Pont du Gard adalah saluran air Roman purba yang melintasi Sungai Gardon di selatan Perancis. Ia terletak berhampiran bandar Vers-Pont-du-Gard, jambatan itu adalah sebahagian daripada akueduk Nîmes, iaitu sistem berjarak 50-kilometer yang dibina pada abad pertama untuk mengangkut air dari mata air di Uzès ke tanah jajahan Rom di Nemausus (Nîmes)[1] Oleh kerana kawasan yang tidak rata antara kedua-dua tempat, akueduk bawah tanah kebanyakannya diikuti laluan yang panjang dan berliku sehingga perlu diwujudkan sebuah jambatan merentasi gaung Sungai Gardon. Pont du Gard adalah yang tertinggi dari semua akueduk Roman, dan bersama Akueduk Segovia, salah satu yang terbaik dipelihara. Ia telah dimasukkan ke dalam senarai UNESCO Tapak Warisan Dunia pada tahun 1985 kerana kepentingan sejarahnya..

Jambatan itu mempunyai tiga tingkat pintu gerbang, setinggi 48.8 m (160 kaki) tinggi. Seluruh akueduk direndahkan dalam ketinggian dengan hanya 17 m (56 kaki) lebih panjang keseluruhan, manakala jambatan direndahkan hanyalah 2.5 sentimeter (1 in) - kecerunan hanya 1 dalam 3000 -menunjukkan ketepatan yang besar yng dapat dicapai oleh seorang jurutera Roman dengan hanya menggunakan teknologi sederhana. Akueduk dahulunya membawa kira-kira 200,000 m3 (44.000.000 imp gal) air sehari untuk air pancut, air mandi dan kediaman warga Nîmes. Ia terus digunakan sehingga abad ke-6, dengan beberapa bahagian yang digunakan untuk masa yang amat lama, tetapi kekurangan penyelenggaraan selepas abad ke-4 bermakna ia menjadi semakin tersumbat dengan kelambakan mineral dan serpihan yang akhirnya tersedak dari aliran air.

Selepas keruntuhan Empayar Rom dan kekurangan penggunaan saluran air,  Pont du Gard telah dipelihara dengan baik, kerana kepentingan kedua-dua tahap fungsinya, sebagai tol jambatan .Berabad-abad lamanya para bangsawan tempatan dan uskup bertanggungjawab untuk penyelenggaraan, sebagai pertukaran hak untuk mengenakan tol ke atas pengembara yang menyeberangi sungai, walaupun sebahagian batu telah dijarah dan mengalami kerosakan yang serius terjadi dalam abad ke-17. Ia semakin terkenal pada abad ke-18 dan telah menjadi destinasi pelancongan yang penting. Ia menjalani satu siri pengubahsuaian antara abad ke-18 dan ke-21, yang dibuat oleh pihak berkuasa tempatan dan negeri Perancis, yang memuncak pada tahun 2000 dengan pembukaan sebuah pusat pelancong baru dan pemansuhan trafik dan bangunan dari jambatan serta kawasan di sekelilingnya. Kini ia adalah salah satu tarikan pelancong yang paling popular di Perancis dan telah menarik perhatian kebanyakan pelawat sastera dan seni.

Sejarah sunting

 
Ukiran Pont du Gard oleh Charles-Louis Clerisseau, pada 1804, menunjukkan keadaan keusangan jambatan itu pada awal abad ke-19

Pembinaan akueduk telah lama dikreditkan kepada menantu Augustus 'dan pembantunya, Marcus Vipsanius Agrippa, sekitar tahun 19 SM. Pada masa itu, beliau berkhidmat sebagai timbalan majistret kanan yang bertanggungjawab untuk menguruskan bekalan air Rom dan jajahannya. Espérandieu, yang ditulis pada tahun 1926 telah mengaitkan pembinaan akueduk dengan lawatan Agripa untuk Narbonensis pada tahun berkenaan.[2] Penggalian baru mengatakan pembinaan mungkin telah berlaku di antara 40 dan 60 Masihi. Atas dasar ini, pasukan yang diketuai oleh Guilhem Fabre telah menghujahkan bahawa akueduk itu tentu sekali telah disiapkan sekitar pertengahan abad ke-1.[3] Ia dipercayai telah mengambil kira-kira lima belas tahun untuk disiapkan, menggaji di antara 800 dan 1,000 pekerja.[4]

