperinci bagaimana sesuatu objektif itu boleh diselesaikan. Card yang berkaitan dengan sistem pula akan memaparkan pilihan seperti jualan dengan harga diskaun yang ditawarkan dalam PlayStation Store atau tangkap layar terkini yang diambil pemain. Ciri-ciri ini hanya terdapat bagi permainan video yang dikeluarkan untuk konsol PS5 atau PS4 yang dikemaskini.

Di bahagian bawah Control Center pula terdapat barisan ikon yang boleh diubah, termasuklah notifikasi, kemaskini status, senarai rakan dan tetapan sistem[88]. Menurut sumber dalaman yang diulas oleh Vice, strategi di sebalik paparan antaramuka yang memfokuskan aktiviti ini adalah untuk membantu pemain komited dalam menyelesaikan sesebuah permainan video terutamanya permainan video untuk pemain tunggal di mana Sony merasakan perkara ini merupakan trend terkini dalam persekitaran konsol PlayStation. Sony mendapati bahawa pada masa kini, kebanyakkan pemain tidak mempunyai masa untuk cuba menghabiskan permainan video, jadi ciri Card digunakan untuk memberikan pemain idea aktiviti apa yang boleh dilakukan semasa bermain dan masa yang diperlukan untuk menghabiskan sesebuah objektif supaya pemain dapat mengatur masa mengikut keperluan seharian mereka dengan lebih baik[89].

Konsol PlayStation 5 menyokong beberapa servis penstriman media seperti Netflix dan Youtube, dengan bayangan sokongan untuk servis lain bakal diperkenalkan kelak[90][91]. Servis Sony Pictures Core telah dilepaskan pada tahun 2023. Sistem ini menyokong PlayStation Now, iaitu servis penstriman permainan video Sony, semasa ianya masih tersedia[92]. Aplikasi Remote Play, yang tersedia untuk konsol PlayStation 4, Windows, iOS dan Android, telah dikemaskini sebelum pelancaran rasmi PlayStation 5 bagi membolehkan pemain menggunakan konsol PlayStation 5 dari jauh menggunakan perkakasan lain dengan sambungan rangkaian setempat[93].

Permainan video sunting

Setiap konsol PlayStation 5 didatangkan dengan permainan video percuma yang berjudul Astro's Playroom, permainan video yang dibangunkan bertujuan untuk memperlihatkan fungsi-fungsi alat pengawal DualSense[94]. Tiada sekatan wilayah dikenakan untuk permainan video yang dikeluarkan untuk konsol PS5, jadi permainan video yang dibeli di sesebuah wilayah/kawasan boleh dimainkan di sesebuah wilayah/kawasan yang berbeza[92].

Sony menyatakan rasa tanggungjawab mereka akan sentiasa menyokong komuniti PlayStation 4, sambil menyanjungi konsol PlayStation 5 sebagai kemajuan besar dalam bidang teknologi. Menerusi sesi bual bicara bersama GamesIndustry.biz, Jim Ryan berkata "Kami sentiasa menekankan bahawa kami percaya kepada generasi (konsol). Kami percaya apabila mereka bersusah-payah membangunkan konsol generasi kehadapan, ia sepatutnya merangkumi ciri dan faedah yang tidak didapati pada konsol-konsol generasi terdahulu. Dan itu, pada pandangan kami, mereka sepatutnya membangunkan permainan video dengan memanfaatkan ciri-ciri itu"[95].

Bercakap mengenai keupayaan alat pengawal DualSense, Eric Lempel, Pengurus Besar menegaskan bahawa Sony "ingin melakukan evolusi terhadap keseluruhan pengalaman", namun untuk melakukannya "kami tidak boleh membawa kesemua bersama kami mengecapi pengalaman generasi kehadapan. Kamu perlukan perkakasan baru, kamu perlukan alat baru bagi menikmati pengalaman yang pembangun-pembangun permainan video ini inginkan"[96][97]. Permainan video Ratchet & Clank: Rift Apart merupakan contoh permainan video generasi kehadapan, secara teknikalnya tidak boleh disokong oleh konsol generasi terdahulu. Eric juga menyatakan bahawa sokongan terhadap konsol PlayStation 4 tidak akan berhenti serta-merta, sebaliknya banyak penawaran ditawarkan di masa akan datang[96].

