Oddbods

(Dilencongkan dari Pogo)

Oddbods ialah sebuah siri televisyen animasi komputer Singapura yang dihasilkan oleh One Animation.[1][2][3] Siri ini menempatkan tujuh watak —Bubbles, Pogo, Newt, Jeff, Slick, Fuse dan Zee—memakai pakaian berbulu dengan warna berbeza.[2] Watak-watak ini mempunyai bunyi tetapi tiada dialog, menjadikan siri ini mudah diterjemah, dialih suara dan dibawa ke luar negara.

Oddbods
GenreKomedi
Satire
PenciptaRichard Thomas
PengarahSimon Pike
Aidan McAteer
Christian Cheshire
Richard Thomas
Ehud Landsberg
Jose Guzman
Gilad Bahr
Ruth Ducker
Samantha Suyi Lee
Pengarah kreatif
Richard Thomas
Pelakon suara
Marlon Dance-Hooi
Chio Su Ping
Jeremy Linn
Nadia Ramlee
Penggubah lagu tema
Kristin Øhrn Dyrud
Lagu pembukaan"Oddbods Theme"
PenggubahKristin Øhrn Dyrud
Negara asalSingapore
BahasaNone
Bilangan musim3
Bilangan episod180 + 6 special
Penerbitan
Penerbit eksekutifSashim Parmanand
Michele Schofield
PenerbitJohn Mckenna
Carlene Tan
Steven Read
Tempoh siaran
  • 7 minutes
  • 22 minutes (specials)
Syarikat penerbitan
One Animation Pte Ltd
Hot Drop Films
Penyiaran
Saluran asalDisney Channel (Asia)
Disney XD (United States)
CITV dan Boomerang (United Kingdom)
Netflix (season 3)
YouTube (specials)
Format gambar1080i HDTV
Siaran asal21 Januari 2013 (2013-01-21) – kini
Laman sesawang

Siri ini muncul pada 2013, dan musim pertamanya berakhir pada 2015.[4] Setiap musim mempunyai 60 episod. Musim kedua muncul pada 2016.

Siri ini telah memenangi beberapa anugerah sejak kemunculannya, termasuk Asian Television Awards, Apollo Awards, Gold Panda Awards, dan Web TV Asia Awards. Pada 2017, ia tercalon di peringkat antarabangsa dalam Kids Emmy Award.[5]

Watak sunting

  • Fuse (merah) ialah pemimpin Oddbods. Fuse boleh berubah dari tenang ke marah, yang membuat kawan-kawannya mengelakkannya apabila dia berada dalam mood yang tidak baik, tetapi mengagumi hati emas nya. Dia sentiasa bersedia bermain sukan, tetapi hanya jika dia menang.
  • Slick (jingga): Slick percaya YOLO, tetapi mengalami FOMO. Rakannya seperti bakatnya dengan teknologi, tetapi soalan mengenai gerakan tariannya.
  • Bubbles (kuning): Bubbles berani melakukan eksperimen dengan obesesi untuk menemui objek menarik, seperti serangga untuk UFO. Rakan-rakannya seperti dia untuk keperibadiannya, walaupun mereka tidak suka dikecualikan daripada percubaan peribadinya.
  • Zee (hijau): Zee selalu tidur siang, walaupun semasa makan. Sikap santainya berfungsi sebagai kekuatan dan kelemahan ketika datang ke persahabatannya.
  • Pogo (biru): Pogo tidak mengikuti etika biasa kerana dia digelar sebagai pemburu muktamad. Kawan-kawannya suka lelucon praktikal jika mereka tidak ditujukan kepada mereka.
  • Jeff (ungu): Jeff ialah halus kerana dia dapat membuat pesanan dalam apa-apa, dengan kekaguman rakan-rakannya terperinci, kerana dapat melihat zarah debu yang sangat kecil. Beliau berbakat dalam seni dan mengingati hari lahir orang, namun dia berharap bahawa dia dapat bertindak dengan lebih santai.
  • Newt (merah jambu): Newt kecanduan gula-gula dan kawan-kawannya diilhamkan oleh interaksi yang menyenangkan terhadap orang lain, walaupun dia boleh menjadi sombong. Dia minta maaf kerana dia bersabar dengan rakan-rakannya dan mengambil selfie.

Suara latar sunting

Versi Melayu
Watak Pelakon
Fuse Zamarul Hisham
Pogo Zalif Sidek
Bubbles Lisa Surihani
Jeff Aaron Aziz
Newt Siti Saleha
Slick Awal Ashaari
Zee Rahim Razali
Lulu Emma Sofea
BG Oddbods Roy Azman
BG Oddbods Jalaluddin Hassan
BG Oddbods Nadhir Nasar
BG Oddbods Qasrina Karim
BG Oddbods Bella Astillah
BG Oddbods Scha Al-Yahya
BG Oddbods Manan Sulaiman
BG Oddbods Shaheizy Sam
BG Oddbods Rita Nadira
BG Oddbods Zizan Razak

Rujukan sunting

  1. ^ Fisher, Daniela (27 February 2015). "Broadcasters go for One Animation's Oddbods". Kidscreen. Dicapai pada 5 September 2017.
  2. ^ a b Dickson, Jeremy (29 January 2016). "Just launched – Oddbods". Kidscreen. Dicapai pada 19 May 2017.
  3. ^ Wolfe, Jennifer (8 December 2015). "One Animation Adds Rose Ng to Senior Management Team". Animation World Network. Dicapai pada 19 May 2017.
  4. ^ Wire, PR (10 October 2014). "Singapore Makes Strong Showing at MIPCOM with Line-up of Over 530 Hours of Asian and Original TV and Animation Content". Antara News. Dicapai pada 13 June 2020.
  5. ^ Foster, Elizabeth (16 October 2017). "Nominees announced for International Emmy Kids Awards". Kidscreen. Dicapai pada 13 June 2020.

Pautan luar sunting