Sejak abad ke-4 dan seterusnya, penyelenggaraan saluran air telah diabaikan setelah gelombang penceroboh menganggu rantau ini.[5] Ia kemudian tersumbat dengan sampah, lapisan deposit dan akar tumbuhan yang banyak mengurangkan pengaliran air. Deposit menyebabkan saluran, mengandungi lapisan kotoran dan bahan organik, sehingga 50 cm (20 in) tebal pada setiap dinding.[6] Analisis ke atas deposit asalnya menunjukkan bahawa ia terus membekalkan air ke Nîmes sehinggalah lewat abad ke-9,[7] tetapi siasatan baru-baru ini mengatakan ia telah tidak digunakan sejak kira-kira abad keenam, walaupun bahagian-bahagian tersebut boleh terus digunakan untuk masa yang lebih lama.[8]

 
Hujung barat Pont du Gard pada tahun 1891, menunjukkan tangga dipasang oleh Charles Laisné bagi membolehkan pelawat untuk masuk saluran akueduk

Walaupun terdapat batu yang telah dijarah untuk digunakan di tempat yang lain, Pont du Gard kekal tidak terjejas sebahagian besarnya. Kelangsungan ia adalah disebabkan penggunaannya sebagai tol jambatan di seluruh lembah. Dalam abad ke-13 Raja Perancis menganugerahkan kepada para bangsawan daripada Uzès hak untuk mengenakan tol ke atas mereka yang menggunakan jambatan. Hak itu kemudian diserahkan kepada Uskup Uzès. Sebagai balasan, mereka bertanggungjawab menjaga jambatan dalam keadaan baik.[7] Bagaimanapun, ia mengalami kerosakan yang serius semasa 1620-an apabila Henri, Duke of Rohan telah menggunakan jambatan untuk mengangkut meriam semasa peperangan di antara setiaraja Perancis dan golongan Huguenot. Bagi memberi ruang kepada senjatanya untuk menyeberangi jambatan, duke membuat satu sisi barisan kedua gerbang diruntuhkan dengan kedalaman lebih kurang satu pertiga daripada ketebalan asal mereka. Ini meninggalkan jurang di atas geladak terendah cukup luas untuk menampung kereta dan meriam, tetapi melemahkan kekukuhan jambatan dalam proses tersebut.[9]

Pada tahun 1703 pihak berkuasa tempatan mengubahsuai Pont du Gard untuk membaiki keretakan, isi aluran dan menggantikan batu yang hilang pada abad sebelumnya. Sebuah jambatan baru telah dibina oleh jurutera Henri Pitot dalam 1743-1747 bersebelahan gerbang rendah, supaya jalan raya dapat menyeberang di atas jambatan yang dibina.[10][9] Novelis Alexandre Dumas sangat mengkritik pembinaan jambatan baru, mengulas bahawa "ia dikhaskan untuk abad kelapan belas untuk menjatuhkan martabat sebuah monumen yang orang gasar kelima pun tidak berani untuk memusnahkannya."[11] Pont du Gard terus terbiar dan ketika Prosper Mérimée melihatnya pada tahun 1835 menampakkan risiko serius keruntuhan akibat daripada hakisan dan kehilangan kerja pemahatan batu.[12]