Takrifan yang dibuat Sony terhadap konsol permainan video sebagai generasi kehadapan telah banyak ditafsir sebagai peralihan ke era baru, di mana permainan video eksklusif yang dikeluarkan untuk PS5 memanfaatkan keupayaan konsol ini dan tidak lagi dikeluarkan untuk konsol terdahulu. Jim berkata sepatutnya tiada kekecewaan kerana versi PS5 (permainan video) memanfaatkan ciri konsol yang lebih maju dan rancangan awalnya adalah untuk naiktaraf percuma bagi permainan video PS4 ke PS5. Beberapa permainan video seperti Horizon Forbidden West dibangunkan serentak untuk keluaran konsol PS4 dan PS5[98], dan Sony menyokong mana-mana pengeluar yang ingin menawarkan permainan video PS4 versi yang dipertingkatkan tanpa kos tambahan[99][100]. Namun begitu, pada bulan Mei 2021, Sony mengumumkan perubahan besar dalam pendekatan ini, dengan permainan video eksklusif yang sepatutnya dikeluarkan untuk PS5 sahaja iaitu Gran Turismo 7 dan God of War Ragnarök kini dikeluarkan untuk kedua-dua versi PS4 dan PS5. Ramai berpendapat pendekatan baru ini berpunca daripada krisis global kekurangan bekalan semikonduktor disebabkan oleh pandemik COVID-19 yang memberi kesan kepada ketersediaan bekalan PlayStation 5[101]. Pada awalnya, Sony merancang untuk mengenakan caj kepada pengguna PS4 yang ingin melakukan naiktaraf permainan video Horizon Forbidden West versi PS4 ke PS5 menerusi pengumuman pra-tempahan, namun begitu naiktaraf ini kemudian diberikan secara percuma setelah mendapat banyak kritikan daripada pengguna (yang menegaskan bahawa sebelum ini Sony pernah menyatakan naiktaraf permainan video Horizon Forbidden West adalah percuma). Sony kemudian mengumumkan bahawa selepas ini mana-mana permainan video PS4 yang ingin dinaiktaraf kepada versi PS5 akan dikenakan caj, berbalik kepada rancangan asal mereka.[102].

Laman Eurogamer melaporkan setakat Mei 2020, program pensijilan Sony memerlukan permainan video keluaran PS4 untuk serasi secara asli dengan PS5 apabila mereka memohon pensijilan selepas 13 Julai 2020[103].


Sambutan sunting

Di awal pelancaran konsol PlayStation 5, sambutan yang diterima rata-ratanya menggalakkan, dengan kebanyakkannya memuji penambahbaikan yang dilakukan terhadap alat pengawal DualSense dari segi pencetus adaptif dan maklum balas haptik[104]. Ciri-ciri ini dipertunjukkan dalam permainan video Astro's Playroom yang sudah tersedia dipasang untuk kesemua konsol PS5, mendapat pujian dengan Laptop Mag menggambarkannya sebagai "comel tapi licik"[105]. Barisan permainan video eksklusif, termasuklah Spider-Man: Miles Morales dan Demon's Souls sangat dipuji, walaupun terdapat di kalangan pengkritik seperti TechRadar, mengatakan bahawa sepatutnya lebih banyak permainan video diperkenalkan semasa pelancaran konsol PS5 ini[106]. Paparan antaramuka konsol ini juga dipuji kerana kepantasannya dan senang untuk dikawal[107].

Reka bentuk konsol PS5 ini mendapat maklumbalas yang berbeza-beza di kalangan pengkritik. CNET menggambarkan tona hitam dan putih pada konsol ini sebagai "sebahagian daripada karya pembuatan arca yang sepatutnya". Saiz konsol yang besar dikritik oleh Tom's Guide sebagai "tidak elegan"[108], dan ramai pengkritik lain menyatakan kekecewaan kerana kerumitan untuk mengintegrasikan konsol ini sebagai sebahagian daripada susunan hiburan rumah[109]. Ramai juga yang mengakui saiz konsol yang besar ini oleh kerana penambahbaikan yang dilakukan terhadap sistem penyejukkan dan operasi konsol yang lebih senyap[107][110]. Saiz tersedia storan SSD sebanyak 667 GB yang agak kecil juga dikritik[109].

Ulasan teknikal, seperti Digital Foundry, menyatakan bahawa ciri seperti kadar segar yang berubah-ubah dan mod output video 8K seperti yang diiklankan tidak tersedia semasa pelancaran. Walaupun begitu, mereka memuji ciri lain seperti fungsi surihan sinar, kepantasan storan SSD, dan juga keupayaan konsol mengeluarkan output kadar segar 120 Hz[110].

Jualan sunting

 
Konsol PlayStation 5 terpakai dijual di Jepun.

Jualan konsol PlayStation 5, bersama dengan konsol pesaingnya Xbox Series X/S, boleh dikatakan agak terkesan di awal pelancarannya dan sepanjang tahun 2021 kerana krisis bekalan sumber semikonduktor yang tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan di peringkat global[111][112], selain daripada permintaan yang mendadak terhadap konsol permainan video yang disebabkan oleh pandemik COVID-19[113]. Sony menjangkakan kekurangan bekalan ini akan berterusan sekurang-kurangnya hingga tahun 2022[114]. Pembeli singkat mengambil kesempatan di atas senario ini, di mana mereka menjual konsol ini kembali dengan harga ribuan ringgit[115]. Sony memperluaskan program PlayStation Direct untuk pasaran Eropah pada bulan November 2021 bagi memudahkan pengguna membeli konsol dengan harga yang sepatutnya[116][117].

