Lengkuas

(Dilencongkan dari Pokok Lengkuas)

Lengkuas (Jawi: لڠكواس; nama botani: Alpinia galanga[1]) merupakan sejenis rizom dengan kegunaan masakan dan perubatan, dan banyak digunakan di Asia Tenggara. Rupanya hampir sama dengan halia. Lengkuas merupakan tanaman tempatan di Asia Tenggara.

Lengkuas
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Alpinia
Spesies:
galanga
Nama binomial
Alpinia galanga

Nama sunting

Perkataan "lengkuas" dalam bahasa Melayu berasal daripada akar Melayu-Polinesia Barat *laŋkuas yang sama maksudnya, malah seasal dengan bahasa Ilokano (langkuás); bahasa-bahasa Tagalog, Bikol, Kapampangan, Visayan, dan Manobo (langkáuas atau langkáwas); bahasa Aklanon (eangkawás); bahasa Kadazandusun (hongkuas); bahasa Ida'an (lengkuas); bahasa Ngaju Dayak (langkuas); dan bahasa Iban (engkuas).[2]

Kegunaan sunting

Lengkuas sentiasa digunakan dalam masakan untuk menambah aroma seperti masakan pedas, laksa penang, sup singgang dan boleh digunakan untuk masakan goreng. Dalam bidang perubatan, lengkuas boleh melegakan sakit perut, selsema dan agen antibakteria.

Lihat juga sunting

Senarai pokok:

Senarai pokok  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z

Rujukan sunting

  1. ^ Duke, James A.; Bogenschutz-Godwin, Mary Jo; duCellier, Judi; Peggy-Ann K. Duke (2002). Handbook of Medicinal Herbs (ed. 2nd). Boca Raton, Florida: CRC Press. m/s. 350. ISBN 978-0-8493-1284-7. Dicapai pada 1 March 2011.
  2. ^ "*laŋkuas — a plant: Alpinia galanga". Blust's Austronesian Comparative Dictionary. Dicapai pada 9 Februari 2022.

Pautan luar sunting