Napoleon III, yang sememangnya kagum dengan perkara berkaitan Roman, melawat Pont du Gard pada tahun 1850 dan amat minat dengannya. Beliau meluluskan pelan oleh arkitek Charles Laisné untuk membaiki jambatan ini di dalam sebuah projek yang dijalankan antara 1855-1858, dengan pembiayaan yang disediakan oleh Kementerian Negara. Kerja-kerja ini melibatkan kerja-kerja pengubahsuaian yang besar termasuk penggantian batu terhakis, memasang semula beberapa tiang dengan konkrit untuk menambah kestabilan dan meningkatkan saliran serta memisahkan jambatan dari saluran air. Tangga dipasangkan di penghujungnya dan dinding saluran dibaiki, membolehkan pengunjung untuk berjalan di sepanjang saluran itu sendiri dalam keadaan yang selamat.[12]

Terdapat beberapa projek berikutnya untuk menyatukan tiang dan gerbang dengan Pont du Gard. Ia telah bertahan tiga banjir yang serius sepanjang abad yang lalu; pada tahun 1958 seluruh aras rendah telah tenggelam oleh banjir gergasi yang menghanyutkan jambatan lain,[12] dan pada tahun 1998 satu lagi banjir besar menjejaskan kawasan itu. Sebuah banjir lagi melanda pada tahun 2002, telah merosakkan pemasangan berdekatan.

Pont du Gard telah ditambah ke senarai UNESCO Tapak Warisan Dunia pada tahun 1985 dalam   dalam kriteria "Kegeniusan Manusia Kreatif" membuktikan tradisi budaya serta kepentingannya kepada sejarah manusia".[13] Keterangan pada senarai menyatakan: "Jurutera hidraulik dan ... arkitek yang mengilhamkan jambatan ini telah mencipta satu teknikal serta karya agung seni."[10]

References sunting

  1. ^ "Map of the Roman Aqueduct to Nîmes". Athena Review Image Archive. Athena Review. Dicapai pada 2015-09-02.
  2. ^ Bromwich, James (2006). Roman Remains of Southern France: A Guide Book. Routledge. m/s. 110. ISBN 978-0-415-14358-5.
  3. ^ Fabre, Guilhem; Fiches, Jean-Luc; Paillet, Jean-Louis (1991). "Interdisciplinary Research on the Aqueduct of Nimes and the Pont du Gard". Journal of Roman Archaeology. 4: 63–88.
  4. ^ Strachan, Edward; Bolton, Roy (2008). Russia & Europe in the Nineteenth Century. Sphinx Fine Art. m/s. 60. ISBN 9781907200021.
  5. ^ O'Rourke Boyle, Marjorie (1997). Divine domesticity: Augustine of Thagaste to Teresa of Avila. Leiden: Brill. m/s. 105.
  6. ^ Homer-Dixon, Thomas F. (2006). The upside of down: catastrophe, creativity, and the renewal of civilization. Island Press. m/s. 237. ISBN 978-1-59726-065-7.
  7. ^ a b Cleere, Henry (2001). Southern France: an Oxford archaeological guide. Oxford University Press. m/s. 96. ISBN 978-0-19-288006-2.
  8. ^ Magnusson, Roberta J. (2001). Water Technology in the Middle Ages: Cities, Monasteries, and Waterworks after the Roman Empire. The Johns Hopkins University Press. m/s. 3. ISBN 978-0801866265.
  9. ^ a b Rennie, George (1855). "Description of the Pont du Gard". Minutes of proceedings of the Institution of Civil Engineers. 14: 238.
  10. ^ a b Langmead, Donald; Garnaut, Christine, penyunting (2001). Encyclopedia of architectural and engineering feats. m/s. 254. ISBN 1-57607-112-X.
  11. ^ Wigan, Arthur C. (1856). The great wonders of the world: from the pyramids to the Crystal Palace. George Routledge and Sons. m/s. 39–40.
  12. ^ a b c Bromwich, p. 117
  13. ^ UNESCO (2012). The World's Heritage. Collins. m/s. 229. ISBN 978-0007435616.