Pomponius Mela

Geographer

Pomponius Mela, yang menulis sekitar 43 Masihi , adalah pakar geografi Rom yang terawal. Beliau dilahirkan di Tingentera (sekarang Algeciras) dan meninggal dunia sekitar. AD 45.[1]

Gambaran pandangan geografi Pomponius Mela mengenai dunia.
Gambaran Eropah oleh Pomponius Mela

Karya ringkasnya (De situ orbis libri III.) mengambil ruang kurang daripada satu ratus muka surat cetakan biasa. Ia adalah ringkas dalam gaya dan kekurangan dalam kaedah , tetapi dalam Latin tulen, dan kadang-kala dihiasi dengan gambar-perkataan yang menyenangkan. Kecuali bagi bahagian-bahagian geografi Pliny Historia naturalis (di mana Mela dinamakan sebagai pihak berkuasa penting) yang De situ orbis adalah satu-satunya risalah rasmi mengenai subjek itu dalam Latin klasik.

Biografi sunting

Tidak banyak yang diketahui mengenai penulis kecuali nama dan tempat kelahiran - bandar kecil atau Tingentera Cingentera di selatan Sepanyol di Teluk Algeciras (Mela ii. 6, § 96; tetapi teks di sini rosak). Tarikh tulisan beliau boleh dianggarkan melalui kiasan beliau (iii. 6 § 49) mengenai cadangan ekspedisi British oleh maharaja yang memerintah, hampir pasti bahawa Claudius pada AD 43. Bahawa ayat ini tidak boleh merujuk kepada Julius Caesar terbukti dengan beberapa rujukan kepada peristiwa-peristiwa semasa pemerintahan Augustus, terutama kepada nama-nama baru yang tertentu yang diberikan kepada bandar-bandar Sepanyol. Mela telah secara kemungkinan dikaitkan dengan L. Annaeus Mela dari Corduba, anak kepada pemidato Seneca yang Tua, dan saudara kepada ahli falsafah Seneca yang Muda.

Pengetahuan Geografi sunting

Pandangan umum De situ orbis terutamanya bersetuju dengan pandangan semasa di kalangan penulis Yunani dari Eratosthenes kepada Strabo; yang kedua mungkin tidak diketahui oleh Mela. Tetapi Pomponius adalah unik di antara geografi purba itu, selepas membahagikan bumi kepada lima zon , di mana dua sahaja telah didiami, beliau menegaskan kewujudan antichthones, yang menduduki zon selatan sederhana tidak dapat dicapai oleh kaum kawasan sederhana utara akibat haba tidak tertanggung jalur terik berselang. Pada bahagian dan sempadan Eropah, Asia dan Afrika , beliau mengulangi Eratosthenes ; seperti semua geografi klasik dari Alexander yang Agung (kecuali Ptolemy) dia menganggap bahawa Laut Caspian sebagai suatu Teluk Lautan Utara, sepadan dengan teluk (Laut Merah) Parsi dan Arab di selatan.

 
Persisiran Codanus sinus (barat daya Laut Baltik) dalam merah denag banyak pulaunya dalam hijau.


Edisi sunting

Edisi pertama Mela diterbitkan di Milan pada tahun 1471; edisi baik pertama oleh Vadianus (Basel, 1522), menggantikan terbitan Johann Heinrich Voss (1658), Johann Friedrich Gronovius (1685 dan 1696), A Gronovius (1722 dan 1728), dan Tzschucke (1806–1807), dalam tujuh bahagian (Leipzig; paling terpeninci sekali); G Paithey's (Berlin, 1867), memberikan teks terbaik. Terjemahan Inggeris oleh Arthur Golding (1585), adalah terkenal; lihat juga oleh EH Bunbury, Ancient Geography, ii. 352?368, and D Detlefsen, Quellen und Forschungen zur alten Gesch. und Geog. (1908). Terjemahan Inggeris terkini adalah oleh F. E. Romer, pada asalnya diterbitkan pada tahun 1998.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  •   Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)
  1. ^ Tegg, Thomas (1824). Chronology, or The historian's companion (ed. Third). Thomas Tegg. m/s. 284. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)