Dua minggu selepas pelancaran, Sony mengumumkan bahawa konsol PS5 merupakan pelancaran terbesar dalam sejarah PlayStation, melepasi angka jualan konsol PS4 sebanyak 2.1 juta yang dikeluarkan dua minggu selepas pelancarannya pada tahun 2013[118]. Selepas dua minggu pelancaran di Jepun, konsol PS5 versi asas telah terjual sebanyak 103,901 unit dan 14,181 unit bagi versi digital telah terjual, menjadikan jumlah jualan sebanyak 118,082 unit dan merupakan konsol yang paling laris di situ[119]. Pada bulan September 2021 pula, Sony melaporkan lebih dari 1 juta unit konsol PS5 telah terjual di Jepun. Sebagai perbandingan, konsol sebelum ini tidak mencecah 1 juta unit penjualan selepas setahun ianya dikeluarkan[120]. Di UK pula, konsol PlayStation 5 merupakan konsol yang paling laris terjual pada bulan November 2021[121].

Sony melaporkan sebanyak 4.5 juta unit konsol PS5 telah dikeluarkan sehingga tahun fiskal berakhir pada 31 Disember 2020, di mana angka pengeluaran ini merupakan jumlah pengeluaran konsol PS4 pada waktu pelancarannya[122][123]. Jumlah pengeluaran konsol PlayStation 5 mencecah 7.8 juta unit pada 31 Mac 2021, melepasi angka 7.6 juta unit konsol PS4 yang telah dikeluarkan selepas suku kedua pelancarannya[124]. Sony melaporkan sebanyak 10 juta unit PS5 telah terjual sehingga 18 Julai 2021, menjadikan konsol ini konsol yang paling pantas terjual dalam sejarah[125][126]. Kemudian, mereka mengesahkan bahawa setakat 30 Jun 2021, sebanyak 10.1 juta unit konsol telah dikeluarkan, menunjukkan bahawa hampir setiap konsol yang dikeluarkan itu telah terjual[127]. Pada 30 September 2021, pengeluaran konsol PS5 telah melepasi angka 13.4 juta unit[128]. Pada bulan Ogos pula, Sony menjangkakan mereka memiliki bekalan yang cukup untuk mengeluarkan lebih daripada 22 juta unit konsol pada penghujung tahun fiskal 2021 yang berakhir pada bulan Mac 2022[129], kemudian angka ini telah disemak semula kepada 15 juta unit pada bulan November. Walaupun begitu, jualan pada tahun fiskal 2022 dijangkakan akan meningkat sehingga 22.6 juta unit[130].

Pada bulan Januari 2022, Bloomberg News melaporkan Sony meneruskan pengeluaran konsol PlayStation 4, yang sepatutnya dihentikan penjualannya pada penghujung 2021, bagi memenuhi permintaan pengguna akibat kekurangan bekalan stok konsol PS5 kesan daripada krisis kekurangan cip yang berterusan[131]. Pada 31 Mei 2022, jualan konsol PlayStation 5 telah mencecah 20 juta unit[132]. Manakala, pada bulan Julai 2023, dilaporkan bahawa jualan konsol PlayStation 5 telah terjual melebihi 40 juta unit[133]. Konsol PlayStation 5 dilaporkan telah terjual melebihi 50 juta unit di seluruh dunia setakat Disember 2023[134].


