Malar hijau

(Dilencongkan dari Pokok malar hijau)

Dalam bidang botani, tumbuhan malar hijau ialah tumbuhan yang berdaun sepanjang tahun, iaitu berbeza dengan tumbuhan daun luruh yang menggugurkan semua dedaunnya secara bermusim.

Tunas Pokok Fir Perak ini sudah tiga tahun mengekalkan dedaunnya.

Dedaun malar hijau mampu bertahan selama beberapa bulan (iaitu daun baru sentiasa tumbuh untuk menggantikan daun lama), ataupun berpuluh-puluh tahun (contohnya, dedaun Pinus longaeva boleh bertahan lebih 30 tahun [1]).

Pokok live oak Selatan pada musim sejuk.

Paling menarik sekali, wujudnya sejenis tumbuhan gimnosperma Welwitschia yang berasal dari Afrika, yang hanya ada dua helai daun yang bertumbuh tanpa henti sepanjang hayat tumbuhannya, selepas itu gugur pada kemuncaknya setelah tisu daun bertahan selama 20–40 tahun.

Terdapat pelbagai jenis tumbuhan malar hijau, baik pokok mahupun renek, termasuklah kebanyakan spesies konifer (cth. pokok pain, araz merah, sprus biru, hemlock), live oak, holly, gimnosperma "purba" seperti sikad, dan juga kebanyakan angiosperma dari iklim lebih panas seperti pokok hutan hujan dan Eucalyptus.

Metafora sunting

Selain bidang botani, istilah "malar hijau" juga memaksudkan sesuatu yang sentiasa memperbaharui dirinya, dalam erti kata lain kekal malar. Contohnya, sesebuah lagu lama yang diminati oleh generasi demi generasi baru, walaupun penyanyi asalnya sudah lama meninggal dunia, digelar lagu "malar hijau".

Rujukan sunting

  1. ^ Ewers, F. W. & Schmid, R. (1981). Longevity of needle fascicles of Pinus longaeva (Bristlecone Pine) and other North American pines. Oecologia 51: 107–115.