Pokok Ara Lidah Rimau

Pokok Ara Lidah Rimau atau nama sainsnya Ficus pisifera tergolong dalam keluarga pokok Ara, dan merupakan pokok asal di Asia tenggara dan selatan sehingga utara Australia. Buahnya merupakan sumber makanan burung. Ia ada dicatat dalam kamus bahasa Melayu / Inggeris R. J. Wilkinson (1903).

Pokok Ara Lidah Rimau
Pengelasan saintifik
Alam:
Tumbuhan
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
F. pisifera
Nama binomial
Ficus pisifera


Penanaman sunting

Di kawasan tropika, pokok Ara Lidah Rimau terseragam besar dan indah bagi taman dan keadaan lain seperti tepi jalan. Ia sering ditanam bagi tujuan ini.

pokok Ara Lidah Rimau popular sebagai pokok dalam rumah Di kawasan serdahana, disebabkan ketahanannya kepada keadaan kurang elok; ia terbaik di bawah pancaran matahari terik, tetapi tahan di tempat teduh. Ia perlu disiram jumlah serdahana pada musim panas, dan hanya perlu dielakkan daripada kering semasa musim sejuk. Ia sensitif kepada sejuk dan perlu dilindungi daripada angin sejuk yang kuat. Apabila ditanam dalam rumah, ia mampu tumbuh besar dan perlu dicantas atau dipindahkan.

Daunnya sensitif kepada pertukaran cahaya. Apabila dialih, ia mungkin menggugurkan daunnya dan diganti dengan daun baru apabila menyesuaikan diri dengan cahaya.

Ancaman Akar sunting

Perkhidmatan Perhutanan Amerika Syarikat [1] dalam Helaian Fakta ST-251 menyatakan mengenai pokok Ara "Akarnya tumbuh dengan pantas menguasai taman, menyelit di bawah dan mengangkat pejalan kaki, lambo, dan laluan kereta." Mereka memutuskan bahawa dalam bentuk pokok, ia terlalu besar bagi tanaman kediaman, dengan itu dalam kawasan tersebut spesies ini hanya digunakan sebagai pagar atau halangan pandangan yang perlu dicantas..

Rujukan sunting


Senarai pokok  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z