Rujukan sunting

  1. ^ "PlayStation 5 Dilancar Di Malaysia Pada 11 Disember – RM1869 Untuk PS5 Digital, RM2299 Untuk PS5 Ultra HD Blu-Ray". Amanz. 11 November 2020. Dicapai pada 11 November 2020.
  2. ^ "PlayStation®5 Launches In The Philippines On 11th December 2020 (Dalam Bahasa Inggeris)". PlayStation® (dalam bahasa Inggeris). 11 December 2020. Dicapai pada 11 December 2020.
  3. ^ "PlayStation 5 Price Comparison Around The World: Ours Isn't Too Bad". Lowyat.net (dalam bahasa Inggeris). 11 November 2020. Dicapai pada 13 November 2020.
  4. ^ "A cheaper PS5: PS5 Digital Edition is also out today for ₱23,990". spin.ph (dalam bahasa Inggeris). 11 December 2020. Dicapai pada 11 December 2020.
  5. ^ a b Ryan, Jim (8 Oktober 2019). "An Update on Next-Gen: PlayStation 5 Launches Holiday 2020". PlayStation Blog (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Oktober 2019.
  6. ^ "New look for PS5 console this holiday season". PlayStation.Blog (dalam bahasa Inggeris). 10 Oktober 2023. Dicapai pada 29 Oktober 2023.
  7. ^ a b Klimentov, Mikhail (3 November 2020). "A feel for the game". The Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 November 2020. Dicapai pada 3 November 2020.
  8. ^ How PlayStation 5 Was Built (feat. Mark Cerny). Majalah Wired. 19 November 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 November 2021. Dicapai pada 19 November 2021 – melalui YouTube.
  9. ^ Robinson, Andy (September 18, 2020). "Series S-style consoles 'have not had great results', says PlayStation boss". Video Games Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 September 2020. Dicapai pada 18 September 2020.
  10. ^ a b Rubin, Peter (16 April 2019). "Exclusive: What to Expect From Sony's Next-Gen PlayStation". Wired (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2019.
  11. ^ a b 次世代コンソールゲーム機 「プレイステーション 5」に名称決定 (dalam bahasa Jepun), Sony Interactive Entertainment, 8 Oktober 2019, diarkibkan daripada yang asal pada 20 Oktober 2019
  12. ^ a b Nishino, Hideaki (18 Mac 2020). "Unveiling New Details of PlayStation 5: Hardware Technical Specs". PlayStation Blog (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Mac 2020.
  13. ^ Dornbush, Jonathon (1 Jun 2020). "Sony Delays PS5 June Reveal Event". IGN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Jun 2020.
  14. ^ Shuhman, Sid (8 Jun 2020). "This Thursday, See the Future of Gaming on PS5". PlayStation Blog (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Jun 2020. Dicapai pada 8 Jun 2020.
  15. ^ McWhertor, Michael; Carpenter, Nicole (16 September 2020). "PlayStation 5 launches Nov. 12 for $499". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 September 2020. Dicapai pada 16 September 2020.
  16. ^ "PlayStation 5 release date delayed due to a person trademarking PS5 brand in India". News Asia Today (dalam bahasa Inggeris). 13 Oktober 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Oktober 2020. Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  17. ^ Seth, Hemani (28 Oktober 2020). "Sony's PS5 trademark dispute in India resolved". The Hindu Business Line. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2020. Dicapai pada 4 November 2020.
  18. ^ "PLAYSTATION®5 LAUNCHES IN INDONESIA ON 22nd JANUARY 2021". PlayStation (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 19 November 2020. Dicapai pada 17 November 2020.
  19. ^ Saed, Sherif (8 Februari 2021). "PS5 is officially launching in China in Q2". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Februari 2021. Dicapai pada 8 Februari 2021.
  20. ^ a b c Warren, Tom (11 Jun 2020). "This is the PlayStation 5". The Verge. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Jun 2020. Dicapai pada 28 Julai 2020.
  21. ^ Yin-Poole, Wesley (19 September 2020). "Sony apologises for PS5 pre-order chaos". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 September 2020. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  22. ^ Warren, Tom (19 September 2020). "Sony apologizes for PS5 preorders mess, promises more stock over "next few days"". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2020. Dicapai pada 19 September 2020.
  23. ^ "Why you shouldn't expect to get a PlayStation 5 anytime soon". 20 April 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Jun 2022. Dicapai pada 11 Jun 2022.
  24. ^ Orland, Kyle (10 Mei 2022). "Sony expects PS5 will still be in short supply until 2023". Ars Technica. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Jun 2022. Dicapai pada 11 Jun 2022.
  25. ^ Vipers, Gareth (25 Ogos 2022). "Sony Raises PlayStation 5 Prices by Up to 20% in Most Markets". The Wall Street Journal (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0099-9660. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 November 2022. Dicapai pada 25 Ogos 2022.
  26. ^ Ryan, Jim (25 Ogos 2022). "(For Southeast Asia) PS5 price to increase in select markets due to global economic environment, including high inflation rates". PlayStation Blog. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  27. ^ "Tech Analysis: How Are Xbox Series X And PS5 SoCs Manufactured?" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 19 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  28. ^ a b c d e f g Leadbetter, Richard (18 Mac 2020). "Inside PlayStation 5: the specs and the tech that deliver Sony's next-gen vision". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Mac 2020. Dicapai pada 18 Mac 2020.
