Rotan ialah nama untuk sebilangan pokok palma panjat Asia tropika daripada famili Arecaceae dan terdiri daripada genus-genus Calamus, Daemonorops, dan Korthalsia.

Pokok Rotan
Daemonorops draco.
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Calameae
Genus

Calamus
Calospatha
Ceratolobus
Daemonorops
Eleiodoxa
Eremospatha
Eugeissona
Korthalsia
Laccosperma
Metroxylon
Myrialepis
Oncocalamus
Pigafetta
Plectocomia
Plectocomiopsis
Pogonotium
Raphia
Retispatha
Salacca

Berbeza dengan kebanyakan pokok palma, daun-daun pokok rotan tidak tumbuh berumpun menjadi silara; daun-daunnya mempunyai cangkuk yang panjang supaya memudahkan pokok-pokok rotan untuk memanjat ke silara pokok yang lain. Daripada batang pokok rotan yang mempunyai panjang yang luar biasa (sering beberapa ratus kaki), terdapatlah rotan komersil yang kukuh dan mempunyai diameter yang seragam.

Rotan digunakan untuk tongkat (umpamanya, rotan Melaka) atau dibelah untuk membuat barang anyaman rotan, bakul, dan kerusi. Resin daripada buah rotan dikenali secara komersil sebagai "darah naga" (bahasa Inggeris: dragon's blood) dan dipercayai mempunyai khasiat-khasiat perubatan oleh orang Yunani, Rom dan Arab. Resin ini amat dikenali oleh pembuat biola Itali pada abad ke-18 sebagai sumber varnis. Salah satu sumber utama untuk resin perubatan dan varnis ini ialah buah mentah Daemonorops draco yang berasal dari Tanah Melayu. Walaupun kekadang masih digunakan untuk proses gores foto, darah naga sebagai bahan pewarna telah digantikan dengan damar tiruan.

Jenis-jenis rotan (Mungkin nama daerah yang merujuk spesies yang sama) sunting

Rujukan sunting