Kedondong

(Dilencongkan dari Pokok Kedondong)

Kedondong ialah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN & negara-negara Tropika yang lain. Ia juga terdapat di kawasan Caribbean dan Polynesia Nama botaninya Canarium spp. [1]

Kedondong
frames
Pengelasan saintifik
[[{{{Ksubspesies}}}]]

Canarium grandifolium (Ridley) Lam
Canarium patentinervium Miq.          
Canarium pseudodecumanum Hoch.
Dacryodes costata (Bennett) Lam  
Dacryodes incurata (Engler) Lam  
Dacryodes longifolia (King) Lam   
Dacryodes macrocarpa (King) Lam
spondias cytherea
Spondias pinnata

Buah kedondong dipanggil dengan nama buah Amrah di negeri-negeri utara Semenanjung Malaysia (Perak, Kedah, Perlis & Pulau Pinang).

Menurut kepercayaan masyarakat setempat, buah kedondong sedap dimakan, tidak sesuai untuk wanita hamil kerana tumbesaran bayi akan terbantut. Tidak terdapat bukti saintifik mengenai hal ini.

Ia juga dikenali sebagai ambarella (ඇඹරැල්ලා) atau June Plum di Sri Lanka. Ia sejenis pohon tropika. Di negara-negara Caribbean berbahasa Inggeris is dikenali sebagai Golden Apple dan di bahagian lain Caribbean sebagai pommecythere atau cythere. Di Polynesia ia dikenali sebagai vī.

Pokok sunting

Kedondong berasal dari Asia Tenggara dan Asia Selatan. Pokoknya yang cepat membesar boleh mencecah ketinggian 45 meter dan ukuran garis pusat 90 cm.

Khasiat sunting

Buah kedondong boleh dimakan mentah. Kedondong yang hijau sesuai dibuat rojak, masak kari, acar, pengganti mangga dan limau nipis dalam sambal belacan, dibuat kerabu dan jeruk. Kedondong yang sudah masak boleh dibuat jem, jeli, jus dan sup.

Subspesies sunting

Antara subspesies kedondong adalah :-

Lihat juga sunting

Senarai pokok  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z

Rujukan sunting