  29. ^ Funk, Ben (12 Disember 2020). "Sony PS5 Gets A Full Teardown Detailing Its RDNA 2 Guts And Glory". Hot Hardware. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Disember 2020. Dicapai pada 3 Januari 2021.
  30. ^ "Manuals US: PS5 Safety Guide" (PDF). PlayStation. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 17 Januari 2021. Dicapai pada 17 September 2021.
  31. ^ Barker, Sammy (26 Ogos 2020). "PS5 Uses Bluetooth 5.1, Wi-Fi 6 for Improved Performance". PushSquare. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Ogos 2020. Dicapai pada 27 Ogos 2020.
  32. ^ Hanson, Matt (5 Ogos 2022). "Why AMD could hold the key to 8K gaming on the PS5 and Xbox Series X". Tech Radar. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  33. ^ Chacos, Brad (18 Mac 2020). "Sony PlayStation 5 taps AMD's radical SmartShift tech to push its GPU to ludicrous speeds". PCWorld. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  34. ^ Robinson, Andy (14 Oktober 2020). "PS5's large fan is the reason for the console's size, says engineer". VGC. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  35. ^ Strickland, Derek (7 Oktober 2020). "PlayStation 5's massive heat sink is why the console is so gigantic". TweakTown. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  36. ^ Grubb, Jeff (7 Oktober 2020). "PlayStation 5 uses liquid metal — here's why that's cool". VentureBeat. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2020. Dicapai pada 19 Disember 2020.
  37. ^ Yin-Poole, Wesley (25 September 2019). "PS5 won't waste as much energy as PS4, Sony says". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 September 2019. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  38. ^ Takahashi, Dean (18 Mac 2020). "PlayStation 5: Mark Cerny explains Tempest Engine for 3D audio". Venture Beat. Dicapai pada 23 Mac 2024.
  39. ^ Goslin, Austen (6 November 2020). "PS5's SSD only has 667 GB of free storage". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2020. Dicapai pada 6 November 2020.
  40. ^ Hruska, Joel (21 Mei 2021). "PlayStation 5 Hits Game Data Compression Ratios the Xbox Doesn't Touch". Extreme Tech]]. Dicapai pada 24 Mac 2024.
  41. ^ a b Daws, Ryan (18 Mac 2020). "Sony's Mark Cerny provides a 'deep dive' of the PS5 for developers". Developer Tech. Dicapai pada 24 Mac 2024.
  42. ^ "The Road to PS5". PlayStation. 18 Mac 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Mac 2020. Dicapai pada 3 April 2020 – melalui YouTube.
  43. ^ Humphries, Matthew (31 Julai 2023). "Sony Updates PS5 System Software to Support 8TB SSDS, Dolby Atmos". Dicapai pada 24 Mac 2024.
  44. ^ Sheridan, Connor (9 November 2020). "PS5 M.2 SSD storage support will be added in a post-launch update". gamesradar (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 21 November 2020. Dicapai pada 2020-11-18.
  45. ^ Warren, Tom (29 Julai 2021), "Sony's first PS5 software beta arrives with M.2 SSD support", The Verge, diarkibkan daripada yang asal pada 29 Julai 2021, dicapai pada 29 Julai 2021
  46. ^ Warren, Tom; Lawler, Richard (14 September 2021). "Sony's big PS5 update with M.2 SSD support launches September 15th". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 September 2021. Dicapai pada 14 September 2021.
  47. ^ Fingas, Jon (7 Oktober 2020). "PS5 teardown reveals huge cooling system and SSD expansion bay". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2020. Dicapai pada 12 November 2020.
  48. ^ Rubin, Peter (8 Oktober 2019). "Exclusive: A Deeper Look at the PlayStation 5". Wired. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Oktober 2019. Dicapai pada 8 Oktober 2019.
  49. ^ Pereira, Chris (6 November 2020). "You Can't Store PS5 Games On An External Drive". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2020. Dicapai pada 6 November 2020.
  50. ^ Phillips, Tom (13 April 2021). "PlayStation 5 update finally lets you move games to USB storage". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 April 2021. Dicapai pada 13 April 2021.
  51. ^ Barker, Sammy (14 Julai 2020). "PS5 and 4K UHD Blu-rays: Can PlayStation 5 Play Them?". Push Square (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Mac 2024.
  52. ^ a b "PS5: The Ultimate FAQ". PlayStation.Blog (dalam bahasa Inggeris). 9 November 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2020. Dicapai pada 2020-11-18.
  53. ^ "Everything We Learned From PlayStation's Whopping PS5 Blog". Kotaku Australia (dalam bahasa Inggeris). 10 November 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  54. ^ Evans, Andrew (15 Februari 2022). "Gran Turismo 7 Comes on Two Discs for PlayStation 4". GTPlanet (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Februari 2022. Dicapai pada 18 Februari 2022.
  55. ^ a b Sherr, Ian (11 Jun 2020). "Sony PlayStation CEO says PS5 design is 'bold, daring and future facing' ". CNET. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Jun 2020. Dicapai pada 11 Jun 2020.
  56. ^ a b c Orland, Kyle (7 Oktober 2020). "The first PlayStation 5 teardown reveals some hardware secrets". Ars Technica. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Oktober 2020. Dicapai pada 10 Oktober 2020.
  57. ^ a b c Warren, Tom (October 7, 2020). "Sony's PS5 teardown video reveals removable sides, dust catchers, and storage expansion". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Oktober 2020. Dicapai pada 10 Oktober 2020.
  58. ^ a b c Sarkar, Samit (7 Oktober 2020). "PS5 teardown video offers first look at the console's guts". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Oktober 2020. Dicapai pada 10 Oktober 2020.
  59. ^ Moore, Joe (9 November 2020). "PS5 designer: 'When I started drawing, it was much larger' ". Washington Post. Dicapai pada 9 November 2020.
  60. ^ Hollister, Sean (16 September 2020). "Confirmed: The PS5 is the biggest game console in modern history". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 September 2020. Dicapai pada 16 September 2020.
  61. ^ Skrebels, Joe (7 Oktober 2020). "PS5 Teardown Explains Why It's So Big - To Stay Cool and Quiet". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Mac 2021. Dicapai pada 21 Februari 2021.
  62. ^ Pino, Nick (28 Oktober 2020). "PS5 size comparison: is the PlayStation 5 too big?". TechRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 April 2021. Dicapai pada 27 Februari 2021. PlayStation 5 is the biggest console in modern history, but should that turn you off from buying it?
  63. ^ Hernandez, Patricia (29 Oktober 2020). "Nobody knows what to do with the big, honkin' PS5". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Disember 2020. Dicapai pada 27 Februari 2021.
  64. ^ Saed, Sherif (7 Oktober 2020). "PS5 teardown confirms Wi-Fi 6 and SuperSpeed USB, unlike Xbox Series X/S's slower alternatives". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2020. Dicapai pada 7 Oktober 2020.
  65. ^ Lynn, Lottie (7 Oktober 2020). "PlayStation 5 console design, including PS5 Digital Edition, ports, and size explained". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2020. Dicapai pada 11 Oktober 2020.
  66. ^ a b Nishino, Hideaki (7 April 2020). "Introducing DualSense, the New Wireless Game Controller for PlayStation 5". PlayStation Blog (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 April 2020. Dicapai pada 7 April 2020.
  67. ^ a b Alderson, Alex (25 Ogos 2022). "Sony DualSense Edge Controller for PlayStation 5 consoles detailed with various innovations". Notebook Check. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Ogos 2022. Dicapai pada 25 Ogos 2022.
  68. ^ "DualSense Edge wireless controller launches globally today". PlayStation.Blog (dalam bahasa Inggeris). 26 Januari 2023. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mac 2023. Dicapai pada 13 Mac 2023.
  69. ^ Peters, Jay (16 September 2021). "The verdict is in: watch the new PS5's heatsink put to the test". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 September 2021. Dicapai pada 16 September 2021.
  70. ^ Warren, Tom (29 Ogos 2021). "Sony's new PS5 model weighs less because it has a smaller heatsink". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Ogos 2021. Dicapai pada 29 Ogos 2021.
  71. ^ Welsh, Oli (7 September 2022). "There's a revised PS5 that's lighter and more power efficient". Polygon. Dicapai pada 27 Mac 2024.
  72. ^ Scullion, Chris (7 September 2022). "The new PS5 model has a 'completely redone' internal design, teardown shows". Video Games Chronicle. Dicapai pada 27 Mac 2024.
  73. ^ Mujtaba, Hassan (25 September 2022). "Sony's Updated PS5 Console Comes With 6nm AMD Oberon Plus SOC, Offers Lower Temps & Consumes Lower Power". Wccftech (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Julai 2023. Dicapai pada 8 Jun 2023.
  74. ^ "THE NEW PS5 MODEL HAS ARRIVED IN AUSTRALIA FIRST AGAIN AND HERE'S THE FIRST DETAILS". 29 Ogos 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Ogos 2022. Dicapai pada 29 Ogos 2022.
  75. ^ Yin-Poole, Wesley (10 Oktober 2023). "Sony Confirms PS5 Slim for This Holiday Season". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Oktober 2023.
  76. ^ Bailey, Dustin (10 Oktober 2023). "PS5 Slim is real and out in November". Games Radar (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Oktober 2023.
  77. ^ Fragen, Jordan (10 Oktober 2023). "PS5 Slim announced, will replace the OG model". VentureBeat (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Oktober 2023.
  78. ^ Warren, Tom (10 Oktober 2023). "Sony's new PS5 with a removable disc drive launches in November". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Oktober 2023.
  79. ^ Shuman, Sid (10 Oktober 2023). "New look for PS5 console this holiday season". PlayStation Blog (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Oktober 2023.
  80. ^ Humphries, Matthew (25 Oktober 2023). "PS5 Slim Needs an Internet Connection to Install the Disc Drive". PC Mag.
  81. ^ Warren, Tom (15 Jun 2020). "Sony promises redesigned PS5 dashboard with no pixel untouched". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2020. Dicapai pada 15 Jun 2020.
  82. ^ Barker, Sammy (15 Jun 2020). "PS5's User Interface Is Lightning Fast, A Complete Overhaul of PS4 with Very New Concepts". PushSquare. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2020. Dicapai pada 15 Jun 2020.
  83. ^ Leadbetter, Richard (15 Oktober 2020). "Our first look at the PlayStation 5 user interface - and it could be a game-changer". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2020. Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  84. ^ "PS5 start-up sound and UI reveal due this week teases Burger King ad". Metro. 13 Oktober 2020. Dicapai pada 24 Mac 2020.
  85. ^ Diaz, Justin (15 Oktober 2020). "Why Sony's PS5 UI Is A Masterclass In Design". Android Headlines. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Oktober 2020. Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  86. ^ Gordon, Whitson (8 April 2020). "How to Customize Your PS5's Home Screen". Wired. Dicapai pada 24 Mac 2024.
  87. ^ a b Lynn, Lottie (12 November 2020). "PS5 Control Centre - How to access the Control Centre, Switcher and the Control Centre cards on PlayStation 5 explained". Eurogamer. Dicapai pada 24 Mac 2024.
  88. ^ Gartenberg, Chaim (15 Oktober 2020). "Sony gives in-depth look at PlayStation 5 UI in new video". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2020. Dicapai pada 15 Oktober 2020.
  89. ^ Klepek, Patrick (30 November 2020). "Internal Sony Docs Explain How "Activities" Became a Cornerstone for PS5". Vice. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 November 2020. Dicapai pada 30 November 2020.
  90. ^ Spangler, Todd (16 Disember 2020). "HBO Max Goes Live on PlayStation 5, Still No Roku Deal in Sight". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Disember 2020. Dicapai pada 16 Disember 2020.
  91. ^ Lyles, Taylor (22 Oktober 2020). "Sony confirms Disney Plus, Netflix, and Twitch will be on the PS5 at launch". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Oktober 2020. Dicapai pada 22 Oktober 2020.
  92. ^ a b Peters, Jay (9 November 2020). "Sony reveals PS5 games will be region free, and the console will support PS Now". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2020. Dicapai pada 9 November 2020.
  93. ^ Zheng, Jenny (9 November 2020). "PS5 Games Can Be Streamed Through PS4 With Remote Play". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2020. Dicapai pada 8 November 2020.
  94. ^ Gartenberg, Chaim (17 Julai 2020). "PlayStation 5 pack-in Astro's Playroom is a DualSense controller demo". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Julai 2020. Dicapai pada 17 Julai 2020.
  95. ^ Dring, Christopher (29 Mei 2020). "Sony to develop PS5 exclusives which will not be playable on PS4". GamesIndustry.biz. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Mei 2020. Dicapai pada 29 Mei 2020.
  96. ^ a b "PlayStation 5: DualSense Controller Hands-On Livestream". IGN. 17 Julai 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2020. Dicapai pada 10 Oktober 2020 – melalui YouTube.
  97. ^ McAloon, Alissa (17 Julai 2020). " 'We believe in generations:' PlayStation argues cross-gen games risk stifling innovation". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Julai 2020. Dicapai pada 17 Julai 2020.
  98. ^ Park, Gene (17 September 2020). "PlayStation CEO Jim Ryan says more PlayStation 5 units will be available than PS4s in 2013". Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Oktober 2020. Dicapai pada 10 Oktober 2020.
  99. ^ Sinha, Ravi (17 June 2020). "PS4 to PS5 Game Upgrades Up to Publisher's Discretion". GamingBolt. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Jun 2020. Dicapai pada 17 Jun 2020.
  100. ^ Saed, Sherif (6 Mei 2020). " EA's cross-gen games this year will offer free upgrades to PS5 and Xbox Series X". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Mei 2020. Dicapai pada 6 Mei 2020.
  101. ^ Robinson, Andy (3 Jun 2021). "Forget business sense, Sony's cross-gen U-turn is disappointing for PS5's potential". Video Games Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Jun 2021. Dicapai pada 3 Jun 2021.
  102. ^ Zwiezen, Zack (5 September 2021). "Sony Will No Longer Offer Free Next-Gen Upgrades For Its First-Party Games". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2021. Dicapai pada 5 September 2021.
  103. ^ Phillips, Tom (29 Mei 2020). "New PS4 games must also run on PlayStation 5 from July, Sony tells devs". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Mei 2020. Dicapai pada 29 Mei 2020.
  104. ^ "PS5 Review". Trusted Reviews (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  105. ^ Smith, Sherri L. (18 November 2020). "PS5 review: The future of gaming has arrived". LaptopMag (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  106. ^ Pino, Nick; Vjestica, Adam. "PS5 review". TechRadar (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  107. ^ a b Nunneley, Stephany (6 November 2020). "PS5 reviews round-up: Here's what critics think about Sony's new console". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2020. Dicapai pada 16 November 2020.
  108. ^ Andronico, Michael (12 November 2020). "PS5 review: The future of console gaming is here". Tom's Guide (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 4 September 2020. Dicapai pada 2020-11-18.
  109. ^ a b Pocket-lint (11 November 2020). "Sony PS5 review: A towering success?". Pocket-lint (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  110. ^ a b Leadbetter, Richard (6 November 2020). "PlayStation 5 review: welcome to the next generation". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2020. Dicapai pada 18 November 2020.
  111. ^ Gartenberg, Chaim (7 April 2021). "When will the global chip shortage end so you can finally buy a PS5?". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 7 April 2021. Dicapai pada 7 April 2021.
  112. ^ Byford, Sam (11 November 2021). "Sony reportedly making even fewer PS5s due to component shortage". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 27 November 2021. Dicapai pada 27 November 2021.
  113. ^ "Understanding the global chip shortage, a big crisis involving tiny components". Popular Science. 9 August 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 November 2021. Dicapai pada 27 November 2021.
  114. ^ Mochizuki, Takashi (10 Mei 2021). "Sony Warns Tight PlayStation 5 Supply to Extend Into Next Year". Bloomberg News. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mei 2021. Dicapai pada 20 November 2021.
  115. ^ Ivan, Tom (12 November 2020). "PS5 and Xbox Series X scalpers are currently seeking upwards of $5,000 on eBay". Video Games Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 November 2020. Dicapai pada 16 November 2020.
  116. ^ Ivan, Tom (27 Mei 2021). "Sony confirms it will sell PlayStation 5 direct to consumers in Europe". Video Games Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Mei 2021. Dicapai pada 27 Mei 2021.
  117. ^ Anderson, Robert (8 November 2021). "PlayStation Direct Store Expands to Europe, Aiming to Make It Easier to Get a PS5". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 November 2021. Dicapai pada 8 November 2021.
  118. ^ Batchelor, James (25 November 2020). "PS5 is biggest console launch in history". GamesIndustry.biz. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 November 2020. Dicapai pada 25 November 2020.
  119. ^ Romano, Sal (19 November 2020). "Famitsu Sales: 11/9/20 – 11/15/20". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Mac 2021. Dicapai pada 19 November 2020.
  120. ^ "PS5 sales top one million in Japan". 9 September 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 September 2021. Dicapai pada 9 September 2021.
  121. ^ "GI.biz: PS5 comes out top in massive month for console sales". 2 Disember 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Disember 2020. Dicapai pada 2 Disember 2020.
  122. ^ Byford, Sam (3 Februari 2021). "Sony sold 4.5 million PlayStation 5 consoles last year". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Februari 2021. Dicapai pada 3 Februari 2021.
  123. ^ Bankhurst, Adam (2 Februari 2021). "PS5 Shipped 4.5 Million Units in 2020, Matches PS4's Launch". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Februari 2021. Dicapai pada 2 Februari 2021.
  124. ^ Robinson, Andy (28 April 2021). "Sony reports 7.8m PS5s shipped in 'PlayStation's best year ever' ". Video Games Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Mei 2021. Dicapai pada 28 April 2021.
  125. ^ Dring, Christopher (28 Julai 2021). "PS5 is the fastest-selling PlayStation as it hits 10m sales milestone". GamesIndustry.biz. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Julai 2021. Dicapai pada 28 Julai 2021.
  126. ^ "PLAYSTATION®5 SURPASSES 10 MILLION UNITS SOLD, REMAINS THE FASTEST SELLING CONSOLE IN SONY INTERACTIVE ENTERTAINMENT HISTORY". SIE.com (Siaran akhbar). 27 Julai 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Julai 2021. Dicapai pada 27 Julai 2021.
  127. ^ Makuch, Eddie (4 Ogos 2021). "Sony Announces PS5 Sales Numbers, Says Putting MLB On Xbox Was A Good Move". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Ogos 2021. Dicapai pada 4 Ogos 2021.
  128. ^ Dealessandri, Marie (28 Oktober 2021). "Sony's quarterly game revenues rise to $10.8bn as PS5 sales pass 13m". GamesIndustry.biz. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Oktober 2021. Dicapai pada 28 Oktober 2021.
  129. ^ Skrebels, Joe (4 Ogos 2021). "Sony Says It Can Now Reach Goal of 22 Million PS5 Sales Without Shortages". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Ogos 2021. Dicapai pada 4 Ogos 2021.
  130. ^ "Sony reportedly making even fewer PS5s due to component shortage". The Verge. 11 November 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 November 2021. Dicapai pada 27 November 2021.
  131. ^ Mochizuki, Takashi; Wu, Debby (12 Januari 2022). "Sony Is Dealing With PlayStation 5 Shortage by Making More PS4s". Bloomberg News. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Januari 2022. Dicapai pada 13 Januari 2022.
  132. ^ Dring, Christopher (3 Jun 2022). "PlayStation 5 sales reach 20 million worldwide". Gamesindustry.biz. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Julai 2022. Dicapai pada 3 Jun 2022.
  133. ^ Dring, Christopher (27 Julai 2023). "PlayStation 5 sales surpass 40m worldwide". Gamesindustry.biz (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 25 Disember 2023.
  134. ^ Dring, Christopher (20 Disember 2023). "PlayStation 5 sales hit 50m worldwide". Gamesindustry.biz (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 28 Disember 2023.


Pautan luar sunting